جهان تشیع در سالی که گذشت/ قسمت دوم: تابستان 1396

سال 1396 هجری شمسی نیز همانند سالهای اخیر، سالی پر حادثه برای شیعیان جهان بود. نابودی کامل داعش در عراق و سوریه، ادامه تجاوزآل سعود به یمن، استمرار انقلاب مردم بحرین با وجود حصر خانگی آیت الله شیخ «عیسی قاسم»، انتخابات ریاست جمهوری در ایران و نیز تلاش دشمن برای ایجاد آشوب عمومی که به شکست انجامید، زلزله و سیل در نقاط مختلف جهان، تروریسم و خشونت با حمایت غرب، پیروزی های مقاومت اسلامی و حوادث خونبار در افغانستان و پاکستان از مهم‏ترین حوادث سال 1396 برای پیروان اهل بیت(ع) در جهان بود.

آنچه در پی می ‏آید مروری کوتاه بر حوادث مهم تـیر، مرداد و شهریور 1396 در جهان تشیع است:

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تـیـر 1396
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

آذربایجان: در روز 27 تیرماه اعضای یک گروه وهابی‌ از شهر «سومقائیت» جمهوری آذربایجان در جریان اعترافات خود در دادگاه جرایم سنگین باکو ادعا کردند در حالی‌ که معنای «بیعت» را نمی‌دانستند، با داعش «بیعت» کرده‌اند!/ همان روز دادگاه تجدید نظر جمهوری آذربایجان در حکمی کاملاً مغرضانه برای افزایش فشار به شیعیان حکم به انتقال حاج محسن صمداف رهبر محبوس حزب اسلام را به زندان قوبستان صادر کرد.

آرژانتین: پانزدهمین دوره نمایشگاه کتاب لاریوخا با شرکت منشورات مجمع جهانی اهل بیت(ع) در این شهر آرژانتین برگزار شد. این نمایشگاه بزرگترین نمایشگاه کتاب شمال کشور آرژانتین و یکی از رویدادهای مهم ادبی و فرهنگی در آمریکای لاتین است. این نمایشگاه از 9 تا 18 تیر 1396 به مدت دو هفته در مجتمع “کاسترو باروس” این شهر برپا گردید و هزاران بازدیدکننده در آن مشارکت کردند.

افغانستان: در روز یکم تیرماه شعبه کابل بانک جدید در شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند در پی یک انفجار، هدف حمله مهاجمان مسلح قرار گرفت و ۳۵ نفر کشته و ۷۵ تن دیگر زخمی شده‌اند./ در روز 4 تیرماه گروه تروریستی داعش با انتشار بیانیه‌ای در وب‌سایت رسمی خود طالبان را منافق و اجیر کفار خوانده و قتل آنها را واجب و تصرف در مال آنها را نیز حلال اعلام کرد./ در روز 18 تیرماه «آغاجلیل» سرکرده داعش در غرب افغانستان توسط طالبان اعدام شد./ در روز 23 تیرماه پس از انفجارهای اخیر علیه شیعیان در مناطق مختلف افغانستان از جمله کابل و هرات، شورای علمای شیعه این کشور طرح تامین امنیت مراسم و اماکن مذهبی در این کشور را به دولت پیشنهاد کرد./ در روز 27 تیرماه ۱۴ نظامی افغانستان و دو نظامی و یک ژنرال آمریکایی در حمله طالبان به ولایت «قندوز» کشته شده‌اند./ در روز 31 تیرماه عضو شورای ولایتی بدخشان اعلام کرد که ۳۰ پلیس در حملات طالبان به مناطقی در این ولایت کشته شده‌اند. همان روز حمله هوایی نظامیان آمریکایی به یک واحد پلیس افغانستان در ولایت «هلمند» در جنوب این کشور، جان ۱۵ نفر را گرفت. سخنگوی گروه طالبان نیز در این روز از عملیات انتحاری فرزند رهبر این گروه در ولسوالی گرشک ولایت هلمند خبر داد.

انگلستان: در روز 17 تیرماه شهردار لندن، از وزیر کشور انگلیس درخواست کرد که فعالیت شاخه سیاسی و نظامی جنبش حزب‌الله لبنان را در این کشور را ممنوع کند./ در روز 19 تیرماه دادگاه عالی انگلیس با رد شکایت گروه‌های حقوق بشری صادرات سلاح این کشور به عربستان سعودی در میانه جنگ مرگبار این کشور در یمن را تأیید کرد.

