تقویم شیعه ( ماه رجب المرجب)

AndroidOnlineNewsImage

تقویم شیعه ( ماه رجب المرجب)

۱ رجب / زیارت امام حسین (ع)

از جمله زیارت‌های مخصوصه امام حسین (ع) در روز و شب اول ماه رجب است. از حضرت صادق نیز روایت شده است که زیارت امام حسین (ع) در چنین روز موجب بخشودگی گناهان می‌شود. کیفیت زیارت هم در کتاب مفاتیح الجنان ذکر شده است.

۱ رجب / ولادت امام باقر (ع)

امام محمد باقر در چنین روزی در سال 57 ه ق در مدینه متولد شدند. پدر بزرگوارش حضرت امام زین العابدین على بن الحسین (ع) و مادر آن حضرت ام عبدالله فاطمه دختر امام حسن مجتبى (ع) است. نام مبارک آن حضرت محمد، کنیه ایشان ابو جعفر و القاب آن حضرت باقر العلوم، الشاکر لله، هادى، امین و شبیه است.

۳ رجب / شهادت امام هادی (ع)

در این روز امام دهم شیعیان در سن 41 سالگی به شهادت رسید. پدر بزرگوار ایشان جواد الائمه (ع) بودند و مادرشان سمانه (س) بودند. ایشان 13 سال در مدینه اقامت فرمودند. در مدینه اسباب ناراحتی آن حضرت را به دستور متوکل زیاد کردند تا زمانى که آن حضرت را به سامرا بردند و جسارت‌ها کردند تا اینکه معتز آن حضرت را شهید کرد.

۱۰ رجب / ولادت امام جواد (ع)

حضرت جواد الائمه (ع) بنابر مشهور در دهم ماه رجب ‍به دنیا آمده‌اند. پدر بزرگوار آن حضرت امام رضا (ع) و مادر آن حضرت جناب سبیکه یا دُره استنام آن حضرت محمد و کنیه ایشان ابوجعفر و مشهورترین القاب آن حضرت تقى و جواد است.

۱۰ رجب / ولادت حضرت علی اصغر (ع)

ولادت باسعادت حضرت باب الحوائج على اصغر (ع) در این روز واقع شده استپدر بزرگوارش امام حسین (ع) و مادر والامقامش حضرت رباب دختر امرء القیس کلبى است. نام شریف آن حضرت عبدالله مشهور به على اصغر است. لقب شریفش باب الحوائج، رضیع، مذبوح من الاذن الى الاذن است.

۱۲ رجب / مرگ معاویه

معاویه ابی سفیان ملعون در چنین روزی به درک واصل شد. معاویه فرزند چهار نفر بوده است. مادر معاویه هند است که میل فراوانى به غلامان سیاه داشت و از توضیح حال پدر معاویه وضع مادر او هند روشن مى‌شود. در متن ذیل به شرح حال بیشتری از این ملعون ازل و ابد پرداخته شده است.

۱۲ رجب / ورود امیرالمؤمنین (ع) به کوفه

دوازدهم رجب سال 36 هجری قمری مصادف است با ورود امیرالمؤمنین (ع) به کوفه. ایشان پس از آنکه وارد کوفه شدند این شهر را مقر حکومت انتخاب نمودند. همچنین اولین خطبه را حضرت در این شهر بیان فرمودند.

۱۳ رجب / ولادت امیرالمؤمنین (ع)

سیزدهم رجب اولین امام و خلیفه الله بلافصل بعد از پیامبر داخل کعبه به دنیا آمد. به همین مناسبت در متن ذیل به گزارشی از فضائل ایشان پرداخته شده است گرچه که شناخت حقیقی ایشان در این جهان میسر نیست. از جمله عناوینی که در متن به آن پرداخته شده می‌توان به: ولادت، القاب، والدین، نور ایشان در اصلاب پدران، محل ولادت، پیشگویى از ولادت حضرت، سخنان ایشان پس از ولادت و غیره اشاره کرد.

ادامه دارد ….



دیدگاهها بسته شده است.