بیداری در عاشورا یک اصل است

Ashora'a

هرگاه به عاشورا و چگونگی وقوع این حماسه و اهداف آن در پرتوی سخنان امام دقیق شویم نتیجه می گیریم که بیداری و آگاهی مهمترین اصل حماسه کربلا است. امام حسین ( ع ) در مکه از حیله منافقین آگاه شد که آنان تصمیم دارند حسین را به شهادت برساند. علت العلل ناتمام گذاشتن حج توسط حضرت امام همین مساله بود. نکته ای که به نظر می رسد این است که هرگاه امام در کعبه شهید می شد چگونگی شهادت امام پوشیده می ماند و یزید می توانست جنایت قتل فرزند پیامبر را انکار کند و خودرا برحق جلوه دهد. افزون بر این، مردم همچنان خفته و نا آگاه می ماند و یزید هر پلیدی و جنایتی را در سایه نا آگاهی مردم می توانست انجام دهد چنانکه یزید پیشاپیش تبلیغات گسترده ای را برای تغییر ذهنیت به راه انداخته بود. اگر زینب نبودی مردم همچنان به اسیران کربلا به عنوان فرنگی و خارجی می دیدند و خطبه ای امام سجاد در مسجد پیامبر در شام بود که مردم را از عمق جنایات یزید علیه اهلبیت پیامبر آگاه ساخت وگرنه مردم همانگونه خفته و نا آگاه می ماند که یزید می خواست.اما امام حسین چنین چیزی را نپذیرفت. به کربلا رفت به میدان نبردی که در آن حماسه، عشق، فداکاری آفرید. و واقعه ای را به وجود آورد که آگاهی، آزادی و عدالت در اوج آن تجلی می کرد. و با دید دیگر این واقعه فاجعه بود. فاجعه ا ی که جهل و خودبیگانگی سبب شد تا مطیعان علیه مطاع شان بخیزند. و با ذلت و خودفروختگی وصف نا پذیر به هدف چند دیناری و شاید منصب و مقام بی ارزش دنیایی امام شان را کشتند. اگر چه در این میان، آگاهی و بیداری را کشتند و آزادی را سربریدند و عدالت را پامال کردند اما آگاهی و بیداری هزار جان دارد این بار با قوت تر و متجلی تر از پیش به میدان آمد پرچمدار آگاهی زینب بود. زینبی که قهرمان کربلا لقبش داده اند بزرگترین – مهمترین و بنیادی ترین وظیفه ای یک قیام و یک حماسه را بدوش گرفت این اصل مهم آگاهی و بیداری بود. زینب از کوفه تا شام مردم را آگاه ساخت و بیدار کرد. آن مردم به این آگاهی رسیدند که حاکمیت فرزند پیامبر و حجت حق را کشته اند سرهاشان را به نیزه کشیده اند و اهلبیت شان را اسیر گرفته اند. به جرم اینکه ذلت را نپذیرفته و به یزید شرابخوار بیعت نکرده اند. نتیجه حرفهای زینب این بود: مسلمانان آگاه باشید حاکم شما یک مسلمان نیست حاکم شما یزید منافق است. حسین قیام کرد و از جان خود و یارانش گذشت و همه را فدیه داد تا آگهی دهد.

8187783410_d0b1387c1f_z
بدون شک زیر سایه ی جهالت و نادانی مردم هر نوع فاجعه صورت می گیرد. و اما آدمهای بیدار و آگاه باید آزاد زندگی کنند و به خاطر آزادی مبارزه کنند. کاری که حسین کرد و زینب به پایان برد. زیرا آنان آگاه بودند. کسی که کور است ؛ نفهم است از آزادی چیزی نمی داند حاضر به مبارزه نیست. و به نتیجه ایمان ندارد و اما حسین و زینب به نتیجه ایمان داشتند. این نکته را به یاد باید داشت که قیام کربلا در خود کربلا به پیروزی نه رسید قیام کربلا را زینب از کوفه تا شام به پیروزی رساند و تنها کاری که پیروزی عاشورا را در شام اعلام کرد آگاهی و بیداری بود .
زمانیکه مردم از جنایات یزید آگاه شد همه لعنتش کردند و تنها آگاهی بود که پایه سلطنت یزید را لرزاند و پیروزی این قیام مدیون جان نثاری و فداکاری های حسین و یارانش در کربلا و استقامت و شهامت زینب از کوفه تا شام بوده است.

نویسنده: نجيب الله خلیلی (تشنه)



دیدگاهها بسته شده است.