ایالات متحده آمریکا: در روز 13 تیر در سالگرد تخریب مراقد ائمه بقیع(ع) به‌دست وهابیون تکفیری، صدها نفر از مردم آمریکا و مسلمانان مقیم این کشور مقابل سفارت سعودی در واشنگتن تجمع اعتراضی برپا کردند./ در روز 18 تیرماه «سید حمید اعلمی» موسس و رئیس هیات امنای مسجد خاتم‌النبیین(ص) شهر “مناسس” در ایالت “ویرجینیا” و از شیفتگان امام راحل و انقلاب اسلامی درگذشت. وی از افغانستانی‌های مقیم آمریکا بود و علاوه بر تاسیس این مسجد، یک مدرسه اسلامی نیز دایر کرد که پایگاهی برای جوانان مسلمان جهت ترویج و آموزش فرهنگ اسلامی به شمار می‌آید./ در روز 20 تیرماه پلیس فدرال آمریکا یک سرباز آمریکایی را به حمایت از داعش و تلاش برای کمک به این گروه تروریستی متهم کرد./ در روز 24 تیرماه مجلس نمایندگان آمریکا به‌اتفاق آرا به طرحی رأی مثبت داده است که پنتاگون را ملزم به ایجاد یک کانال ارتباطی با ایران برای جلوگیری از تقابل‌های نظامی تصادفی در خلیج فارس می‌کند./ در روز 27 تیرماه دولت آمریکا ساعاتی بعد از تأیید پایبندی ایران به برجام، تحریم‌های تازه‌ای را علیه برنامه موشکی ایران و نقش این کشور در تنش‌های منطقه‌ای وضع کرد. همچنین در همان روز وزارت دادگستری آمریکا از صدور کیفرخواست برای دو تبعه ایران، به اتهام ادعایی سرقت اطلاعات و نقض قوانین تحریم‌های آمریکا خبر داد.

ایتالیا: روز بیست و سوم تیر، حزب جدیدی با نام PAI (حزب ضداسلامی سازی) در شهر میلان در شمال ایتالیا با هدف جلوگیری از گسترش اسلام در این کشور تشکیل شد.

ایران: در روز یکم تیر، شرکت هواپیمایی “ایران ایرتور” در حاشیه نمایشگاه هوایی پاریس، برای خرید ۴۵ فروند ایرباس ۳۲۰ نئو با کمپانی هواپیماساز ایرباس یادداشت تفاهم امضاء کرد./ در روز هشتم تیرماه هفت صیاد ایرانی که بیش از یک سال پیش توسط گارد ساحلی سعودی بازداشت شده بودند، آزاد و وارد خاک ایران شدند./ در روز 15 تیرماه ۲۱ عضو داعش در چند عملیات گسترده سربازان گمنام امام زمان (عج) در مشهد بازداشت شدند./ در روز 30 تیرماه قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) نیروی زمینی سپاه از هلاکت و زخمی شدن ۷ تروریست در درگیری رزمندگان اسلام با تروریست‌ها در منطقه صفر مرزی شمال غرب کشور خبر داد./ در روز 31 تیرماه در پی تجاوز یک فروند لنج صیادی عربستانی به آبهای سرزمینی ایران در استان بوشهر، پنج ملوان و خدمه بازداشت شدند.

بحرین: در روز نهم تیر، وزارت کشور رژیم بحرین با این ادعا که دو شبکه تروریستی شامل هفت نفر را شناسایی و بازداشت نموده است ایران را متهم کرد که این شبکه ها را مدیریت می کرده است./ در روز 19 تیرماه دادگاهی در بحرین نبیل رجب رئیس مرکز حقوق بشر بحرین را به اتهام “نشر اخبار دروغین و مغرضانه و تبلیغات تنش‌آمیز” به دو سال زندان محکوم کرد./ در روز 22 تیرماه باوجود مخالفت قاطع علمای تشیع و مردم بحرین، مجلس شورای این کشور با اجماع آراء “قانون خانواده” را تصویب کرد./ در روز 28 تیرماه رژیم آل خلیفه مدعی دستگیری یک گروه مسلح وابسته به حزب‌الله در بحرین شد./ در روز30 تیرماه رژیم آل خلیفه تابعیت بحرینی همسر شیخ «عبدالله الدقاق» نماینده آیت الله عیسی قاسم و رئیس حوزه علمیه ائمه اطهار(ع) را سلب و این بانو را به زور از بحرین اخراج کرد!

