قاطعیت در اجرای قانون و امنیت(حفظ جان مردم ملکی)باید مورد توجه قرار گیرد!

44

قاطعیت در اجرای قانون و امنیت(حفظ جان مردم ملکی)باید مورد توجه قرار گیرد!

نمازعبادی وسیاسی جمعه گزشته با حضور باشکوه مردم متدین شهر کویته به امامت حضرت حجة الاسلام والمسلمین الحاج استاد محمد جمعه اسدی مدیرمسئول(پرنسپل) حوزه علمیه جامعه امام صادق(ع) درامام بارگاه هزاره ” کلان” برگزارشد.

حجة الاسلام استاد اسدی درآغازخطبه نخست فرمودند: اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله فانً خیرالزاد التقوی.
همه ی عزیزان نمازگزار را به رعایت تقوا که اساس اعمال است و مراقبت از رفتار و گفتار و پندار و کردار خویش در همه احوال وپیروی ازشرع وشریعت ودین مقدس اسلام دعوت و توصیه می کنم!
وی تصریح کرد: در تمامی جنبه‌های زندگی یک انسان متدین چه فردی و چه اجتماعی باید با تقوای الهی تجلی پیدا کند و تقوا باید تمامی جبهه گیری‌های فرد را تعیین کند.
ایشان در ابتدا خطبه نخست باقرائت حدیثی از رییس مذهب امام جعفر الصادق(ع) سخنان اش را شروع نموده فرمودند:
اگر ما بتوانیم رزق و روزی سالم برای خانواده ی خود فراهم کنیم از بسیاری از آفات و بلیه ها در امان خواهیم بود .
یکی از مواردی که در باب تقدیر معیشت از دیدگاه اسلام اهمیت فراوان دارد مسئله ی رزق است.
نگرانی از رزق عامل گرفتاری انسان و غفلت از یاد خداست ؛ خیلی از وقت ها ما به دلیل اینکه رزق را از طرف خدا نمی دانیم و فکر می کنیم رزق در اثر تلاش و کوشش خودمان است باعث نگرانیها و ناهنجاری هایی در جامعه ی ما می شود. شاید ریشه ی بسیاری از استرسها و اضطراب و افسردگیها به همین مسئله برمی گردد.
اصلاً مال حرام نه تنها نسبت به وضع مادی انسان بلکه نسبت به وضعیت معنوی انسان هم تاثیر دارد.
اینطور نیست كه اگر به حرام متوسل شویم ، زودتر به راحتی و رفاه می ‌رسیم .
مثل متوسل شدن به حرام برای رسیدن زودتر به روزی ، مانند مثل رانندگانی(درایور) است كه تند رانندگی می ‌كنند به گمان آنکهزودتر به منزل برسند ولی در راه تصادف می ‌كنند و گاه نیز، هیچ گاه به منزل نمیرسند .
امام صادق فرمودند: « تَرْكُ لُقْمَةِ حَرَامٍ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى مِنْ صَلَاةِ أَلْفَیْ رَكْعَةٍ تَطَوُّعاً ؛ ترك لقمه‌ی حرام، نزد خدابهتر از خواندن هزار ركعت نماز مستحبی است.»
استاد دراین باره فرمود : دستور اسلام این است که انسان مسلمان به مال یا غذای شبهه‌ ناک نزدیک نشود، چرا که نزدیک شدن به پرتگاه معصیت و حرام، احتمال پرت شدن را افزایش می‌دهد و این تعبیر امام صادق(ع) است که می‌فرماید: من سره ان يستجاب دعاوه، فليطيب كسبه ،
هركه خوش دارد كه دعايش مستجاب شود، بايد كسب خود را حلال گرداند . بحارالانوار ج 93 ص 373.
حضرت استاد درخصوص پرهیز ازغذای حرام واستجابت دعا فرمودند : در روایات متعددی آمده که یکی از شرایط استجابت دعا، پرهیز از غذای حرام می باشد. شخصی نزد پیامبر(ع) آمد وعرض کرد: دوست دارم دعای من مستجاب شود.حضرت فرمود:
طهر ماکلک و لاتدخل بطنک الحرام ٬ غذای خود را پاک کن واز غذای حرام پرهیز نما.
نیز فرمود:«من احب ان یستجاب دعاوه فلیطیب مطعمه و مکسبه؛ کسی که دوست دارد دعایش مستجاب شود، طعام وکسب خود را از حرام پاک کند».
وی در بخش دیگر خطبه های نمازجمعه به حسرات روز قیامت اشاره کرده افزودند: مولای متقیان امیرالمومنین امام علی علیه السلام میفرماید: بزرگترین حسرت ها در روز قیامت ، حسرت خوردن مردی است که مالی را به ناروا گردآورده و آن را شخصی به ارث برد که در اطاعت خدای سبحان بخشش کرده، و با آن وارد بهشت شود، و گردآورنده اولی وارد جهنم گردد.
