آیین عبادی سیاسی نمازجمعه )شهرکویته) به امامت حضرت حجه الاسلام و المسلمین استاد محمد جمعه اسدی

2

آیین عبادی سیاسی نمازجمعه )شهرکویته) به امامت حضرت حجه الاسلام و المسلمین استاد محمد جمعه اسدی

آیین عبادی سیاسی نماز جمعه (شهرکویته) به امامت حضرت حجه الاسلام و المسلمیناستاد محمد جمعه اسدی:

جمعه گذشته، شاهد برگزاري باشکوه ترين نماز جمعه به امامت حضرت استاد محمد جمعه اسدی بود.ايشان در سخنان ارزشمند خود در اجتماع گسترده آحاد مردم به تبيين شرايط كشور ومسائل جهان اسلام پرداختند. باتوجه به اهميت سخنان معظم له، موضوعات وسخنان مهم آن تقديم خوانندگان مي شود.

خطبه اول– بسم الله الرحمن الرحيم والحمدلله رب العالمين نحمده و نستعينه و نتوكل عليه و نستغفره و نصلي و نسلم علي حبيبه و نجيبه و خيرته في خلقه حافظ سره و مبلغ رسالاته بشير رحمته و نذير نقمته سيدنا و نبينا ابي القاسم المصطفي محمد و علي اله الاطيبين الاطهرين المنتجبين الهداه المهديين المعصومين سيما بقية الله في العالمين و السلام علي ائمه المسلمين و حماة المستضعفين و هداة المومنين. قال الامام جعفر الصادق(ع) : « ما عُبِدَ اللَّهُ بِشَی ءٍ اَفْضَل مِنْ اَداءِ حَقِّ الْمُؤمِن» (1) همه برادران و خواهران عزيز را توصيه مي كنم و دعوت مي كنم به رعايت تقواي الهي و توجه به خداي متعال و دل دادن به رحمت و تفضل الهي در همه حال. اگر ما تقواي خدا را پيشه كنيم، اگر در همه حال دل را به خدا متوجه كنيم، حضور خود در مقابل ذات مقدس پروردگار را از ياد نبريم- كه معناي حقيقي تقوا همين است- يقيناً بركات الهي، رحمت الهي، كمك الهي شامل حال ما خواهد شد. در نماز جمعه هر هفته دل هاي نمازگزار متوجه به خداوند متعال بايد اين حقيقت را، اين معناي شگفت انگيز را با خود مرور كند؛ تقوا را به خود تلقين كند.

امام جمعه کویته درخطبه نخست به روایتی ازششمین شمع روشنگر و وصی پیغمبرحضرت امام جعفر صادق (ع) درخصوص « اهمیت شناخت حقوق مومنان بریکدیگر وادای این حقوق »  اشاره نموده افزودند: قال الامام صادق(ع): “ماعبدالله بشی افضل من اداء حق المومن”  یعنی هیچ عبادتی بالاتر از اداء کردن حقّ مؤمن نیست. یعنی: بالاترین عبادت ادای حقّ مومن است.

استاد معظم درادامه به تبیین اهمیت رعایت حق الناس از منظر اسلام پرداخته وتصریح نمودند: در دین مبین اسلام توصیه فروانی بر رعایت حق الناس شده است، تاجایی که خداوند متعال بجا آوردن حقوق دیگران را بر ادای حق خود مقدم داشته است. انسان‌‌ها در جامعه نسبت‏ به يكديگر «وظايف متقابل‏» دارند و به ‏تعبيرى ديگر، بر عهده خويش نسبت‏ به افراد ديگر «حقوق متقابل‏» دارند. شناخت اين حقوق و انجام آن‌ها و مراعات دو جانبه، ضامن‏ تصحيح روابط و سالم‏‌سازى معاشرت‌ها و زدودن كدورت‌ها و كاهش ‏اختلاف‌ها و گله‌‏مندي‌هاست.

