ادامه جنجال پس از مرگ بازیگر شیعه کویتی/ اتحاد خطبا و هنرمندان عرب در برابر مفتی سلفی

در حالی که فوت «عبدالحسین عبدالرضا» اسطوره تئاتر جهان عرب، طرفداران او را متأثر کرده است، مسأله “طلب آمرزش برای وی” به بحثی جنجالی در بین مردم کشورهای خلیج فارس تبدیل شد!

6bd8407bf6d5ceee8602e3fad4c3511f_866

جنجال از آنجا آغاز شد که وهابیون، نتوانستند کینه خود را حتی نسبت به جنازه این هنرمند شیعه کویتی پنهان کنند و شیخ «علی الربيعی» مبلغ وهابی، وی را به خاطر مذهبش به ضلالت و گمراهی توصیف کرد!

این شیخ سلفی در توییتی که در صفحه رسمی خود منتشر نمود نوشت: “جایز نیست که مسلمانان برای عبدالحسين عبدالرضا دعا کنند، زیرا او رافضی (شیعه) و ايرانی بود و در گمراهی مُرد و خداوند، مسلمانان را از طلب رحمت و مغفرت برای مشركين نهی کرده است”.

* طوفان توییترها علیه مفتی سلفی

این توییت، خشم کاربران عرب شبکه های اجتماعی را برانگیخت و ابتدا جدال گسترده ای را در  فضای مجازی ایجاد کرد؛ به شکلی که در عرض چند ساعت، کامنت هایی که در واکنش به توییت الربیعی گذاشته شد از 21هزار تجاوز کرد.

مردم سخنان این مفتی سعودی را فاقد کمترین درجه انسانیت دانسته و خلاف ارزش های دین اسلام برشمردند و حتی خواستار بازداشت و محاکمه وی شدند.

«عبدالعزيز المريسل» یکی از کسانی بود که واکنش نشان داد و توییت کرد: ”خدا خیرت بدهد شيخ! آیا دلیلی داری که ثابت کند عبدالحسين عبد الرضا در گمراهی مرده است؟! و آیا دلیلی داری که ثابت کند این هنرمند مشرک بود؟! اگر داری آن را به ما هم بگو… ای شيخ! تكبر نداشته باش و توبه کن از چیزی که نوشتی. تو از آنچه بین خداوند و عبدالحسين هست خبر نداری…”.

یک کاربر اهل سنت دیگر به نام «فهد» نیز نوشت: “والله من با شیعیان زندگی کرده ام و غیر از خوبی از آنها ندیده ام. مهم این است که آنها به ما بدی نکرده اند، اما اینکه مذهبشان چیست به خداوند مربوط است و به من ربطی ندارد”.

«أمجد عمر» هم اینگونه اظهار نظر کرد: “رسول خدا برای جنازه یک يهودی از جا برخاست؛ و تو با كمال وقاحت، برات بهشت و جهنم تقسیم می کنی؟!”.

* حذف توییت جنجالی

در واکنش به این جنجال توییتری، «هانی الغفیلی» مسؤول بخش خدمات الکترونیک وزارت فرهنگ و رسانه عربستان هم اعلام کرد که وزارت متبوعش علی الربیعی را به دلیل نقض قوانین مطبوعات و انتشارات، به کمیته تخلفات ناشران ارجاع داده است.

گسترش اعتراضات، این مفتی سعودی را مجبور کرد که جملات سخیف و تفرقه آمیزش را از صفحه حذف کند؛ اما بحث بر سر جواز یا عدم جواز دعا برای این متوفی، منحصر در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی نشد و به روزنامه ها و شبکه های تلویزیونی نیز رسید.

* ادامه محکومیت در تلویزیون و روزنامه ها

شیخ «وسيم يوسف» یکی از افرادی بود که در برنامه خود در “شبکه ابوظبی” گفت: با فوت عبدالحسین عبدالرضا تعدادی از مزدوران و سربازان ابلیس را شناختیم! ابلیس وظیفه خود می داند که مردم را به جهنم بکشاند؛ اینها هم با تکفیر دیگران، همین کار را برای او انجام می دهند.

این روحانی اهل سنت اردنی سپس خطاب به تکفیریون وهابی ادامه داد: عبدالحسین ــ رحمة الله علیه ــ لبخند و شادی را برای مردم رقم زد؛ اما شما کشتار و خون و آوارگی را برای مردم ترسیم کردید. این، فرق شما با اوست.

