اعتصاب فعالان مدنی بامیان در اعتراض به کشتار هزاره‎های پاکستان

 اعتصاب فعالان مدنی بامیان در اعتراض به کشتار هزاره‎های پاکستان
معترضان بامیانی“سازمان ملل با اقدام جدی، صریح و قاطع در راستای کشتارهای کویته به عنوان نسل‌کشی هزاره‌ها تحقیقات همه‌جانبه‌ای به راه اندازد و گزارشگر ویژه‌ای برای پاکستان تعیین کند”

اعتصاب غذای روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی در بامیان در مرکز افغانستان در اعتراض به کشتار هزاره‌های پاکستان وارد دومین روز خود شد.

این معترضان از صبح روز یکشنبه، ۲۹ دلو/بهمن در برابر دفتر محلی سازمان ملل در شهر بامیان خیمه برپا کردند و شب هم در سرمای ۱۰ درجه زیر صفر به اعتصاب خود ادامه دادند.

داوود وصل نخستین کسی بود که این اعتصاب را آغاز کرد. او به بی‎بی‌سی گفت که کشتار شیعیان هزاره در پاکستان “سیستماتیک و نسل کشی” است و معترضان تا زمانی که سازمان ملل اقدام عملی برای توقف آن روی دست نگرفته، به اعتصاب خود ادامه می‎دهند.

آقای وصل گفت: “کشتار هزاره‌ها در پاکستان در واقع فاجعه انسانی است. در آنجا مردمی صلح دوست کشته می‌شوند. ضمناً آنها هزاره‌ها هستند و نسل‌کشی هزاره‌ها در آنجا به طور سیستماتیک ادامه دارد که این امر ارتباط مستقیمی با هزاره‌های افغانستان دارد.”

همچنین در اعلامیه‌ای که معترضان بامیان پخش کرده‌اند، آمده است: “ادامه کشتار دسته‌جمعی هزاره‌ها نقض صریح حقوق بشر است و هیچ‌گونه توجیهی برای این جنایت قابل قبول نیست. عاملان این کشتار باید توسط حکومت پاکستان شناسایی و مجازات شوند.”

معترضان تاکید کرده‌اند: “سازمان ملل با اقدام جدی، صریح و قاطع در راستای کشتارهای کویته به عنوان نسل‌کشی هزاره‌ها تحقیقات همه‌جانبه‌ای به راه اندازد و گزارشگر ویژه‌ای برای پاکستان تعیین کند.”

محل انفجار روز شنبه در شهر کویته پاکستانمعترضان بامیانی گفته‎اند که صدها نفر از هزاره‎های کویته قربانی کشتار هدفمند شده‎اند.

هر چند سازمان ملل این کشتار را محکوم کرده، اما معترضان بامیانی گفته‌اند که تنها محکوم کردن این کشتار کافی نیست، این سازمان باید اقدام عملی را برای توقف قتل مسلمان شیعه پاکستان روی دست گیرد.

داوود وصل گفت که شمار کسانی که در شهر بامیان دست به اعتصاب غذایی زده‌اند، در حال حاضر به ده تن می‌رسد و قرار است شماردیگری هم به آنها بپیوندند.

آقای وصل افزود که یک نماینده دفتر سازمان ملل به محل اعتصاب معترضان آمده و اعلامیه حاوی خواست‌های آنها را گرفته، اما هنوز پاسخی به آن نداده است.

این روزنامه‌نگار عکاس افزود که معترضان تصمیم گرفته‌اند تا زمانی که سازمان ملل پاسخ مثبتی در این زمینه نداده، به اعتصاب خود ادامه خواهند داد.

کشتار هزاره‌ها در شهر کویته پاکستان از سال ۲۰۰۵ میلادی آغاز شد و از حدود یک هفته پیش شدت یافته است.

بر اساس آمار یک اتحادیه قوم هزاره در پاکستان، تا حال بیش از ۶۰۰ تن از هزاره‎ها در نتیجه خشونت‎ها کشته و شمار بیشتر از این زخمی شده‌اند.

معترضان تصمیم گرفته‌اند تا زمانی که سازمان ملل پاسخ مثبتی در این زمینه نداده، به اعتصاب خود ادامه خواهند داد

در آخرین مورد از کلیک بمبگذاری علیه آنها شامگاه روز شنبه، ۲۸ دلو/بهمن روی داد که در آن ۸۱ نفر کشته شدند و یک گروه تندرو اسلامگرای موسوم به لشکر جنگوی مسئولیت آن را به عهده گرفته است.

این رویداد انتقادهای تندی را در داخل پاکستان هم علیه نیروهای امنیتی این کشور برانگیخته و دیروز، یکشنبه، در شهر کویته کلیک اعتصاب عمومی برپا شد.

یک رهبر قومی هزاره‌های کویته هشدار داده که اگر دولت ظرف ۴۸ ساعت اقدامی در جهت بازداشت قاتلان انجام ندهد، هزاره‌ها در بلوچستان پاکستان دامنه اعتراضات خود را افزایش خواهند داد.

این کشتارها شماری از هزاره‎ها را مجبور به مهاجرت به شماری از کشورهای اروپایی و استرالیا کرده است.

بی بی سی



دیدگاهها بسته شده است.