استاد حوزات علمیه فرمودند: جامع‌‏ترين متن حديثى كه به بيان اين حقوق و وظايف متقابل ‏پرداخته است، «رسالة الحقوق‏» از امام زين‏ العابدين علیه‌السلام است كه در كتاب‌هاى روايى (از جمله در تحف العقول و مكارم الاخلاق و …) آمده ‏است، واز ارزنده ترین آثار اسلامی  است. حق برادر دينى، حق همسايه، حق خويشاوند، حق فرزند و اولاد و پدر و مادر، حق زن و شوهر، حق شاگرد و استاد، حق‏ هم‌نشين و دوست و شريك، حق والى و رعيت، از جمله حقوقى است كه در آن رساله  ارزشمند بيان شده است.

استاد اسدی: در جامعه اسلامى، مسلمان متعهد خود را نسبت‏ به برادران دينى ‏مسؤول احساس مى‏‌كند و تكاليفى بر عهده او است. طبعاً هر مسلمانى‏ بايد اين حق را بر گردن خويش احساس كند و آن گونه كه ياد شد، مراعات و به كار بستن اين‌ها طرفينى بايد باشد، تا اثر خويش را بگذارد. ومراعات اين وظايف متقابل، جامعه‌‏اى آرمانى، باصفا و صميميت، هم‌بسته و منسجم، عاطفى و نيرومند پديد مى‏‌آورد كه از حرارت ايمان ‏و شوق برخوردار است و آحاد و افراد، در سايه اين مودت و صداقت و مراعات، به قدرتى استوار و مجموعه‏‌اى مستحكم و خلل‌‏ناپذير تبديل ‏مى‌‏شوند و جامعه اسلامى به عزت و اقتدار مى‏‌رسد. ولذا رئیس مذهب، آن ابرمرد آسماني مدينه، وكوه حلم و بردباري،و درياي عميق علوم لدني میفرماید: هیچ عبادتی برترازادای حق مومن نیست.

امام جمعه کویته در ادامه به روایتی از حضرت امام جعفر صادق عليه السلام فرمود: «من قضی لأخيه المومن حاجه قضی الله عزوجل له يوم القيامه ماة ألف حاجه من ذلک٬ أولها الجنه » کسی که يکی از خواسته های برادر دينی خود را برآورد خداوند عالم در روز قيامت صد هزار خواسته او را برمی آورد که نخستين آنها بهشت است.

حضرت استاد محمد جمعه اسدی تصریح کردند : يكي از مسائلي كه دين اسلام به آن اهميت فراوان داده است، خدمت به مردم،خصوصاً خدمت به مومنان و صالحان است. از مجموعه تعاليم اسلامي و سيره اولياء اللهی(ع) استفاده مي شود كه بعد از انجام واجبات برترين وسيله براي تقرب به خداوند متعال اين خصلت نيكو مي باشد.اولياي خداوند همواره درخدمت مردم بودند و شخصاً در رفع حوائج آنان اقدام مي كردند. بنابراين برگزيدگان الهي، انبياي معصومان خدمتگزارترين افراد به مردم بودند چون آنها اسوه و شاخص اند.

امام جمعه کویته در ادامه سخنانش متذکر شد: بعضي از مردم فكر مي كنند عبادت تنها به نماز خواندن و روزه گرفتن است و عده اي از آنها در غفلت و ناداني و خودخواهي فرو رفته اند كه اگر در برابر ديده گانشان مردم از گرسنگي جان دهند ناراحت نمي شوند مكرر ديده شده كه اينگونه افراد حتي در مسافرت هاي عبادي مانند زيارت و حج، تمام اوقات خود را به زيارت و دعا و اعمال فردي مي گذرانند و هيچ كمكي به همراهان و همسفران خود نمي كنند ، با اينكه مي دانند در ميان آنها افراد ضعيف و ناتوان وجود دارند كه به كمك و مساعدت نيازمندند.

