آداب شب های قدر

43533454يکي از برکات وجود ائمه عليهم السلام دستور العملهايي است که از آنها براي ارتباط بهتر با خدا در اوقات خاص، همچون شبهاي قدر رسيده است و قرآن به سر گرفتن نيز يکي از اين دستور العملهاي عالي است که رايج ترين مراسم شبهاي قدر است.

اما غالب افراد شناخت کاملي از اين عمل ندارند و همين نبود شناخت کافي باعث مي شود توجه لازم را در حين انجام اين دستور العمل نداشته باشند و بهره معنوي لازم را نبرند.

در عمل قرآن به سرگرفتن:

* قرآن را که کلام خداست واسطه بين خود و خدا قرار مي دهيم و با قرار دادن آن بر روي سرمان تصميم بر آن مي گيريم که کتاب الهي را در راس امور خود قرار دهيم و زندگي خود را مطابق با آن تنظيم نماييم.

* در قرآن به سرگرفتن ما خدا را به ذات خودش و اسامي ائمه عليهم السلام قسم مي دهيم که از لغزشهايمان بگذرد و دعاهايمان را مستجاب کند:

خدايا به خودت قسمت مي دهم،

خدايا به محمد صلي الله عليه و آله قسمت مي دهم

خدايا به علي عليه السلام قسمت مي دهم

خدايا به فاطمه زهرا (س) قسمت مي دهم

دقت کنيد که به چه کساني خدا را قسم مي دهيد. خدا را به مقرب ترين و گرامي ترين افراد در نزد خدا آن هم نه يک بار، نه دو بار بلکه 10 بار در اين دعا به اين شکل 150 بار خدا را قسم مي دهيم و قطعا اين تعداد قسم تاثير زيادي بر جلب عنايت و رحمت خدا به ما و استجابت حاجات دارد.

پس بايد توجه کنيم که در اين حالت چه خواسته هايي را با خدا مطرح مي کنيم. نکند که تمام خواسته هاي ما خواسته هاي دنيايي باشد و از سعادت اخروي و خواسته هاي بلند معنوي غفلت کنيم!

نکات مهم:

1- در متن دستور العمل آمده است که مصحف را بر سر بگيريد و معمولا مصحف به کتاب کامل گفته مي شود لذا براي انجام اين دستور العمل توصيه مي شود يک قرآن کامل را بر سر بگذاريد و از آنجا که معمولا اين عمل مطابق با عرفي که در مساجد انجام مي شود طولاني مي شود بهتر است يک قرآن کوچک به همراه خود ببريد.

2- در اين شبها که شب نزول قرآن است نسبت به حفظ حرمت قرآن نهايت مواظبت را بنماييد و از قرار دادن آن بر روي زمين به ويژه در مراسم هاي مساجد که عبور و مرور افراد زياد است خودداري کنيد تا خداي نکرده اثار سوء بي احترامي به قرآن متوجه شما نشود.

التماس دعا



دیدگاهها بسته شده است.