اعتراض نویسنده سعودی به تعداد مساجد و صدای اذان جنجال آفرید

اعتراض یکی از نویسندگان برجسته عربستان سعودی به صدای اذان با موجی از واکنش ها در این کشور مواجه شد.

محمد السحیمی از نویسندگان سعودی نسبت به صدای بلند اذان در بلندگوهای مساجد اعتراض کرد که این مساله انتقادهای شدیدی به همراه داشت و برخی شخصیت های دینی بازداشت وی را خواستار شده اند.

وی در شبکه ماهواره ای ام بی سی با انتقاد از صدای بلندگوها در هنگام اذان در مساجد گفته بود که این صدا سبب ناراحتی مردم به ویژه کودکان شده است.

28166295_2092145417727966_2563831423873884382_n

اعتراض یکی از نویسندگان عربستان به تعداد مساجد در این کشور و همچنین صدای اذان از بلندگوهای مساجد با واکنش های شدیدی مواجه شد.

این نویسنده سعودی همچنین مراتب اعتراض خود را به تعداد مسجد در عربستان اعلام کرده و خاطرنشان ساخت که در هر منطقه ای یک مسجد ضرار وجود دارد و باید تعداد مساجد کاسته شود.

وی ادامه داد: ائمه مساجد از کمبود تعداد نمازگزار به ستوه آمده اند و تعداد مساجد به گونه ای است که گویا برای هر شهروند یک مسجد ساخته شده است.

این سخنان اعتراض شدید را در پایگاه های اجتماعی به همراه داشت و فعالان توییتر با راه اندازی هشتک «مسجدی را در کنار منزل السحیمی بسازیم» خواستند یک مسجد در نزدیکی منزل تاسیس شود.

فعالان پایگاه های اجتماعی نسبت به مسجد ضرار خواندن مساجد عربستان معترض بوده و خاطرنشان ساختند که مسجد ضرار به مسجدی گفته می شود که با نیت فاسد ساخته می شود.

وزارت فرهنگ و اطلاع رسانی عربستان هم این نویسنده را به دستگاه های قضایی معرفی و تأکید کرد که این نویسنده تا اطلاع ثانوی حق نویسندگی و همچنین حضور در رسانه ها را ندارد.

گفتنی است تغییر و تحول در عربستان سعودی با ایجاد اصلاحیه هایی در آزادی های مدنی زنان کلید خورده است، تحولاتی نمایشی که حکایت از تلاش عربستان برای نشان دادن چهره ای جدید و متفاوت از آنچه هست در میان جوامع بین الملل دارد.

رویکرد اجتماعی عربستان سعودی با ولیعهدی «محمد بن سلمان» تغییر کرده و چرخش چرخ اصلاحات فرهنگی و اجتماعی به سرعت در حال انجام است تا آن جا که برای برخی فعالان مذهبی، دینی، سیاسی و اجتماعی شرایط جدیدی مطرح شده است.

تغییراتی که در ابتدا با انتقاد تندی از سوی وهابیون سلفی روبه رو شد اما به دلیل این که طبق قانون عربستان، سخن پادشاه و تایید وی بر تمامی فتواها ارجحیت دارد، با مصالحه خاتمه یافت.

تغییر قوانین رانندگی این کشور و اعلام آزادی رانندگی زنان، ورود آنان به ورزشگاه، فتوای اجازه دادن مفتی سعودی برای خروج زنان از کشور بدون اجازه همسر و پاره ای موارد دیگر، از جمله آزادی های مدنی است که عربستان سعودی به نام زنان به ثبت رسانده و مورد توجه جوامع بین المللی قرار گرفته است.



دیدگاهها بسته شده است.