اي دوست تا كه دسترسي داري، حاجت برآر اهل تمنا را

 كسي كه به ديگران خدمت و نيكي مي كند آنان را مديون خود كرده و در نتيجه هرگاه به كمك آنان احتياج باشد به كمك او مي شتابند. بنابراين اگر مرجع حاجات مردم شديد خوشحال باشيد كه خدا شما را دوست مي دارد و چنانچه درِ خانه و يا دفتر كارتان به روي مردم بسته شد و مردم به شما مراجعه نكردند يا نتوانستند مراجعه كنند، بدانيد كه از رحمت خدا محروم شديد و بايد به جاي خوشحالي ناراحت و اندوهگين شويد.

بنابراین گره گشایی از کار مردم باید به یک فرهنگ و ارزش اجتماعی تبدیل شود و شاغلین در ضمن این‌که به کار و فعالیت مشغول هستند، می‌توانند هدف و نیت خویش را در راستای گره گشایی و خدمت به ‌خلق، جهت بدهند. آن‌گاه شاهد خواهند بود که چه تحول عظیمی در زندگی دنیوی و اخروی آن‌ها رخ خواهد داد.

خطبه ی دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

بسم الله الرحمن الرحيم والحمدلله رب العالمين و الصلاه و السلام علي سيدنا و نبينا ابي القاسم المصطفي محمد و علي اله الاطيبين الاطهرين المنتجبين الهداه المهديين المعصومين سيّما علي اميرالمومنين و حبيبته فاطمه الزهراء و الحسن و الحسين سيدي شباب اهل الجنه و علي بن الحسين و محمدبن علي و جعفربن محمد و موسي بن جعفر و علي بن موسي و محمدبن علي و علي بن محمد و الحسن بن علي و الخلف القائم المهدي صلواتك عليهم اجمعين و صل علي ائمه المسلمين و حماه المستضعفين و هداه المومنين. عبادالله  اوصیکم و نفسی بتقوی الله ، مجددا خودم را و شما عزیزان را سفارش میکنم به  تقوای الهی و

مراقبت حدود الهی وفرامین ودستورات پیامبرمکرم اسلام و ائمه اطهار(ع) ودوری از گناه؛ که باعث نجات است سفارش می کنم!

امام جمعه شهر کویته در ادامه به روایتی ازمولای متقیان امیر مومنان علی بن ابی طالب علیه السلام درخصوص(عواملی ازبين رفتن برکات الهي) اشاره  نمود که میفرماید: اِذَا ظَهَرَتِ الْجِنَایَاتُ اِرْتَفَعَتِ الْبَرَکَاتُ . زمانی که جنایتها آشکار شود، برکتها هم از بین می‌روند.

استاد اسدی : در حقیقت، گناهان اخلاقی و اقتصادی و اجتماعی، فاجعه های دردناک و هستی سوز جامعه بشری هستند که باعث خشم خداوند می شوند. واینگونه گناهان و نافرمانی‌ها، موجب رکود و سلب برکت از مال و عمر و زندگی میشود.

لهذا نکته مهم این است که شرط دست یابی به برکت های آسمانی و زمینی، داشتن ایمان و تقوای بالاست و در پرتو تقرب الهی و اطاعت و فرمان برداری از تعالیم انسان ساز اسلامی و دوری از کجروی ها و سرکشی ها است که خداوند خیرات و برکات خویش را به بندگان خویش هدیه می کند. و خلاصه کلام اینکه در برکت، جنبه الهی و معنوی هم بسیار تأثیرگذار است و این به فزونی، تعالی و ماندگاری نعمت کمک می کند و در نهایت، انسان را به سلامت دنیوی و سعادت اخروی نزدیک می سازد.

1 3 4 6

خطبه سیاسی نمازجمعه

در محکومیت افزایش ظلم و ستم علیه شیعیان بحرین!

استاد اسدی : اقدام غیرانسانی و مغایر با حقوق شهروندی رژیم سفاک و نژاد پرست آل خلیفه در سلب تابعیت ذاتی رهبر شیعیان بحرین، آیت الله شیخ عیسی قاسم که در مغایرت با اصول و ارزشهای دین مبین اسلام و هنجارهای شناخته شده بین المللی و در تضاد با عزت و کرامت مردم جهان عرب و ملت بحرین صورت پذیرفت محصول راهبرد و سیاستهای اسلام ستیزانه نظام سلطه و صهیونیسم و توطئه آل سعود به شمار می رود .

