حجت الاسلام والمسلمین الحاج استاد اسدی: عقل انسان سرمایه ایست که از همه چیز برتر وبهترمی باشد.

quetta_juma

کویته (جامعه) : نماز جمعه این هفته مصادف شد با ایام فاطمیه، سالروزشهادت زهرای اطهر(س)، یگانه دخت پیامبر اسلام (ص)؛ حجت الاسلام و المسلمین الحاج استاد اسدی: امام جمعه کویته و مدیرمسئول حوزه علمیه جامعه امام صادق (ع)، بعد از سفارش مؤمنین و نماز گزاران، به تقوای الهی ودوری از معصیت و نافرمانی از دستورات خداوند؛ فرمود: تقوا تنها راهی نجات انسان بوده و انسان ها را به قله های متعالی سعود می دهند؛ الحاج اسدی درضمن خطبه ای  اول این هفته ی خود؛ حدیثی را از مولی الموحدین حضرت امام علی (ع) برای متدینین و نماز گزاران در باره بهترین سرمایه برای یک انسان چیست؟! نقل نموده و افزود: بهترین سرمایه برای یک انسان از دیدگاهی حضرت علی (ع) عقل می باشد.

عقل انسان سرمایه ایست که از همه چیز برتر وبهترمی باشد؛ زیرا، هیچ انسانی سرمایه دارتر از یک انسانیکه دارای عقل سلیم هست در دنیا نخواهد بود. «  إِنَّ أَغْنَى الْغِنَى الْعَقْلُ» انسانى که داراى عقل کافى است هم از نظر معنوى غنى است و هم از نظر مادى؛ از نظر معنوى عقل، او را به سوى خدا و اعتقاد صحیح و فضایل اخلاقى و اعمال صالحه دعوت مى‏کند، زیرا عواقب شوم رذایل اخلاقى را به خوبى درک مى‏نماید و او را از آن باز مى‏دارد و در امور مادى با حسن تدبیر و همکارى‏ صحیح با دیگران و تشخیص دوست و دشمن و درک فرصت‏ها و استفاده صحیح از نیروى دیگران به فواید و برکات مادى مى‏رساند، بنابراین سرمایه پیروزى در دنیا و آخرت عقل است.

و اما درمقابل این جمله امام علی (ع) بد ترین فقر وجهالت برای یک شخص؛ حماقت را دانسته است؛. « وَأَکْبَرَ الْفَقْرِ الْحُمْقُ». زیرا آدم احمق هم آخرت خود را به باد مى‏دهد و هم دنیایش را. او منافع زودگذر را بر سعادت جاویدانش مقدم مى‏دارد و لذت ناپایدار را بر سعادت پایدار. به همین دلیل روز رستاخیز دستش از حسنات تهى است و پشتش از بار سیئات سنگین. در دنیا نیز بر اثر ندانم‏کارى‏ها دوستان خود را از دست مى‏دهد و منافع آنى را بر درآمدهاى آینده مقدم مى‏شمرد. بخل و تنگ‏نظرى که لازمه حماقت است مردم را به او بدبین مى‏کند و تدبیر لازم براى تمشیت امور مادى را از دست مى‏دهد وبه همین دلیل فقر عقل باعث فقر در زندگى مادى او نیز مى‏شود.

چنانچه در حدیث دیگر از آنحضرت آمده است که علم را اصل وریشه ای همه ای خوبیها دانسته و جهل را ریشه همه ای بدیها. اَلْعِلْمُ اَصْلُ كُلِّ خَيْرٍ، اَلْجَهْلُ اَصْلُ كُلِّ شَرٍّ؛ ( دانايى، ريشه همه خوبىها و نادانى ريشه همه بدیهاست ((غررالحكم، ص48).

 در حدیثی مشابه دیگراز پیامبر(ص) نقل شده است؛ که ریشه ای تمام خوبیها علم را دانسته و ریشه همه بدیها جهل را. اَلْعِلْمُ رَأسُ الْخَيْرِ كُلِّهِ، وَ الْجَهْلُ رَأسُ الشَّرِّ كُلِّهِ ؛ دانايى سرآمد همه خوبیها و نادانى سرآمد همه بدى هاست. (بحارالأنوار، ج، 74، ص 175).

