با آزادی حلب ستون فقرات تروریست‌ها وحامیانش شکسته شد.

حجت الاسلام علامه محمد جمعه اسدی

نماز عبادی وسیاسی این هفته باحضور پرشکوه مؤمنین ونماز گزان در درامام بارگاه ” کلان هزاره” شهرکویته، به امامت مدیر مسئول حوزۀ علمیه جامعه امام صادق علیه السلام ، حجت الاسلام  علامه محمد جمعه اسدی برگزار گردید.

امام جمعه کویته در خطبه ای اول بعداز توصیه نماز گذاران ومؤمنان به تقوی الهی ودوری از پیروی کردن شیطان وهوای نفس که بهترین زاد وتوشه تقواست ،پیرامون حدیثی ازپنجمین اخترتابناک ولایت وامامت حضرت امام محمد باقر (ع) که می فرماید: « الحیاء والایمان مقرونان فی قرن فاذا ذهب احدهما تبعه صاحبه. (وسائل الشیعه، ج 2، ص 223)» حيا و ايمان دو همراه هستند كه هرگاه يكي از آنها برود ديگري بدنبالش خواهد رفت.

بیان داشتند که:   حیاء وایمان همیشه یکجاست از همدیگر جدا نمی شود فلذا امام باقر علیه السلام می فرماید اگر یکی از این دوتا از انسان زائل بشود واز هم جدا بشود دیگری نیز زائل خواهد شد ، چون این دوتا مثل دو بال پرنده می ماند که اگر یکی از دوبال یک پرنده را قطع کند از پرواز می ماند نمی تواند بایک بال پرواز کند.

بنابراین، حیا ثمره ایمان است. هر چه ایمان انسان بیش تر باشد، حیا بیش تر در رفتارش مشاهده می شود و از ارتکاب کارهای زشت بیش تر احساس شرمندگی می کند . در مقابل، هر چه ایمان انسان ضعیف تر باشد، گستاخی اش برای انجام گناه بیش ترخواهد شد.

حضرت استاد اسدی خفظه الله فرمودند: که ما روايات بسياري در اين زمينه داريم كه رابطه بين حيا و ايمان را مطرح مي كند يك روايتي از امام صادق(ع) نقل شده كه حضرت می فرماید: «لَااِيمَانَ لِمَن لاحَيَاءَ لَه»   كسي كه حيا ندارد، ايمان ندارد.

يعني حيا و ايمان به تعبيري با يك نخ، به هم پيوند دارند؛ مثل بند تسبيح كه دانه ها را كه به همديگر متصل كرده است. اينها تمام، جنبه هاي كنايي دارد و زيبا هم هست. اگر اين پرده حيا دريده شود، دين هم رفته است. مطمئن باشيد!

استاد بزرگوار در ادامه کلامش فرمود که شرم و حیاء ، اقسامی دارد و برخی از اقسام آن ، مثبت و ارزنده و برخی از آن ، مذموم و مورد نكوهش است.

الف: حیاء ازخداوند.    خداوند متعال در سوره نساء ایه 108می فرماید:که يَسْتَخْفُونَ مِنَ النَّاسِ وَلَا يَسْتَخْفُونَ مِنَ اللَّهِ كسانی را كه از خداوند شرم و حیاء نمی كنند مورد سرزنش و ملامت قرار می دهد و می گوید : اعمال زشت خود را… از خدا پنهان نمی دارند « و لایستخفون من الله…» بنابراین اولین مصداق از مصادیق حیای مثبت ، شرم و حیا از خدای متعال است و شرم از خداوند هم به این است كه انسان اوامر او را انجام دهد و از اموری كه منع شده است دوری نماید .

در حدیثی كه از ابوذر نقل شده است ، پیامبر (ص) به من فرمود : ای اباذر دوست داری داخل بهشت شوی ؟ گفتم : بلی یا رسول الله . فرمود : پس آمال و آرزوهایت را كم و كوتاه كن ، همیشه به یاد مرگ و مردن باش و از خداوند حیا كن . گفتم : یا رسول الله من از خداوند حیا دارم… فرمود: حیا از خداوند به این است كه قبر و گرفتاری آن را به یاد داشته باشی ، شكم را از خوراكی ها و آشامیدنی های حرام ، حفظ كنی ، چشم و گوش و زبانت را از امور ممنوعه باز بداری ، زیرا كسی كه كرامت آخرت را می خواهد ، زینت های «حرام» دنیا را باید فراموش كند.