پاکستان: در روز دوم تیرماه انفجار دو بمب قدرتمند در منطقه شیعه نشین پاراچنار 150 نفر شهید و 200 زخمی برجای گذاشت. همان روز در نتیجه انفجار یک خودروی بمب گذاری شده در نزدیکی های اداره پلیس شهر کویته در مرکز این ایالت، ۱۳ نفر جان باخته و ۱۹ تن مجروح شدند./ در روز 28 تیرماه بر اثر تیراندازی تروریست‌های مسلح ناشناس به سوی یک خودروی حامل شیعیان هزاره در شهر مستونگ ایالت بلوچستان پاکستان، ۴ نفر از به شهادت رسیدند.

تاجیکستان: در روز 25 تیرماه کشور تاجیکستان در راستای کاهش روابط فرهنگی با ایران رساله امام خمینی(ره) و برخی از مراجع تقلید را در فهرست کتاب های ممنوعه قرار داد!

سوریه: در روز 6 تیرماه رئیس‎جمهور سوریه از پایگاه نظامی «حمیمیم» که نیروهای روسی در آن مستقر هستند، بازدید کرد./ در روز 11 تیرماه براثر انفجار سه خودروی بمب گذاری ر شهر دمشق، 19 نفر کشته شدند./ در روز 13 تیرماه ‎ در ادامه حمایت‌های رژیم صهیونیستی از گروه‌های تروریستی در سوریه، یک فروند پهپاد این رژیم موشکی به یکی از مواضع ارتش سوریه در حومه شمالی قنیطره شلیک کرد.

عربستان: در روز سوم تیر، در پی وقوع انفجار انتحاری در مکه مکرمه ۱۱ تن زخمی شدند./ در روز 13 تیرماه یک مامور امنیتی عربستان در منطقه قطیف در شرق این کشور کشته و ۳ نفر دیگر نیز مجروح شدند./ در روز 4 تیرماه منابع عربستانی از شهادت رئیس شورای قرآنی قطیف در منطقه شیعه‌نشین العوامیه به ضرب گلوله نیروهای رژیم سعودی خبر دادند . روزنامه الریاض عربستان نیز همان روز از بازداشت سه ایرانی به خاطر مسائل امنیتی در این کشور خبر داد./ در روز 20 تیرماه رژیم سعودی از اعدام چهار شهروند عربستانی در منطقه شیعه‌نشین القطیف خبر داد./ در روز 23 تیرماه سخنگوی وزارت کشور عربستان از کشته شدن یک نظامی دیگر این کشور در شرق عربستان در منطقه القطیف خبر داد./ در روز 24 تیرماه مأموران سعودی سه شهروند این کشور در منطقه العوامیه را به شهادت رساندند./ در روز 27 تیرماه دولت عربستان به کشته شدن سه نظامی دیگر خود از جمله دو افسر در مرز خود با یمن اذعان کرد./ در روز 29 تیرماه تیرماه دو معلم در عربستان به اتهام جاسوسی برای ایران توسط دادگاه جنایی ویژه تروریسم و امنیت ملی عربستان در شهر ریاض پایتخت این کشور محاکمه شدند./ در روز 30 تیرماه پادشاه عربستان با صدور حکمی دستور به ایجاد سازمان امنیت در این کشور داد.

عراق: در روز یکم تیر، گروه تروریستی داعش مسجدی النوری شهر موصل را که ابوبکر البغدادی سرکرده اش در آن اعلام خلافت کرده بود را منفجر کرد./ در روز هشتم تیرماه در پی تیراندازی طرفداران الصرخی در شهر نجف، 6 نفر کشته و زخمی شدند./ در روز 12 تیرماه انفجار انتحاری در اردوگاه آوارگان عراقی در استان الانبار، ۱۴ کشته و ۱۳ زخمی برجای گذاشت./ در روز 18 تیرماه آیت الله حائری از مراجع تقلید شیعیان عراق با صدور بیانیه ای بقای نیروهای آمریکایی در این کشور را حرام اعلام کردند./ در روز 19 تیرماه نخست وزیر عراق به طور رسمی پیروزی بر داعش در موصل را اعلام کرد.