انسانهای جاهل کارهای زیشت و پستی را انجام میدهد، اما انسان عاقل درعین فقر وتنگ دستی، غنی ترین انسان از نظری امام علی (ع) شناخته شده است؛ آنچه که انسان را از حیوانات دیگر تمیز داده وتاجِ (ولقدکرمنا بنی آدم) را برسرش می گذارد وانسان را خلیفه الهی معرفی می کند همین قوه ی عقل است وگرنه دراکثریت از چیزهای دیگر حیوانات با انسان مساوی می باشد.

بهمین جهت است که امام علی (ع) می فرماید: « وَأَوْحَشَ الْوَحْشَةِ الْعُجْبُ» خطرناکترین، وحشتناکترین چیز، عُجب و خود پسندیست؛ این یک حقیقت است که انسانها غالبا از افرادهای دزد و دهشتگرد و …..! ترس دارند ولی مولی امیرالمؤمنین می فرماید بدترین و خطرناکتراز همه برای یک انسان عُجب وخود پسندیست، انسان که خود پسنداست هیچ گپی، وهیچ سخنی را قبول ندارند مگراینکه بنفع خودش و یا کلام خودش باشد، انسانهای که دچاری خود پسندی شوند از دیدگاه امام علی (ع) خطرناکترین اشخاص و افراد شناخته شده است.

و اما نکته چهارم، که امام علی (ع) بیان فرموده: این استکه بهترین و زیباترین حسب و نسب برای یک انسان حسن خُلق می باشد؛ « وَأَکْرَمَ الْحَسَبِ حُسْنُ الْخُلُقِ»، هرانسان به حسب ونسب و قوم خودش افتخار می نماید؛ این یک امری طبعیست، اما از نظر امیرالمؤمنین بهترین حسب و نسب برای یک شخص اخلاقی اسلامی و نیکو بوده، و هر کسی که دارای اخلاق نیکوست؛ از زیباترین حسب ونسب برخوردار است. افراد خودبزرگبین دوستان خود را به زودى از دست مى‏دهند، زیرا مردم حاضر نیستند زیر بار چنین افراد خودبین و خودخواهى بروند و به این ترتیب در زندگى تنهاى تنها مى‏مانند. (حکمت 38 نهج البلاغه ، ترجمه محمد دشتی)

گرچند مسئله قوم ونژاد، را هم نمی شود که نفی کرد؛ چونکه  خداوند خودش فرموده است که، من شما انسانها را از یک زن ومرد خلق کردم و شما را طایفه، طایفه  ورنگ برنگ قرار داده ام تا شناخته شوید از هم دیگر؛ ولی این تقسیمات باعث برتری شما برهمدیگرنخواهد بود، بلکه برتری شما در تقوا و پرهیزگاریست. (سوره حجرات، آیه 13).

در این زمینه رفتارو گفتار ائمه معصومین برای ما سرمشق ونمونه ای کامل بوده و ما باید طبق سیره ای ائمه (علیهم السلام) رفتار نمایم، چونکه گفتار به تنهای کفایت نمی کند، چنانچه قرآن می فرماید که در رفتار پیامبر(ص) برای شما سرمشق و الگوی نیکویست، که شما باید عمل نماید. «لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة »  (سوره احزاب، آیه 21).

الحاج استاد اسدی: در رابطه با استفاده ای وسایل امروزی همچون کامپیوتر و ….! توسط جوانان ونوجوانان اشاره نموده افزود: جوانان ونوجوانان، متأسفانه اکثروبیشتر از وسایل های که در اختیار دارند استفاده درست نکرده، بلکه از آنها بعنوان یک سرگرمی استفاده می نمایند، وظیفه ای والدین می باشد که تا در این زمینه توجه بیشتر را داشته باشد.