متن حدیث: إنَّ اعظَمَ الحَسَرَاتِ یَومَ القیامَةِ حَسرَةُ رَجُل کَسَبَ مالاً فی غَیرِ طاعَةِ اللهِ فوَرِثَهُ رَجُلٌ فانفَقَهُ فی طاعَةِ اللهِ سُبحانَهُ فَدَخَلَ بِهِ الجَنّة وَ دَخَلَ الاوَّلُ بِهِ النّارَ. “نهج البلاغه، حکمت ۴۲۹”
استاد در ادامه به سيماي جوان‏ و اهميت‏ جوانی دراسلام به حدیثی از مولای کائنات اشاره نموده افزودند:
پیشوای بزرگی که در نوجوانی و جوانی بهترین یار اسلام و قرآن بود و تمام دوران جوانی خود را در راه اعتلای پرچم اسلام به کار بردند و سرباز فداکار برای پیامبر بود، درخصوص نعمت جوانی میفرمایند:
قال علیه السلام شیئان لا یعرف فضلهما الا من فقدهما الشباب و العافیه .غرر الحكم، ص 324.
دو چیز گرانقدر است که کسی به ارزش آن پی نمی برد، مگر وقتی آنها را از دست بدهد، یکی جوانی و دیگری عافیت و سلامتی است (که تا هست قدرش معلوم نیست و جوان نمی داند چه سرمایه عظیمی در اختیار اوست و لذا بهره برداری صحیح هم از آن نخواهد کرد.)
ایشان دربخش پایانی خطبه اش به سنت های حسنه که یکی از مصادیق بارز احسان و غیر خواهی است که انسان با بهره گیری از تعالیم انبیاء آن را از دیرباز بنیان نهاده و در صحنه حیات اجتماعی به ودیعت گذارده است اشاره نموده افزودند:
بدون تردید سنت های حسنه( کارهای خیر) در اسلام از جایگاه بلند و رفیعی برخوردار است و یکی از گرانبهاترین و ارزشمندترین سنت های اسلامی و نمونه اعلای باقیات و صالحات و ماندگارترین معامله در طول حیات انسانی است که در آن انسان دسترنج عمرش را در این بانک الهی ذخیره می کند تا در عرصه قیامت از ثواب آن بهره مند شود.
که دراین خصوص پیامبر گرامی اسلام می فرمایند: مَنْ سَنَّ سُنَّةً حَسَنَةً فَلَهُ أَجْرُهَا وَ أَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَنْقُصَ مِنْ أُجُورِهِمْ شَيْئ.
پيامبر خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: «هر كس سنّت و قانون نيكى را بنيان گذارد پاداشش از آن اوست و نيز ثواب (همه) آنان كه تا روز قيامت بدان عمل می کنند از آن اوست بی آنكه از ثواب خود آنان چيزى كاسته شود.»
حضرت استاد در بخش خطبه های سیاسی اش با اشاره به ناامنی و حوادث اخیر(شهادت نظامیان و مردم بی گناه) درکویته بلوچستان خطاب به سردمداران و بزرگان حکومتی فرمودند: قاطعیت در اجرای قانون و امنیت وحفظ جان مردم ملکی ودستگیری قاتلین( دهشتگردان) وجانیان آدمکش باید مورد توجه قرار گیرد.
امام جمعه این شهر(کویته) با ابراز نگرانی از اوضاع یمن اظهار داشت: در عصری که دفاع از حقوق بشر توسط برخی کشورهای مدعی غربی خصوصا ایالات متحده آمریکا هر روز تکرار می‌شود متأسفانه در سکوت خبری معنادار رسانه‌های غربی هر روز شاهد جنایات سهمگینی علیه مردم مظلوم و بی‌پناه یمن توسط رژیم عربستان سعودی هستیم گویی کشتار سالمندان و جوانان، مردان و زنان بی دفاع یمن امری فراموش شده است و آنان از داشتن حق حیات وزندگی آرام بی‌بهره‌اند.

امام جمعه شهرکویته ضمن محکوم کردن این کشتار غیرانسانی، ضد بشری و وحشیانه به دنیا اعلام می‌کنیم در یمن فاجعه انسانی ناشی از حملات سعودی و همزمان محاصره یک ملت بر سر عدم کمک رسانی درمانی، و غذایی رخ داده است و صدای مظلومیت یک ملت در عصر به اصطلاح متمدن و حاکمیت حقوق بشر به جایی نمی‌رسد و مسئولیت این فاجعه انسانی متوجه مسئولان عربستان سعودی و پشتیبانان این کشور از جمله ایالات متحده آمریکا است.



دیدگاهها بسته شده است.