لیبی: روز پانزدهم تیر، فرمانده ارتش ملی لیبی از آزادسازی کامل شهر بنغازی از اشغال گروه‌های تروریستی خبر داد.

کویت: روز بیست و نهم تیر، شبکه تلویزیونی اسکای نیوز از اقدام دولت کویت در کاهش دادن شمار دیپلمات‌های ایرانی در این کشور خبر داد. همان روز دولت کویت دفتر رایزن فرهنگی و دفتر وابسته نظامی ایران در خاک خود را تعطیل کرد.

مصر: روز شانزدهم تیر، در جریان یک حمله انتحاری به یک پست ایست بازرسی ارتش در شمال صحرای سینای مصر دستکم 26 سرباز کشته و مجروح شدند.

نیجریه: در روز سوم تیرماه در حمله پلیس شهر «کادونا»ی نیجریه به راهپیمایی کنندگان روز جهانی قدس، چند نفر ــ از جمله یک کودک ــ مجروح شدند./ در روز 16 تیرماه دادگاه عالی فدرال نیجریه شکایتی که توسط شیخ «ابراهیم زکزکی» دبیرکل محبوس جنبش اسلامی این کشور ارائه شده بود را رد کرد.

هندوستان: روز نهم تیر و در آستانه هشتم شوال سالروز تخریب قبور ائمه بقیع، صدها نفر از مسلمانان شیعه و سنی و علمای هند ـ  با شرکت در تظاهرات تخریب قبور ائمه بقیع توسط وهابیون افراطی را محکوم کردند.

یمن: در روز پنجم تیرماه نیروی دریایی یمن یک کشتی جنگی ائتلاف عربی تحت رهبری رژیم سعودی را نزدیک سواحل بندر «المخا» در استان تعز هدف قرار داد./ در روز 27 تیرماه حملات جنگنده‌های ائتلاف متجاوز سعودی به مرکز تجمع آوارگان یمنی در تعز ۲۲ شهید به‌جا گذاشت./ در روز 28 تیرماه عربستان از فرود هواپیمای سازمان ملل در صنعا جلوگیری کرد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مـرداد 1396
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

آفریقای جنوبی: در روز بیست و یکم مرداد، «ابراهیم محمد» از علمای اھل سنت آفریقای جنوبی به ھمراہ ۱۲۱ نفر به مذهب حقه تشیع پیوست. این عالم برجسته اهل سنت شهر پورت الیزابت آفریقای جنوبی که به مدت ۸ سال در دانشگاه الازهر مصر و یک سال در مکه مکرمه تحصیل کرده  و به مدت ۲۰ سال امام جمعه و جماعت مسلمانان شهر پورت الیزابت آفریقای جنوبی بوده است.

آلمان: در روز چهارم مرداد، دادگاه دوسلدورف «سون لاو» از واعظان افراط سلفی را به اتهام پشتیبانی از یک سازمان تروریستی در سوریه را به پنج سال و نیم زندان محکوم کرد./ در روز پنجم مردادماه جنبش “بمب را متوقف کنید” در نامه‌ای سرگشاده به وزیر امور خانواده آلمان، خواستار قطع حمایت مالی از انجمن اسلامی شیعیان و موسسه المصطفی در آلمان شد. این جنبش مدعی است موسسه المصطفی با جمهوری اسلامی و دانشگاه بین‌المللی المصطفی در قم در ارتباط است.