ب: حیاء از مردم.

نوع دوم از حیای معقول، این است كه انسان ، برخی اعمال زشت و ناپسند را به خاطر این كه در بین جامعه و مردم ، بدنام نشود ترك می كند ، چنانچه قرآن می فرماید : « یستخفون من الناس ؛ اعمال زشت خود را از مردم پنهان می دارند.

امام علی (ع) می فرماید : «مَن لَم یَستَخی مِنَ النّاسِ لَم یَستَخیِ مِنَ اللهِ ؛ هر که از مردم شرم نکند از خدا شرم نمی کند

ج: حیاء از خود

نوع سوم از انواع شرم و حیای پسندیده این است كه انسان از خود و وجدان خویش ، شرم و حیاء داشته باشد و از ارتكاب اعمال خلاف شرع و قانون در مکان های خلوت خودداری نماید .حضرت علی (ع) این نوع از حیاء را از بهترین ها معرفی می كند و می فرماید :بهترین شرم و حیاء آن است كه تو خود از نفس خویش حیاء كنی و قدمی به ناروا برنداری.

حیا در موارد زیر به طور کلی مذموم است؛

الف: حیا در بیان حق

در بیان سحن حق نباید شرم وجود داشته باشد. یکی از علل ترک شدن امر به معروف و نهی از منکر حیا کردن بی جاست .

امام علی (ع) می فرماید : «مَن استَحیا مِنَ القَولِ الحَقِّ فَهُوَاَحمَقُ ؛ هر که از بیان کلام حق حیا کند کم اندیش است.

ب: حیا در بیان احکام شریعت

احکام شریعت گاهی به مواردی مربوط می شود که انسان از گفتن و یا سؤال کردن درباره ی آن شرم دارد. این نوع شرم موجب می شود که احکام خدا اجرا نگردد.

 ج : حیا در آموختن علم

بسیاری افراد از گفتن کلمه « نمی دانم » خجالت می کشند . نکته ی مهم آن است که در مقام علم آموزی شرم و حیا معنا پیدا نمی کند .

امام علی (ع) می فرماید: «لا یَستَحَیِنَّ اَحَدُ [مِنکُم] اِذا سُئِل عَمّا لا یَعلَمُ اَن یَقُولَ : لا اَعلَمُ ؛کسی از [شمایان] شرم مدارد که چون از چیزی که نمی داند پرسیده شود ، بگوید نمی دانم

 د : حیا در مقام عذرخواهی

به هنگام عذرخواهی نباید خجالت کشید، اگر فعل نامناسبی از فردی سربزند نباید از عذرخواهی کردن احساس شرمندگی کند. اگرچه عذرخواهی بسیار سخت است، انسان باید بداند که نه تنها با عذرخواهی خوار نمی شود بلکه باعث بزرگی او خواهد شد. پس با توجه به ابعاد گسترده ی حیا ، آن را شناخته و در مواقع صحیح از آن بهره ببریم.

استاد حوزه علمیه دراخیر با اشاره به اهمیت آزادی حلب خاطرنشان کرد: با آزادی حلب ستون فقرات تروریست‌ها شکسته شد. نقشه استعماری آمریکا،‌ اسرائیل، انگلیس و سعودی نقش برآب شد، ‌آن‌ها یقین داشتند که یا دولت سوریه سقوط می‌کند و یا سوریه را تجزیه کرده و رژیم اشغالگر دیگری را جایگزین خواهند کرد که به لطف پروردگار حلب آزاد شد و آرزوی شوم مستکبران برباد رفت.

وی در بخش دیگری از خطبه‌ها نماز جمعه به سال جدید میلادی و ولادت پیامبر بزرگ الهی حضرت عیسی (ع) اشاره کرد و افزود: واقعیت مستکبران هیچ‌گاه با فرهنگ حضرت عیسی (ع) سازگار نیست.



دیدگاهها بسته شده است.