به بهانه 14 اگست(چوده اگست) سالروز آزادی پاکستان(4)

جنرال محمد موسی خان هزاره در یکی از سفر های خارجی اش!

««به بهانه 14 اگست(چوده اگست) سالروز آزادی  پاکستان(4)»»

«نقش هزاره ها در دفاع از تمامیت ارضی کشور پاکستان»

تشکیل «مسلم لیگ» در دهه 1930میلادی، به رهبری محمد علی جناح و علامه محمد اقبال لاهوری، در واقع نوعی واکنشی مثبت و اثرگذار از سوی رهبران مسلمان در برابر نادیده انگاری حقوق مسلمانان از سوی«کنگره ملی هند» در جریان سالهای مبارزه برای آزادی و استقلال هند بوده است. اوجگیری فعالیت های «مسلم لیگ» برای تشکیل یک دولت مستقل مسلمان نشین با خطابه مشهور علامه اقبال، برای تشکیل یک حکومت در مناطق مسلمان نشین بنگال و هند شمالی؛ در 29دسامبر1930میلادی، با حمایت پرشور مسلمانان، رهبران مسلم لیگ بخصوص محمدعلی جناح رو به رو شده و «مسلم لیگ» را، به اوج شهرت و محبوبیت رساند. حمایت رهبران مسلم لیگ از ایجاد «تئوری دو ملت» (هندو و مسلمان) در دو سرزمین جداگانه، سرانجام نتیجه داد. این طرح «مسلم لیگ» و مسلمانان را به سوی پذیرش «قطعنامه لاهور» مربوط به ۱۹۴۰ هدایت؛ که در نهایت، به ایجاد کشور پاکستان انجامید.

گاندی بنیانگذار کشور هند«درگیری های هند و پاکستان و حضور هزاره ها»

 پس از استقلال شبه قاره هند و تشکیل دو کشور پاکستان و هند؛ مناقشه میان هند و پاکستان بر سر مسأله «جامو و کشمیر»، بارها این دو کشور همسایه را، تا عرصه ای یک رویاروی تمام عیار نظامی، به پیش برد. بر اساس معاهده رهبران دو کشور، هر سرزمینی که اکثریت ساکنان آن مسلمان باشند، باید به کشوری تازه تأسیس مسلمانان ملحق گردد. با وجود اینکه، در منطقه مورد مناقشه (جامو و کشمیر)، میلیون ها مسلمان ساکن و اکثریت نفوس را مسلمانان تشکیل میداد و طبق معاهده باید به پاکستان تعلق میگرفت؛ اما، هند با الحاق این منطقه به کشور پاکستان شدیداً مخالفت نمود.

مخالفت هند به الحاق این منطقه(جامو و کشمیر)، به کشور پاکستان، سرانجام به منازعه و درگیری کشیده شد و جرقه اولین رویاروی نظامی بر سر تصرف این منطقه(جامو و کشمیر) در سال 1948میلادی، میان دو کشور همسایه زده شد که هریک بخش های از این منطقه را به تصرف خود درآوردند. جهاد و رشادت بی نظیر گروپ «جان نثاران هزاره» به فرماندهی کم نظیری «حاجی ناصرعلی» در صحنه های نبرد کشمیر، چنان برجسته و چشمگیر بود که عزّت و غرور پامال شده ای پاکستانی ها را باز گردانده و جام فتح و پیروزی را برای کشور شان به ارمغان آوردند. همین رشادت و شجاعت کم نظیر بود که لقب افتخارآمیز «شیر و غازی کشیمر» به وی اهدأ گردید. چنین از خودگذری های بی مانند باعث شد که حکومت پاکستان دوباره هنگ هزاره (هزاره رجمنت) را بازسازی و برای دفاع به کشمیر اعزام نماید[1].

رهبران مسلم لیگ علامه اقبال لاهوری و قائد اعطم محمد علی جناح
رهبران مسلم لیگ علامه اقبال لاهوری و قائد اعطم محمد علی جناح

 در تمام جنگهای هند و پاکستان، افسران و سربازان هزاره، با تمام توان دوشادوش دیگر هموطنان شان از تمامیت ارضی، هویت ملّی و عزّت میهنی شان دفاع نمودند. این جماعت شجاع و وطن دوست، با ابراز رشادت های بی مانند و با اهدایی شهدای بسیار، صداقت و فداکاری شان را برای دفاع از کشور شان، بارها به اثبات رساندند. فرماندهی بی نظیر جنرال محمد موسی خان هزاره، در جریان جنگ 1965میلادی، میان هند و پاک، که پیروزی رزمندگان پاکستانی را به ارمغان آورد، از اوراق زرّین تاریخ پاکستان به شمار می رود[2]. پس از همین پیروزی بود که این جنرال شجاع هزاره، با دریافت بالاترین مدال افتخار و شجاعت لقب «هیرو آف پاکستان» (قهرمان ملی پاکستان) را، نیز کمایی نمود. بعدها این «ژنرال هزاره» در تاریخ پاکستان چه در میدان های نظامی و چه در صحنه های سیاسی، نقش بسیار بارزی ایفا نمود.