جحت الاسلام والمسلمین الحاج استاد اسدی: در خطبه دوم این هفته اش بعد از سفارش مؤمنین و نمازگزاران به پیشه نمودن تقوای الهی و دوری از معاصی و گناه، و درود به پیامبر و ائمه طاهرین (ع) حدیثی از پیامبر(ص) در فضیلت فاطمه اطهر(س)  یگانه دختر رسول گرامی اسلام (ص) نقل نموده و فرمود: “امااِبْنَتی فاطمةُ فهی سیدةُ نِساءِ العالمینَ من الاوّلینَ‌ و الآخرینَ.”.« تفسیر نور الثقلین، ج ۱، ص ۳۳۸»

فاطمه زهراء (س) را چگونه باید شناخت و فهمید که دارای چی شخصیت و مقامی بوده و می باشد؟!

زهرای مرضیه دارای فضیلت و کرامتی می باشد که در چند جمله، و جلسه نمی توان بیان کرد! اما بیایم از زبان پیامبربزرگوار اسلام (ص) در باره مقام ومنزلت حضرت زهراء (س) بنگریم و همچنان از زبان قرآن و خود آنحضرت؛ که جملات زیبا و شیرینی را در خطبه هایشان بیان کرده است که مقام و منزلت خودش را از آن می شود فهمید ودرک نمود.

حضرت پیامبر(ص) درباره مقام و منزلت یگانه دخترش می فرماید: فاطمه (س) سرور زنان دو عالم از اول تا آخر می باشد؛ ” امااِبْنَتی فاطمةُ فهی سیدةُ نِساءِ العالمینَ من الاوّلینَ‌ و الآخرینَ.” اما دخترم فاطمه پس او سرور زنان جهان هستی، از گذشتگان و آیندگان است.

اما آیات که در شأن حضرت فاطمه زهراء (س) نازل شده است، که اکثر مفسیرین اهل سنت وشیعه می گویند که شأن نزول آیه در باره حضرت زهراء (س) می باشد، از جمله آیه تطهیر«إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا»،  آیه مباهله: « فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءكُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءكُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةُ اللّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ »، همچنین آیه مودت: « قل لا أسألکم علیه أجرا الا المودة فی القربی »، و چندین آیه دیگراز این قبیل.

واما سوره کوثر که بدون اختلاف شیعه وسنی قبول دارند که در شأن و منزلت فاطمه (س) نازل شده است؛ آن زمان که گروهی از مشرکین و کفار شماتت می کردند بر پیامبر (ص) که ازتوفرزندی باقی نمانده که نام و راهت را زنده نگهداشته وادامه دهند! لذا دراین زمان بود که این سوره نازل شدبه پیامبر(ص) که نگران نباش من بتو “کوثری همچون فاطمه عطاکرده ام” که تمام هستی از وجود ونسل فاطمه (س) بهرمند شده و آنانیکه تورا ابتر می خوانند؛ در حقیقت خود آنها ابتر خواهی شد.

و اما شناخت زهرای مرضیه (س) از سخنان خود آن بانوی دو عالم: حضرت زهراء (س) در هیچ دانشگاه ومدرسه ی دیگر جزء نزد پدر بزرگوارش درس نخوانده بود، اما آنچنان سخنان و خطبه های را اراد نموده است که تمام سخنانش رهنمای زندگی بشریت بوده و می باشد.

 از جمله ای سخنانش به این جمله زیبا اشاره می کنم که درباره عبادت فرموده است؛ « مَن اَصعَدَ اِلَی الله خالَصَ عِبادَتِه اَهبَطَ اللهُ عَزوَجَل اِلَیهِ اَفضَلَ مَصلِحَتِه» کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.  (بحار الانوار ، ج 70، ص 249)

اگر انسان بدقت به این جمله ای حضرت فاطمه (س بنگرد، میان این جمله زیبا، دریای از مطلب خوابیده. ممکن است خیلی ها مصلحت را در داشتن فرزند، پول وسرمایه ی زیاد بدانند؛ غافل از اینکه ممکن همین اولاد و پول نه تنها باعث خوشبختی و صلاح انسان باشد، بلکه سبب بد بختی و بیچاره گی انسان شوند! ولی فاطمه (س) می فرماید که اگر انسانی بتواند یک عبادت خالصانه ای که در شأن خداوند باشد؛ برای خداوند تقدیم نمایند، در مقابل خداوند هم آنچه که در صلاح و خیر آن شخص هست را، برایش نازل می نماید.