امامان جمعه کویته همچنین با انتقاد از سکوت مجامع حقوق بشری درقبال جنایت های آل خلیفه علیه مردم مسلمان بحرین خاطرنشان کردند: سکوت سازمان های حقوق بشر در قبال جنایات صورت گرفته از سوی آل خلیفه با سرکردگی استکبار و بویژه سلب تابعیت از یک عالم که در آن کشور رشد و تعلیم یافته، از سوی افکار عمومی جهان محکوم است ! ودرحقیقت رژیم آل خلیفه بدلیل نوکری و وابستگی به آمریکا و حکام رژیم آل سعود بدیهی ترین اصول حقوق بشر را نسبت به مردم مظلوم بحرین رعایت نمی کند ودرواقع سازمان های دروغین مدعی حقوق بشر تحت فشار آمریکا و انگلیس در مقابل تضییع ابتدایی ترین حقوق یک فرد سکوت می کنند.

وی به نقش دیپلماسی دلار به عنوان راهبرد همیشگی رژیم آل سعود و سکوت مجامع بین المللی در مقابل جنایت های این رژیم اشاره کرد و افزود: نهادهای بین المللی خود را به دلار فروخته و بازیچه دست این کشورها شده اند.

حجت الاسلام استاد اسدی شورای امنیت و سازمان ملل را دارای ساختاری غیرمنطقی و ناعادلانه دانست که با سوء استفاده از ساز و کار غلط آن، آمریکا و زورگویی هایش را در قالب واژه های شریف و الفاظ زیبا بر دنیا تحمیل می کند.

وی افزود: یکی از بارزترین حرکات ظالمانه و غیرعادلانه این سازمان را حذف نام عربستان از فهرست نقض کنندگان حقوق بشر دانست و یادآور شد: بر اساس گزارش های سازمان ملل رژیم آل سعود با بمباران وحشیانه و مکرر یمن به ویژه مناطق مسکونی، تاکنون هزاران نفر بیگناه از جمله صدها کودک را کشته و دستش به خون هزاران انسان بی گناه آلوده شده است.

وی با بیان اینکه اگر در یمن و بحرین صدای مردم مظلوم و مسلمان را می شنوید، بخاطر حمایت های استکباراز رژیم آل خلیفه ، و آل سعود است گفت: نفاق ریشه بدبختی های بشر بوده و استکبار با منافقین و متحجرین از این پدیده شوم حمایت می کنند.

امام جمعه شهر کویته فرمود: شهادت شیخ نمر باقر النمر و فرزندان شیخ زکزاکی باعث عزت بیشتر آنان در بین مسلمانان شده و دشمن جنایت کار را رسوا کرده است.

وی با محکوم کردن حرکت آل خلیفه اعلام کرد: نه تنها شیعیان بحرین بلکه تمام مسلمان و آزادیخواهان جهان در مقابل این توطئه و جسارتی که به رهبر شیعیان بحرین شده ایستاده اند و هرگز بی تفاوت و ساکت نخواهند بود.

پروردگارا اسلام و مسلمین عزّت و قوّت و نصرت عطا بفرما. دشمنان اسلام خوار و ذلیل و نابود بگردان. درفرج و ظهو رامام زمان تعجیل بفرما. نعمت بارانت را بر ما نازل بفرما اروح شهدای عزیز ما مخصوصا شهدای سانحه(ده جنوری) را راضی و خشنود بدار.عاقبت امر همه ما ختم به خیر بگردان.

ان الله یأمر بالعدل و الاحسان و ایتاء ذی القربی و ینهی عن الفحشاء و المنکر و البغی یعظکم لعلکم تذکرون. اعوذبالله من الشّیطان الرّجیم. بسم الله الرّحمن الرّحیم انّااعطیناک الکوثر فصل لربّک وانحر انّ شانئک هوالابتر. صدق الله العلی العظیم. والسّلام علیکم و رحمه الله.

(1)  میزان الحکمه،ج 2،ص 481

 



دیدگاهها بسته شده است.