استرالیا: روز بیست و نهم مرداد، پلیس فدرال استرالیا اعلام کرد که سه مرد به خاطر ایجاد عمدی حریق در مرکز امام علی(ع) در فوکنر، حومه ملبورن در دسامبر سال ۲۰۱۶ میلادی به ارتکاب عمل تروریستی متهم شده و تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

اسپانیا: روز بیست و ششم مرداد، یک خودروی ون در مرکز شهر بارسلون اسپانیا در محله گردشگری و پرازدحام رامبلا به مردم کوبید. پلیس کشته شدن ۱۳ نفر و زخمی شدن 80 نفر در این حادثه را اعلام کرد. گروه تروریستی داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

افغانستان: روز دوم مرداد، انفجاری در منطقه شیعه نشین کابل در نزدیکی منزل محمد محقق روحانی شیعی و معاون رییس اجرایی دولت افغانستان رخ داد که براثر وقوع این انفجار ۲۴ نفر شهید و ۴۲ نفر زخمی شدند. طالبان مسئولیت این حمله را پذیرفت./ روز چهارم مرداد، در حمله افراد گروه طالبان به یک پایگاه ارتش ملی افغانستان در ولسوالی (شهرستان) خاکریز ولایت قندهار دست‌کم ۴۰ سرباز ارتش افغانستان کشته شدند./ روز پنجم مرداد، اعضای جنبش رستاخیز در اعتراض به برآورده نشدن خواسته‌های خود به خیابان‌های کابل آمدند و خواستار محاکمه و برکناری تعدادی از مقامات دولتی و امنیتی افغانستان شدند./ روز نهم مرداد، سه تروریست داعشی با حمله به سفارت عراق در کابل، دو محافظ امنیتی این سفارت کشته شدند. این تروریست ها در درگیری با نیروهای ویژه پلیس کشته شدند. گروه تکفیری داعش مسئولیت این حمله را پذیرفت./ روز یازدهم مرداد، در حمله تروریستی به مسجد و حسینیه جوادیه در شهر هرات، 30 نفر شهید و بیش از 50 نفر زخمی شدند./ روز چهاردهم مردادماه در حمله گروه های تروریستی به منطقه شیعه نشین “میرزا ولنگ” در استان “سرپل” افغانستان، 60 نفر از شیعیان مظلوم این منطقه به شهادت رسیدند و تروریست ها 47 دختر جوان شیعه را با خود بردند./ روز پانزدهم مرداد، نیروهای پلیس افغانستان از یک تریلی در شهر کابل، شانزده تن مواد منفجره را کشف کردند./ روز 23 مرداد، مقام های امنیتی افغانستانی از بازپس گرفتن دوباره منطقه میرزا ولنگ از دست تروریست ها خبر دادند.

ایالات متحده آمریکا: روز بیست و سوم مرداد، ده ها نفر از فعالان حقوق بشر با تجمع مقابل سفارت عربستان سعودی در واشنگتن حملات وحشیانه رژیم سعودی به منطقه شیعه نشین العوامیه را محکوم کردند.

ایران: روز پنجم مرداد، پایگاه ملی فضایی امام خمینی (ره) با پرتاب آزمایشی موفق ماهواره بر سیمرغ به فضا، به طور رسمی افتتاح شد./ در روز چهاردهم مردادماه آیت الله «علی‌اصغر مروارید» از مبارزان برجسته انقلاب اسلامی بعد از تحمل دوره ای بیماری در ۹۳ سالگی درگذشت./ در روز پانزدهم مردادماه یک تیم ترویستی وابسته به گروهک های ضد انقلاب که از مناطق مرزی شمال غرب قصد نفوذ به کشور را داشت، شناسایی و در درگیری با رزمندگان قرارگاه حمزه سید الشهدا(ع) نیروی زمینی سپاه منهدم گردید. در این درگیری دو تن از تروریست ها به هلاکت رسیدند و چهار تن دیگر از آنان زخمی شدند./ روز شانزدهم مرداد، وزرات اطلاعات با انتشار اطلاعیه‌ای از دستگیری ۲۷ نفر از عناصر گروهک تروریستی داعش خبر داد./ در روز سی و یکم مرداد، در حمله اشرار مسلح به بخشداری پیشین شهرستان سرباز، دو نفر به شهادت رسیدند.

بحرین: در روز هجدهم مردادماه، شیخ منیر معتوق٬ سید یاسین الموسوی، شیخ عماد الشعلة و شیخ عزیز الخضران از روحانیون سر‌شناس بحرین که در پی مشارکت در تحصن در اطراف منزل آیت الله عیسی قاسم به تحمل یک سال حبس محکوم شده بودند پس از اتمام دوران محکومیتشان آزاد شدند.

پاکستان: در روز 30 مردادماه زائران پاکستانی که در حال بازگشت از ایران بودند به دلایل امنیتی پس از ورود به پاکستان، در مرز تفتان متوقف شدند و اجازه ادامه سفر به آنها داده نشد.

