انتشار مقاله ای درباره امام باقر علیه السلام در پر مخاطب ترین رسانه مصری

46
“الیوم السابع” با انتشار مقاله ای در مورد حضرت امام محمد باقر علیه السلام، به معرفی آن حضرت پرداخت.

“محمد عبدالرحمن” نویسنده و پژوهشگر مصری با انتشار مقاله ای تحت عنوان «امام پنجم شیعیان .. محمد باقر نزد اهل سنت چه جایگاهی دارد؟»، به معرفی امام پنجم شیعیان پرداخت.
گفته می شود به رغم اینکه برخی از اطلاعات نادرست در این مقاله وجود دارد، اما نگارنده تلاش کرده جایگاه امام محمد باقر علیه السلام را ارج نهد. نگارنده، در این مقاله به اشتباه نام امام محمد باقر علیه السلام را “جعفر الباقر” معرفی کرده است.

وی در این مقاله نوشته: امروز، هزار دوصد و هشتاد و هشتمین سالگرد درگذشت (به تاریخ میلادی) امام جعفر باقر، امام پنجم شیعیان امامیه اثنی عشری و اسماعیلی ها است. ایشان که بر اساس اعتقاد شیعیان، از معصومین و اهل بیت [علیه السلام] به شمار می رود، در 31 ژانویه سال 733 میلادی، درگذشت. پدرش علی بن حسین بن علی بن أبی طالب و مادرش فاطمه بنت حسن بن علی بن أبی طالب بود.

این نویسنده و پژوهشگر مصری در این مطلب می افزاید: طبق منابع سنی و شیعی، امام باقر یک عالم سرشناس و برجسته بوده و بین فقهای اولیه در اسلام، شهرت داشته و احادیثش در کتب حدیثی اصلی، وجود دارد، کتبی که از منابع اصلی نوشته های تاریخی و تفسیری افرادی همچون طبری بوده است. سخنان امام باقر همچنین توسط صوفی ها مورد توجه قرار گرفته و به آن اهمیت می دهند و در جلسات و حلقه های خود به آن می پردازند. امام باقر نزد شیعیان اثنی عشری و اسماعیلی بعنوان بنیانگذار علوم دینی و فقهی شناخته می شود که بعد وی توسط فرزندش و جانشینش امام جعفر صادق، ادامه یافت. پیروان مذهب زیدیه هم به شدت به امام باقر توجه می کنند، البته از طریق شاگردش “أبی جارود”.

“محمد عبدالرحمن” در ادامه مقاله خود می نویسد: ابن تیمیه در مجموع فتاوی خود درباره آل البیت گفته “برخی از آنها خلیفه ارشد بوده و باید مانند خلفا از وی اطاعت کرد مانند علی بن ابی طالب و برخی از ائمه هم در علم و دین مانند مانند علی بن حسین و أبو جعفر باقر و جعفر بن محمد صادق و غیره.

این نویسنده و پژوهشگر مصری در ادامه مقاله خود نیز می افزاید: ابن کثیر هم در کتاب “البدایه و النهایه” خود بخشی به أبو جعفر باقر پرداخته و ایشان را از شریفان و علمای زمانه خود معرفی کرده است. پدرش علی زین العابدین و جدش حسین بن علی هم در عراق به شهادت رسیدند (از بخش های نادرست این مقاله). امام باقر از ماهران در علم و بسیار صبور بود و از سلاله پیامبر بوده است.



دیدگاهها بسته شده است.