حالا آن مصلحت ممکن مال وثروت باشد ویا اولاد ویا هم چیزی دیگر از قبیلی جاه، مقام ومنزلت در بین مردم.

عبادت خالصانه و اینکه مصداق جمله حضرت زهرا (س) قرار میگرد، چگونه عبادت است؟!

منظوراز این حدیث گهر بار زهرای مرضیه (س) این است که باید در عبادت کردن، فقط و فقط توجه بخداوند داشته و عبادت خود را  صرفا برای خدا نمایم، نه اینکه در عبادت؛ اخصا در نماز، کسی دیگر را با خداوند شریک قرار داده و عبادت خود را برای ریا و خود نمای انجام دهیم.

چنانچه در روایت دیگری آمده است که هرکس یک عبادتی قبول شده داشته باشد جهنم برایش حرام می شود.

بهمین جهت است که فاطمه اطهر(س) اینقدر تأکید نموده روی عبادت خالصانه، تا که انسان خداوند که ولی امرشان هستند و تمام چیزهایش در دست خداست، باید خداوند را از روی اینکه لیاقت و شایستگی عبادت را دارد پرستیش نماید.

زیرا خداوند معبودیست که همه چیز را برای بندگانش مهیا ساخته و عطا نموده است؛ بنا براین طبق فرمایش بانوی دو عالم، زهرای مرضیه (س) عبادت که لیاقت یک همچو معبودی را داشته باشد باید انسان ها انجام دهند، تا حق عبودیت را اداء کرده باشد.

اما با این همه وصفها و فضایل؛ بعد از رحلت پیامبر بزرگوار اسلام (ص) در حق یگانه دختری اطهرش چنان ظلمی را روا داشتن که تا کنون داغ آن غمها و مصیبتها برای پیروانش سنگینی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین الحاج استاد اسدی در بخشی اخیر از خطبه هایش اشاره به مسائل روز نموده افزود: امروز مصادف است با گذشت چهل روز از حادثه ای غمناک و دلخراش “شکارپور، ایالت سند” درست چهل روز قبل از این؛ دشمنان انسانیت، آنانیکه دستشان بخون مردم بی گناه آلوده است مردم بی گناهی را در حین عبادت و خواندن نماز جمعه هدف قرار داده و جان چندین انسان بی گناه ومظلومی را گرفتند.

متأسفانه در رابطه به این قضیه حکومت سند فقط یک نفر را دستگیر نموده و برای مردم نشان دادن که در قضیه دست داشته است! دیگر از سرنوشت آن معلوم نیست که حکومت با چنین افرادی چگونه و چه قسمی معامله می نمایند! ولی مردم به این کار حکومت سند، و همچنان جاهای دیگر مثل کراچی ولاهورو……، اخصا در شهرکویته بلوچستان، راضی نبوده بلکه خواهان این می باشد که باید حاکمان هر ایالت، بویژه حکومت مرکزی این گونه افراد را به زودترین فرصت دریک دادگاهی نظامی بسزای اعمالشان رسانده و امنیت شهروندان را در گوشه گوشه کشور فراهم سازند.

تا کنون دولت خیلی از وعده ونوید ها را در باره امنیت، خاصتا در کویته برای مردم، بویژه ملت ومردم تشیّع و هزاره داده است که متأسفانه تا کنون عملی نشده و، وضعیت نا امنی، خصوصا در مسیر راه های تجارتی و زیارتی، بسوی کشورهای دیگر همچنان باقیست! که ما و همه مردم خواهان این هستیم از حکومت مرکزی، و حکومت ایالت کویته بلوچستان که امنیت را از هر جهت برای شهروندان، خصوصا مردم هزاره و شیعیان فراهم نموده و مردم را از دلهره گی و ترس بیرون نمایند.

گزارش از: ع، س، ی. کویته.



دیدگاهها بسته شده است.