ایران و پاکستان جدید در انتظار «یک لبخند دوستانه»

139603261332058111162454

ایران و پاکستان جدید در انتظار «یک لبخند دوستانه»

از زمان استقلال پاکستان 70 سال می‌گذرد و شاید افراد مسن به خاطر بیاورند روزهای شیرین جوانه زدن اولین بیداری اسلامی را بر نقشه دنیا ولی برای مردم ما نکته جالب‌تر این بود که ایران اولین کشوری شد که این هدیه خداداد را به رسمیت شناخت.
سال‌های بعد از آن ولی به خوبی شروع نگذشت و سنگ اندازی‌های دشمنان ایران و پاکستان باعث شد تا طعم همدلی در کنار همسایگی آنگونه که باید چشیده نشود.
اتفاقی که گاه اشتباهات سیاسی و گاه حملات گروه‌های تروریستی به آن دامن زدند تا همسایگی ما نمره چندان خوبی نگیرد.
ولی دست تقدیر فرصتی دیگر را به ما هدیه کرده است تا تلاش کنیم و از این فرصت بی‌نظیر بهره ببریم، پاکستان که خود نیز متوجه برخی اشتباهات فاحش سیاست‌مدارانش بود به دنبال دوبرگردانی می‌گشت تا همه چیز را از نو شروع کند، حتی اگر ممکن باشد آن را عصر پاکستان جدید بنامد و این اتفاق به لطف آرای 105میلیون پاکستانی رقم خورد.
اتفاقی که در ذهن بسیاری کارشناسان غیر محتمل جلوه می‌کرد رقم خورد و احزاب سنتی پاکستان کنار گذاشته شدند تا سیاستمدارانی با فکر و ایده جدید و توان و انرژی مضاعف بایستند و به دنبال ساخت کشوری جدید باشند.
« اینکه آمریکا با پاکستان سر ستیز دارد و یک سال است بی وقفه اسلام آباد را تحت فشار قرار داده است»،«اینکه هند از روی کار آمدن عمران خان راضی نیست»، «اینکه عربستان حامی حزب نواز بوده و اینک این حزب شکست خورده»،«اینکه عمران خان به دنبال نابود کردن نا امنی در پاکستان است و منشور مهمی را آماده کرده ایران بخش مهمی از آن است و حتی عمران خان در نخستین موضوع گیری خود پس از انتخابات به صراحت از بهبود همکاری با ایران سخن گفته است» همه و همه می تواند سرخط‌های بسیار مهمی باشد که اگر مسئولین عزیز به آن توجه کنند همسایگی ما به سرعت طعم همدلی خواهد گرفت.
به دور از هرگونه تعارف باید بگوئیم «عمران خان» اگر چه فردی پر تلاش در عرصه سیاست است ولی تاکنون فعالیت کلان سیاسی در حد و اندازه نخست وزیری کشور را نداشته است و اینک با روی باز قدم پیش خواهد گذاشت تا از دوستان خود استقبال کند، شکی نیست که اولین لبخند برای او اولین دوست را نیز خواهد ساخت، البته او در این لبخند پیش قدم شده و در اولین سخنرانی خود نام ایران را به صورت ویژه ذکر کرده است.
تجربه ارتباط با مجموعه تحریک انصاف نشان می‌دهد که آنها در زمینه‌های بسیاری از جمله دشمنی با رژیم صهیونیستی با ایران اشتراکات زیادی دارند.
از سوی دیگر شخص عمران خان بارها به افزایش همکاری با ایران و به تکمیل پروژه انتقال گاز و… اشاره کرده است و هر چند طی این سال‌ها نهادهای مسئول ما به هر دلیلی رغبت زیادی برای همکاری با تحریک انصاف نشان نداده‌اند ولی اینک با تحقق شرایط جدید در پاکستان باید پیشقدم شد تا اتفاقات مثبت یکی پس از دیگری رقم بخورند.
شکی نیست که در این میدان رقیبان دندان تیز کرده ای مانند عربستان نیز صف کشیده‌اند تا چون گذشته از پاکستان سواستفاده کنند ولی میدان برای استقبال از ایران اسلامی بازتر از هر زمان دیگری است تا روابط دوستانه وبرادرانه خود را با پاکستان بهبود بخشد.
سفرهای پی درپی سران نظامی ایران و پاکستان و جلسات مشترک آنان نیز مشخص می کند که ایران و پاکستان در آستانه فصل جدیدی از روابط دو جانبه هستند که می تواند منافع دو طرف را تضمین کند.
نباید فراموش کنیم که یکی از مهم ترین مسیر های موجود ارتباط بین ایران و پاکستان موضوع «توریسم مذهبی» یا زائران پاکستانی است که در منشور صد روزه عمران خان نیز جایگاه ویژه ای به حوزه توریسم اختصاص داده شده است، و خود می تواند بهانه خوبی برای آغاز همکاری های گسترده میان دو طرف باشد.
اگر قصد کنیم به صورت دقیق تر و تخصصی تر به بررسی ظرفیت های افزایش همکاری ایران و پاکستان بپردازیم باید ده ها صفحه متن و یادداشت بنویسیم ولی در حال حاضر ضروری ترین اتفاق بسیار ساده است « یک لبخند دوستانه» آن هم به سرعت….

«حسام کیان مقدم»



دیدگاهها بسته شده است.