تاجیکستان: در روز 16 مردادماه “غ عبدالستاروف” از عناصر داعش به اتهام جذب نیرو برای این گروه تروریستی در تاجیکستان توسط یکی از دادگاه های این کشور به 14 سال زندان محکوم شد.

روسیه: در ششم مردادماه، هفت تن از اتباع کشورهای آسیای میانه به اتهام طراحی حملات تروریستی در سامانه حمل و نقل ریلی و اجتماعات مردمی در شهر سن پترزبورگ روسیه بازداشت شدند./ در روز بیست و هشتم مرداد، فرد مهاجمی با چاقو در نقطه ای از مرکز شهر سورگوت روسیه با حمله به مردم، به هشت تن را مجروح کرد. پلیس روسیه با تیراندازی به سوی این مهاجم وی را از پا درآورد. داعش مسئولیت این حمله تروریستی را پذیرفت.

سوریه: در روز 15 مردادماه ارتش سوریه شهر السخنه، آخرین پایگاه داعش در حومه شرقی حمص را تحت کنترل خود درآورد./ در روز 24 مردادماه ارتش سوریه از سقوط یک جنگنده این ارتش در حومه شرقی السویداء خبر داد./ در روز سی ام مردادماه، جنگنده های روسیه با هدف قرار دادن کاروان بزرگی از نیروهای داعش پیش از ورود به شهر دیرالزور در شرق سوریه، بیش از 200 تن از آنها را به هلاکت رساندند.در روز سی ام مردادماه، جنگنده های روسیه با هدف قرار دادن کاروان بزرگی از نیروهای داعش پیش از ورود به شهر دیرالزور در شرق سوریه، بیش از 200 تن از آنها را به هلاکت رساندند.در روز سی ام مردادماه، جنگنده های روسیه با هدف قرار دادن کاروان بزرگی از نیروهای داعش پیش از ورود به شهر دیرالزور در شرق سوریه، بیش از 200 تن از آنها را به هلاکت رساندند.

عراق: روز چهارم مردادماه “نادیا مراد” زن مشهور ایزدی که به عنوان سفیر حسن نیت سازمان ملل معرفی شده برای شرکت در کنفرانسی پیرامون همدردی با زنان ایزدی به فلسطین اشغالی رفت./ در روز هشتم مردادماه پس از جدایی عمار حکیم، از سوی شورای مرکزی مجلس اعلای اسلامی عراق «همام حمودی» نایب رئیس پارلمان عراق به ریاست این حزب انتخاب شد. همان روز دستگاه اطلاعات وزارت کشور عراق اعلام کرد که توطئه بزرگ داعش برای حمله به شهرهای مقدس و بیت آیت‌الله سیستانی در نجف اشرف را خنثی و ده‌ها داعشی را به هلاکت رسانده است./ در روز شانزدهم مردادماه نیروهای الحشد الشعبی عراق در بیانیه‌ای اعلام کردند: ۴۰ تن از نیروهای گردان سید الشهدا(ع) وابسته به الحشد، در حمله نیروهای آمریکایی در مرز عراق و سوریه شهید شدند./ روز هفدهم مرداد، عبدالستار بیرقدار سخنگوی رسمی دادگاه عالی قضایی عراق در نشست خبری گفت: دادگاه کیفری مرکزی عراق در قضیه کشتار اسپایکر بیست و هفت نفر از تروریست های داعشی را به جرم همکاری به اعدام محکوم کرد و بیست و پنج نفر به خاطر عدم اثبات ادله تبرئه شدند./ روز بیست و سوم مرداد، کلنگ ساخت اولین دانشگاه جامع جمهوری اسلامی ایران در عراق به نام “المصطفی الامین” در منطقه کاظمین در شمال پایتخت عراق به زمین زده شد. همان روز در یکی از پایگاه‌های شمال “العیاضیه” داخل منطقه کردستان، بر اثر انفجار یک گلوله داخل توپ دو نظامی آمریکایی کشته و سه نظامی دیگر مجروح شدند.

