پیام تسلیت مجمع در پی ارتحال دکتر یحیی علوی (کریستین بونو‏)، مستبصر برجستة فرانسوی و عضو فرهیختة مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام‎

260704_708

پیام تسلیت مجمع در پی ارتحال دکتر يحيي علوی (کریستین بونو‏)، مستبصر برجستة فرانسوی و عضو فرهیختة مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام‎

بسم الله الرّحمن الرّحیم

کلُّ مَنْ عَلیها فانٍ وَ یَبقی وَجْهُ رَبَّک ذوالجلالِ والاکرامِ

 دکتر يحيي علوی (کریستین بونو‏)، مستبصر برجستة فرانسوی و عضو فرهیختة مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام روز 27 آگوست 2019 در آغاز سفر خود به قارة افریقا برای فعالیتهای تبلیغی ماه محرم طی حادثه ای در کشور ساحل عاج دعوت حق را لبیک گقت و به جوار رحمت الهی شتافت.

وی از پیروان مخلص اهل بیت علیهم السلام و فردی اندیشمند در زمینة فلسفه و عرفان و استادی فرزانه در عرصة پژوهش و تدریس بود. دکتر یحیی بونو همچنین در رشته‌ي زبان و ادبيات عرب و اسلام شناسي متخصص و متبحر بود.  او که به گفتة خود، ‏گمشده اش را در اسلام يافته بود، ‏پس از سير در فرقه‌هاي مختلف و عرفان‌هاي گوناگون، نهایتاً در سن 22 سالگی مذهب حقة تشیع را بعنوان راه معنوی خود برگزید.

دکتر یحیی بونو همچنین آثار ترجمه ای و تاليفی از خود بر جای گذارده که ترجمه  قرآن کريم به زبان فرانسوي ‌ از آن جمله است.

بونو نگران میراث علمی و مدرسه فکری هانری کربن در سوربون بود. دغدغه اصلی وی حفظ و ترویج سنت معنوی عقلانی شیعه بود و مدل امام خمینی و مکتب فکری او که در کنار معنویت و عقلانیت، دلمشغول سیاست و جامعه بود، برایش بسیار پرجاذبه بود، رویکردی که در سوربون مغفول مانده است. از همین رو، چندین اثر از امام خمینی ــ از جمله «جهاد اکبر» ــ را به فرانسه ترجمه کرد.

درگذشت وی که مسافر سرزمین های مختلف جغرافیایی و فکری (و دینی) بود و در خدمت مؤسسات گوناگون فرهنگی و علمی شیعی و ایرانی ــ از جمله مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام، جامعة المصطفى(ص) العالمیه و مؤسسه آیت الله خوئی ــ در کار ترویج مکتب اهل بیت علیهم السلام بود، یقیناً ثلمه ای جبران ناپذیر در پیکره تشیع و حکمت در عرصه بین الملل است که پرشدنش دشوار می نماید. امید است که به نحوی شایسته، هم از مقام و مرامش تجلیل شود و هم مسیر پرتلاطم، اما در نهایت، به ساحل رسیده اش هموار و پررهرو گردد.

یحیی بونو از عاشقان حضرت ثامن الجج امام علی بن موسی الرضا علیه السلام به شمار می رفت و سالها رحل اقامت در شهر مقدس مشهد افکنده بود زيرا به گفتة خویش، نمي‌توانست از آن حضرت جدا شود‎؛ و پیکرش نیز در جوار آن امام همام خواهد آرمید.

مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام این ضایعة مولمه را به محضر امام عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف و سپس به همة شیعیان جهان و خانوادة آن بزرگوار تسلیت می‏گوید  و برای بازماندگان از خداوند متعال آرزوی صبری نیکو و پاداشی فراوان دارد.

امیدواریم روح آن مرحوم قرین رحمت واسعة الهی شده و با رسول اکرم و ائمة طاهرین علیهم السلام محشور گردد.

مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام

 ـ 28 آگوست 2019



دیدگاهها بسته شده است.