حجت السلام و المسلمین حاج آقای اسدی: برای دست یابی به حیات جاودان باید هوای نفس راکنارگزاشت!

Juma prayer

جامعه امام صادق: نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته « شهرکویته » با حضور پرشورمردم خداجویf این شهر به امامت حجة الاسلام والمسلمین الحاج استاد محمد جمعه اسدی خطیب نمازجمعه و مدیرمسئول حوزه علمیه جامعه امام صادق (ع) درامام بارگاه ” کلان ” شهرکویته برگزارشد.
حجت الاسلام استاد اسدی درخطبه اول با دعوت مردم به تقوای الهی،آنان را به حفظ وحراست ازهوای نفسانی سفارش نموده فرمودند: راه مستقیم، همان راه اسلام و اهل بیت (ع) است و برای رسیدن به این راه و دست یابی به حیات جاودان باید هوای نفس را کنار بگزاریم !
وی درآغازخطبه نخست: به دوری از هوای نفس اشاره نموده افزودند: پرداختن به هوای نفس و پیروی از آن، انسـان را ازمعنویت وخدایی شدن بازمی دارد و به راهی می کشاند که جزحسرت وافسوس چیز دیگری نصیـب او نمی شود.
اطاعت از هوای نفس، خوشحالی دشمن همیشگی انسان، یعنی شیطان رافراهم و آرزوهای خصمانه اش را برآورده می کند .
قرآن نیز منشأ انحرافات را پیروی از نفس، وکلید سعادت و خوش بختی را مخالفت با خواهش های نفسانی می داند : وما أبرئ نفسی إن النفس لأمارة بالسوء إلا ما رحم ربی إن ربی غفور رحیم .
حضرت یوسف (ع) درعین حالیکه پیامبرالهی است وازعصمت برخورداراست ولی در سخت ترین شرایط به خدا پناه میبرد : « وما أبرئ نفسی إن النفس لأمارة بالسوء » من هرگز نفس سرکش خویش را تبرئه نمى کنم ، چرا که مى دانم این نفس اماره ما را به بدیها فرمان مى دهد « إلا ما رحم ربی » مگر آنچه پروردگارم رحم کند، درهرحال در برابر این گناه از او امید عفو و بخشش دارم چرا که پروردگارم غفور و رحیم است.
لذا حضرت امیرالمومنین علی(علیه السلام) دراین باره می فرمایند: « ان النفس لامارة بالسوء الفحشاء فمن ائتمنها خانته و من استأ من الیها اهلکته و من رضى عنها اوردته شر الموارد ». غررالحکم ص ۲۳٫ یعنی یقینا نفس آدمى بسیارببدى وفحشاء فرمان میدهد پس هر که آنرا امین بداند نفس نسبت باو خیانت کند وهر کس از آن ایمنى خواهد او را هلاکش کند وهرکه از آن خرسند و راضى شود نفس او را به بدترین جایگاه وارد سازد.
استاد اسدی: اگرانسان بتواند عقل اش را برهوای نفس اش غالب کند پیروزاست، چون این نفس صاحبش را به آن چه دلش می‌خواهد امرمی‌کند و به‌ سوی گناه و نافرمانی سوق می‌دهد و از جاده‌ ی پرستش خدا او را دور می‌ کند، انسانی که پیروی ازهوای نفس خود میکند به دشمن خود مجال می دهد تا به آرزوی خود برسد، لذا برای فرار از خواهش های نفسانی، لازم است ایمان و بندگی خدا را تقویت کنیم و در پرورش عقل کوشا باشیم، زیرا هوای نفس دشمن عقل است، وعلت انحرافات، اسیربون عقل به دست امیال و هواهای نفسانی است، نفس اماره ی انسان همان تمایلات غریزی است که براثرشدت یافتن، برعقل غلبه می یابد. ولذا اگربه هوای نفس اطمنان کردی به توخیانت میکندو بعد ازلذات ظاهری اش پشیمانی زیاد دارد ! گرچا تنها موضوع بحث مادر باره «نفس اماره»
هست ولی درکنارش «نفس مطمنْه » هم داریم این مقامی است که به فرموده ی قرآن صاحبش سرفراز میشود: « یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیة مرضیة فادخلی فی عبادی و ادخلی جنتی » اگر نفس خود را مهار کنید، دل شما آرام ومطمئن می شود .
حضرت حجة الاسلام استاد اسدی درخطبه دوم نماز عبادی جمعه پس ازسفارش خود وهمگان به رعایت تقوای الهی وپرهیزازمحرمات فرمودند: تقوای الهی یعنی دوری از گناهان و ترک محرمات و انجام واجبات که در سایه آن می ‌توان به سربلندی رسید. این (رعایت تقوی اللهی) اصلِ حرکت یک انسان به سمت کمال و تعالى است. وی در خطبه دوم در پیرامون « عبادت خالصانه » سخنانش را ایراد نموده افزودند: یکی از ویژگی های مهم انسانِ دین دار، اخلاص است، همه اعمال آدمی، در سایه اخلاص رنگ خدایی می گیرد و ارزشمند می شود.