عربستان: در این ماه، منطقه شیعه نشین العوامیة شاهد حملات عجیب و وحشیانه عوامل آل سعود و تخریب محله باستانی “المسورة” بود/ روز دوم مردادماه در ادامه سرکوبگری و تدابیر شدید رژیم سعودی در مناطق شیعه نشین این کشور، دادگاهی در ریاض حکم اعدام ۲۹ نفر از ساکنان مناطق شیعه نشین قطیف، الاحساء و مدینه منوره موافقت کرد./ روز چهارم مرداد، اعلام شد که «محسن محمد اللاجامی» ملقب به “ابوحسن” در مقابل منزلش در منطقه شیعه نشین العوامیه در شرق عربستان به ضرب گلوله نظامیان سعودی به شهادت رسیده است./ روز ششم مرداد، نظامیان سعودی با تیراندازی به سوی ساکنان شهر شیعه‌نشین العوامیه، سه شهروند عربستانی و دو تبعه هندی را به شهادت رساندند./ در روز هشتم مردادماه سید مقتدی صدر روحانی رهبر جریان صدر که به دعوت مقامات سعودی به عربستان سفر کرده وارد فرودگاه جده شد. او در این سفر با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان دیدار کرد./ در روز سیزدهم مردادماه دو تن از شیعیان العوامیه که به ساکنان شهر العوامیه برای خروج از این شهر کمک می‌کردند به ضرب گلوله نظامیان سعودی شهید و زخمی شدند./ در روز هفدهم مردادماه دادگاه جزایی ریاض، حجت الاسلام والمسلمین شیخ «حسین الراضی» را به اتهام اتخاذ مواضع سیاسی معارض با حکومت آل سعود به 13 سال سن زندان محکوم کرد./ در روز هجدهم مردادماه منابع رسانه ای اعلام کردند: «سجاد محمد ابوعبدالله» کودک العوامیه‌ای که قبلا در تیراندازی نیروهای سعودی زخمی شده بود بر اثر شدت جراحات وارده به شهادت رسید./ در روز بیست و یکم مردادماه برندگان جایزه نوبل صلح از پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی درخواست کردند اعدام ۱۴ جوان را به جرم شرکت در اعتراضات سال ۲۰۱۲ متوقف کنند.

کویت: در روز بیست و یکم مردادماه وزارت کشور کویت مدعی شد که نیروهای امنیتی این کشور توانستند ۱۲ نفر از اعضای گروه موسوم به العبدلی را در مناطق مختلف این کشور بازداشت کنند./ در روز بیست و ششم مردادماه پیکر مرحوم «عبدالحسین عبدالرضا» هنرمند نامدار شیعه جهان عرب که به دلیل بیماری در لندن درگذشت پس از انتقال به کویت تشییع و به خاک سپرده شد.

مصر: در روز چهارم مردادماه «محمد عبدالوهاب طنطاوی» قاری و داور برجسته مصری در 70 سالگی دار فانی را وداع گفت.

در روز هفتم مردادماه انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در یک ایست بازرسی در شهر العریش مصر ۷ کشته بر جای گذاشت.

لبنان: در روز دوازدهم مردادماه پنج تن از اسرای حزب الله که دست گروه تکفیری جبهه النصره اسیر بودند، در ازای اجازه داده به عناصر این گروه برای خروج از خاک لبنان آزاد شدند.

هندوستان: در روز دوم مردادماه نیروهای پلیس هند با حمله به منزل مولانا سیدمحمد کاظم شبیب امام جماعت امام جماعت شیعیان شهر مظفرپور در ایالت بیهار علاوه بر شکستن وسایل منزلش، اعضای خانواده‌اش را هم مضروب کردند. نیروهای پلیس پس از مجروح کردن مولانا کاظم شبیب و اعضای خانواده‌اش، تعدادی از اطرافیان وی را نیز بازداشت کردند.