وی در کودتای 1958 بازوی توانمند فیلد مارشال ایوب خان بود و بعد به حیث فرمانده کل قوای مسلح پاکستان برگزیده شد.[3] این شخصیت کم نظیر هزاره پاکستان، در دهه شصت قرن بیست میلادی، مدتی فرماندار کل پاکستان غربی(تمام پاکستان کنونی) گردید. وی در سال 1985 که دوران بازنشستگی اش را سپری می کرد، به حیث «گورنر» یا حاکم حکومت ایالتی بلوچستان منصوب شد که تا پایان عمرش در سال 1989 میلادی در همین سمت انجام وظیفه می کرد.

تشریفات روزانه در مرز هند و پاکستان یک سرباز هندی با یک سرباز پاکستانی
تشریفات روزانه در مرز هند و پاکستان یک سرباز هندی با یک سرباز پاکستانی

در جریان نبرد 1971 میلادی میان هند و پاکستان خلبان «کیپتن صمدعلی شهید» در پاکستان شرقی و دیگر خلبان شیهد هزاره، «لفتننت صمدعلی چنگیزی»(ستاره جرأت) برای دفاع از مرز های هوای پاکستان غربی، با رشادت تمام جنگیده و به شهادت رسیدند. هنوز رشادت و پایمردی فرزندان هزاره پاکستان، برای دفاع از کشور شان، ادامه دارد. در سال 1998میلادی، شهیدان جاوید «میجر محمد علی هزاره» و شهید «کیپتن ذوالفقار علی هزاره» در جریان نبرد «کارگل» در دفاع از مرز های کشور شان مردانه جام شهادت نوشیدند، یاد و نام شان را به خط خونین ثبت تاریخ پر افتخار کشور نمودند. امروزه مزار این شهیدان زینت بخش «هزاره قبرستان» شهر کویته بوده و سند افتخاری برای هزاره های پاکستان به شمار می رود.

تنها خلبان زن هزاره در جهان؛ از مدافعان امروز کشور پاکستان!
تنها خلبان زن هزاره در جهان؛ از مدافعان امروز کشور پاکستان!

برخی از افسران هزاره که تمام عمر شان را در ارتش پاکستان برای خدمت به میهن و دفاع از تمامیت ارضی کشور شان سپری نمودند همانند: الحاج کرنیل برکت علیخان هزاره، لفتننت کرنیل شیرمحمد خان هزاره، مارشال نیرویی هوایی شربت علی خان چنگیزی، میجر نیازعلی خان هزاره، میجر محمدعلی خان هزاره، میجر علی محمد خان هزاره، میجر خادم حسین چنگیزی، میجر نادرعلی هزاره، کیپتن علی رضا خان هزاره، لفتننت محمدیونس خان هزاره، شوکت علی خان هزاره، صوبیدار گرد علی خان هزاره که تیرانداز ماهر و بی مانندی بوده است و…[4].

مارشال هوایی شربت علی خان چنگیزی!

مارشال هوایی شربت علی خان چنگیزی!

یادآوری مهم!

1)     از اینکه این سلسله نوشتار در بازگویی گوشه های از تاریخ پرافتخار «هزاره پاکستان» موفق از آب درآمد و مورد توجه و عنایت ویژه شما دوستان جهان مجازی قرار گرفت؛ باعث خوشی و افتخار نگارنده است. حقیر وظیفه خود میداند که از تشویق های شما گرامیان(کامنت ها و لایک ها) کمال تشکر و سپاسگزاری را بنماید.

2)      با تمام تلاش های نگارنده برای دست یابی به اسامی مدافعان شجاع هزاره پاکستان؛ ممکن است اسامی برخی از این عزیزان در دسترس قرار نگرفته باشد. بنابراین؛ ضمن عذرخواهی از خوانندگان محترم و آگاه، این قلم تقاضا دارد که نبود برخی از اسامی در این نوشتار را به پای تعمد و تقصیر نگارنده نگذارند. حقیر از هرگونه اطلاعات تکمیلی در این زمینه استقبال نموده و فوراً آنرا ضمیمه این سلسله نوشتار خواهد نمود. با تقدیر و تشکر مجدد. پایدار و پیروز باشید.

««پایان»»

مصطفی خرّمی

24 / 5 / 1393خورشیدی = 15 اگست 2014 میلادی

کویته- پاکستان


[1] – حاجی سلیمان، همان ، ص 17 – 18 .

[2] – حاجی سلیمان خان هزاره ، همان ، ص 15 – 24  .

[3] – حاجی سلیمان، همان ، ص 15 – 24 .

[4] – حاجی سلیمان، همان ، ص 18 – 19 .



دیدگاهها بسته شده است.