استاد درادامه سخنانش به روایتی از از مولی‌ الموحدین علی‌علیه‌ السلام اشاره نمودند که میفرماید:
« طوبی لمن اخلص لله العبادة و الدعاء و لم یشغل قلبه بما تری عیناه و لم ینس ذکر الله بما تسمع اذناه و لم یحزن صدره بما اعطی غیره » اصول کافی .
خوشا بحال کسانی که عبادت و دعای خویش راخالصانه انجام می‌دهندو قلب خود را به آن‌ چه دیدگان‌شان می‌بیند گرفتار نمی‌سازند وهمواره به یاد خدایند وشنیدنی‌های آنان را از یادخدا غافل نمی‌کند و به خاطرنعمتهایی که به دیگران داده شده است، غمگین نشود.
استاداسدی: اخلاص و خدامحوری در کارها، سبب عزت و سربلندی انسان میشود، البته اگر آنگونه که مولا امیرالمؤمنین (ع) میفرماید: خداوندا، تو را به خاطر ترس از آتش یا طمع به بهشت، عبادت نمی‏کنم بلکه ازآن رو که تو را شایسته‏ی عبادت یافته‏ ام، عبادتت می‏کنم ! ولذا عمل نیزبیشتر آلوده به ریاءمی‏شود، مگرعملی که مخلصانه برای خدا باشد.
استاد: چرا نمازشب این قدر تمجیدشده؟ چون مواضع ریاء برایش کمتروجود دارد .
استاداسدی: در فرهنگ دینی، شب از ویژگی خاصّی برخوردار است و به مؤمن فرصت می‏دهد تا دور از چشم دیگران به تحکیم ارتباط خود با آفریننده هستی بپردازد، با او راز و نیاز کنند، معبود خویش را در خلوت شبانه بپرستد و وظیفه بندگی را دور از غوغای روزانه به جای‏آورد. به همین دلیل اوج عرفان و قرب الی اللّه در شب انجام می‏گیرد.
وی درادامه علاوه براهمیت نمازجماعت به نشانه های مخلصین اشاره نموده افزودند:
اخلاص اساس و حقیقت عبادت است و در واقع اخلاص روح عبودیت و بندگی است وعبادت جز با اخلاص مصداق و مفهومی ندارد و به همین جهت پیغمبر اکرم (صلواة الله علیه ) فرمودند:
فاما علامة المخلص فاربعة : یسلم قلبه و تسلم جوارحه و بذل خیره و کف شره .
نشانه های مخلص چهار چیز است: قلب او سلیم است، اعضا و جوارح خود را تسلیم خدا می کند، خیررسان است وبه کسی شرنمی رساند.
استاد: انسان مومن که اهل توحیدواخلاص است، اگرکاری را انجام می دهد برای نام و نشان نیست. لذا برخی از اعمال عبادی ما به سبب اینکه رنگ وبوی ناخالصی دارد وبرای رضایت وخشنودی خدانیست، بلکه درمیان نام و نشانی، ما را گرفتار می کند، نه تنها دنیای ما را آباد نمی سازد، بلکه آخرت ما را نیز تباه می کند .
خطیب نماز جمعه شهرکویته در پایان سخنانش علاوه براشاره به تفکر تکفیری، وانتقاد ازعملکرد وسکوت مرگبار دولت مردان، در قبال رویداد های تروریستی اخیر درپاکستان، این عمل کرد دولت و مسئولان دولتی رامحکوم نموده خاطرنشان کرد:
امروز جهان کفر در معرض نابودی است به همین دلیل با هر روش ناجوانمردانه‌ای سعی می‌کند تا از نابودی رهایی یابد، به پیامبر رحمت (ص) اهانت می‌کند، مردم بی گناه مارا به شهادت می‌رساند، اما غافل از این است که آن‌ها با خونشان درخت اسلام را آبیاری می‌کنند .
پروردگارا برای عزت و سر بلندی پیروان اسلام ناب و ذلت و خواری کفر و پیروان مکتب اموی در ظهور حجتت تعجیل بفرما ! ملل مسلمان به ویژه ملت وکشوراسلامی پاکستان و پیروان مکتب اهلبیت (ع) را ازشردوشمنان محافظت بفرما .

نوشته شده توسط حاجی علی رامیز. در دسته اخبار حوزه (جامعه الامام الصادق ع ), اخبار کویته

انتشار یافته در حوت ۰۵, ۱۳۹۳ با بدون دیدگاه

بدون دیدگاه

در حال حاظر دیدگاهی وجود ندارد حجت السلام و المسلمین حاج آقای اسدی: برای دست یابی به حیات جاودان باید هوای نفس راکنارگزاشت!. شاید شما مایل به افزودن یکی از نظرات شخصی خودتان؟

دیدگاهتان را بنویسید


7 − = پنج