روحانیون معتدل، خطبا و هنرمندان دیگر در کشورهای مختلف عربی نیز با حضور در ویژه برنامه های تلویزیونی یا انتشار ویدیوهایی از کارهای این بازیگر پیشکسوت، در مقابل الربیعي واکنش نشان دادند و برای آن مرحوم رحمت و مغفرت آرزو کردند.

* عرعر دواعش را بشنوید!

اما یکی از شدیدترین واکنش ها از سوی «سعد المعطش» نویسنده كويتی انجام شد. وی این ماجرا را از زاويه ای متفاوت مورد بررسی قرار داد و نوشته ای شدیداللحن با عنوان “وفات عبدالرضا، سرگین دواعش را آشکار ساخت!” قلمی نمود.

وی در این یادداشت که در روزنامه سعودی “عكاظ” منتشر شد نوشت: همه ما این قصه و ضرب المثل را شنیده ایم که “باقی ماندن سرگین علامت وجود شتر است و بر جای ماندن ردّ پا علامت مسیرش (البعرة تدل على البعير، والأثر يدل على المسير)”.

این نویسنده عرب ادامه داد: خداوند هنرمند راحل عبدالحسين عبدالرضا را رحمت کند که در کارهای کمدی خود لبخند را بر لبان ما آشکار می کرد؛ و اينک بعد از وفاتش هم “دواعش” را بر ما آشکار ساخته است.

المعطش با اشاره به اینکه دواعش حقیقت خود را بعد از فوت عبدالحسین نشان دادند تصریح کرد: آنها مانند شتری که با سرگین خود مسیر خودش را لو می دهد، خودشان را ناخودآگاه به جامعه نشان دادند.

وی خطاب به زعما و حکام جوامع اسلامی نوشت: هر شخصی که این هنرپیشه را لعن و نفرین کرده باشد، دارای تفکر گمراهی است که “داعش” نامیده می شود. پس اگر شما واقعاً در ادعای خود مبنی بر مبارزه با دواعش صادق هستید این افراد را دریابید که اکنون خود را با عرعر کردن در شبکه های اجتماعی نشان داده اند.

این نویسنده یادداشتش را با این جمله خاتمه داد: خداوند هر کس که با این تفکر منحرف و رهبران آن مبارزه می کند را مستدام دارد و هر کس که به هر دلیلی آن ها را پنهان می کند نابود سازد.

* عبدالحسین عبدالرضا که بود؟

«عبدالحسین عبدالرضا محمد عوض» متولد ۱۵ ژوئیهٔ ۱۹۳۹ در کویت بود. وی همانند بسیاری از اهالی کویت، بحرین و دیگر کشورهای جنوب خلیج فارس، اصالتی ایرانی داشت و از  پدر و مادری شیعه که نسب آنها به شهر “بوشهر” می رسید به دنیا آمد.

وی کار خود را با بازی در تئاتر و تلویزیون از سال ۱۹۶۲ آغاز کرد. “مذكرات بو عليوی”، “درب الزلق” و “الاقدار” از جمله مهمترین سریال هایی بودند که وی در آن ها به ایفای نقش پرداخته است. وی همچنین در نمایش های “بای بای لندن”، “فرسان المناخ” و “عزوبی السالمیة” بازی کرده است.

هنرنمایی طنزآمیز و ماندگار او در نقش «صدام» در سریال تئاتری “سیف العرب” به وی محبوبیتی فوق العاده در جهان عرب داد.

عبدالحسین عبدالرضا روز  (۱۱ اگوست ۲۰۱۷) پس از عمل جراحی قلب در “لندن” در سن ۷۸ سالگی درگذشت.

مرگ او میلیون ها نفر را در کشورهای عربی متأثر کرد. مراسم تشییع وی با حضور تعداد بسیار زیادی از مردم کویت برگزار گردید و در “مقبره شیعیان قبرستان الصليبيخات” در شمال شرق كويت به خاک سپرده شد.

یکی از مدرن ترین مجموعه های بزرگ تئاتر کویت، سال گذشته افتتاح و به نام این هنرمند شیعه، “مسرح عبدالحسين عبدالرضا (AbdulHussain AbdulRidha Theater)” نامگذاری شده است.

7cea8c88fe8deb102b8909e1899f9f82_538



دیدگاهها بسته شده است.