تظاهرات مردم هرات در اعتراض به ترور علمای دینی و نبود امنیت در مساجد

4676b58f19ebf15abd757210e3ecc2c0_846

تظاهرات مردم هرات در اعتراض به ترور علمای دینی و نبود امنیت در مساجد

در پی شهادت امام جماعت مسجد امام محمد باقر(ع) و زخمی شدن 55 نفر  دیگر در انفجار یک بمب در پشت محراب این مسجد، صدها تن از مردم هرات اعم از شیعه و سنی، صبح امروز ـ سه شنبه 14 دی ماه ـ در اعتراض به حمله تروریستی به علما و مساجد این شهر تظاهرات کردند.

این تظاهرات که در مقابل استانداری ولایت هرات صورت گرفت تظاهرکنندگان از مقامات بهبود امنیت در شهر، مخصوصا امنیت مساجد و مکان های مذهبی را خواستار شدند.

تظاهرکنندگان در حالی که شعار “مرگ بر منافق” و “مرگ بر تروریست” را سر می‌دادند، از مقامات دولتی خواستند تا این‌گونه قضایا را به گونه‌ای جدی مورد پیگیری قرار داده و عاملان آن را بازداشت نمایند.

حجت الاسلام و المسلمین “توکلی” از علمای برجسته شهر هرات گفت که تجمع امروز به دلیل شهادت پنج تن از علمای این شهر است که طی سه سال گذشته توسط دشمنان اسلام به شهادت رسیدند.

وی گفت: مردم هرات بیش از ۱۳ سال است که به مسوولین گفته‌اند که افراط‌گرایی یک طرح خارجی بوده و در زمینه‌های مختلف در حال تبلور است، اما دولت‌مردان این موضوع را جدی نگرفته و هیچ‌گونه پاسخی به مردم نداشتند.

او افزود: امروز ما فقط قسمت اندکی از مردم را به میدان آوردیم تا به دولت‌مردان بفهمانیم که اگر می‌توانند امنیت را در مساجد برای علما تامین کنند؛ اما اگر نمی‌توانند اعلام کنند تا از راه‌های دیگری این مساله را پیگیری کنیم.

توکلی تاکید کرد: در قضیه انفجار در مسجد امام باقر(ع) هرگز اهل‌سنت را مقصر نمی‌دانیم زیرا علمای اهل‌سنت همیشه همگام با شیعه در حرکت بوده‌اند.

در ادامه حجت اسلام والمسلمین «احمدعلی جبرئیلی» عضو سابق پارلمان کشور در سخنان خود در این تجمع گفت: دشمنان مردم با هدف ایجاد نفاق میان شیعه و سنی دست به چنین اقداماتی می‌زنند اما مردم مسلمان کشور و به خصوص شهر هرات دارای درک و آگاهی بالایی هستند.

وی با اشاره به ترور علمای دینی در هرات گفت: به دلیل اینکه این افراد به دنبال ایجاد وحدت در میان مردم هستند، هدف حملات تروریستی قرار می‌گیرند.

این تجمع اعتراضی در حال شکل می‌گیرد که پیش از این دو تن از علمای این شهر توسط افراد ناشناس به شهادت رسیدند.

همچنین طی چند ماه گذشته بر دو مسجد این شهر نیز حملات انفجاری صورت گرفت که یکی از این حملات بر مسجد جامع این شهر در نزدیکی مولوی خداداد صالح رئیس شورای علمای حوزه غرب کشور بود.

در آخرین حمله انفجاری در هرات، دو شب پیش انفجار بمب جاسازی شده پشت محراب مسجد امام باقر(ع)، منجر به شهید شدن امام جماعت موقت آن مسجد شد.

با وجود آنکه این رویدادها در هرات رخ داده است، تا کنون مسوولین امنیتی تنها یک نفر را به جرم دست داشتن در این رویدادها دستگیر کرده‌اند.

دو سال قبل مردم هرات در اعتراض به ترور شهید شیخ عزیزالله نجفی با حضور ده ها هزار نفر تظاهرات کردند. و سید فضل الله وحیدی والی وقت هرات وعده داد که ظرف سه روز عاملین ترور شهید نجفی دستگیر خواهد شد اما با گذشت دو سال از آن رویداد، هنوز هم خبری از دستگیری عاملین آن حادثه تروریستی نیست.



دیدگاهها بسته شده است.