یمن: در روز یکم مردادماه یگان موشکی ارتش و کمیته های مردمی یمن یک فروند موشک دوربرد برکان H-۲ به سوی پالایشگاه نفت در استان ینبع عربستان شلیک کرد./ در روز پنجم مردادماه یگان موشکی نیروهای مقاومت یمن چند موشک بالستیک میان برد “برکان (آتشفشان) ۱” را به سوی پایگاه هوایی ملک فهد در شهر طائف عربستان شلیک کرد./ در روز هفتم مردادماه نیروی دریایی یمن اعلام کرد یک فروند کشتی جنگی اماراتی را در سواحل شهر المخاء هدف قرار داده است./ روز بیستم مرداد، یک بالگرد نظامی ارتش امارات در منطقه “الروضه” در استان “شبوه” در جنوب شرقی یمن سقوط کرد. براثر سقوط این بالگرد چهار نفر کشته و دو تن از جمله زاید بن حمدان بن زاید آل نهیان پسر رئیس سابق دولت امارات زخمی شدند./ روز بیست و دوم مردادماه نیروی دریایی یمن یک کشتی جنگی امارات در بندر المخاء واقع در جنوب غربی تعز را هدف قرار داد.

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شهـریور 1396
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

آلمان: پانزدهم شهریور، یک روزنامه آمریکایی ادعا کرد که پس از میزبانی و اسکان مهاجران عراقی و سوری در کلیساهای آلمان، اغلب این افراد دین خود را تغییر داده و مسیحی می شوند./ بیست و هشت شهریور، پنجمین کنفرانس غدیر خم با شعار «غدیرخم، اخوت و برادری» با حمایت مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در مرکز اسلامی امام علی(ع) در ایالت “دوسلدورف” آلمان برگزار شد.

استرالیا: بیست و یکم شهریور، به مناسبت عید سعید غدیر خم مراسم جشنی از سوی “کانون آل یاسین” استرالیا با همکاری مؤسسه چراغ هدایت (A Beacon Of Hope) در تالار کالینگ وود ( Collingwood Town Hall) در شهر ملبورن برگزار شد. سایر گروه‌های شیعه اعم از ایرانی، عراقی، لبنانی، هندی، پاکستانی و افغانستانی‌های مقیم ملبورن نیز در برگزاری این مراسم همکاری داشتند و حضور عاشقان و محبان حضرت علی(ع) در آن چشم‌گیر بود.

افغانستان: بر اثر حمله انتحاری به ستون نیروهای ارتش افغانستان در “هلمند” 5 نفر شهید و 25 نفر زخمی شدند./ روز دوم شهریور، شهرستان “زنه خان” از توابع استان “غزنی” به دست طالبان سقوط کرد./ روز سوم شهریور، مسجد امام زمان(عج) در منطقه “قلعه نجارها” در شمال کابل در هنگام اقامه نماز جمعه مورد حمله‌ انتحاری چهار تن از عناصر گروه تروریستی داعش قرار گرفت و 28 تن از نمازگزاران شهید و 50 نفر مجروح شدند./ شامگاه پنجم شهریور، در حمله یک مهاجم انتحاری به کاروان نیروهای ارتش افغانستان در شهر “ناوه” ولایت “هلمند” دست‌کم ۱۲ نفر کشته شدند./ دهم شهریور، رئیس جمهور افغانستان از پیروان مذاهب تسنن و تشیع خواست که برای تامین و نمایش وحدت مذهبی در جامعه، به مساجد و مراکز مذهبی یکدیگر بروند./ سیزدهم شهریور، رسانه‌های افغانستان تصویری از یک نامه منسوب به طالبان منتشر کردند که در آن این گروه با اشاره به حملات اخیر علیه شیعیان اعلام کرد: داعش با هدایت آمریکا این حملات را سازماندهی می‌کند./ سیزدهم شهریور، صدها روحانی شیعه و سنی از مناطق مختلف افغانستان در همایشی در حوزه علمیه خاتم‌ النبیین کابل شرکت کردند تا بر یکپارچگی شیعه و سنی تاکید کنند. در این همایش حجت الاسلام والمسلمین اعرافی رئیس جامعه المصطفی العالمیه و مدیر حوزه علمیه قم شرکت کرد./ پانزدهم شهریور، اهانت آمریکایی‌ها به مقدسات اسلامی در افغانستان: نیروهای امریکایی اعلامیه و برگه های تبلیغاتی علیه طالبان را به وسیله بالگرد از آسمان در بخش هایی از شهر بگرام پروان به پایین پرتاب کردند که در آن پرچم گروه طالبان با عبارت «لا اله الا الله محمد رسول الله» روی یک سگ سفید قرار داده شده که یک شیر به دنبال آن است./ بیست و ششم شهریور، مردم بامیان با برپایی تظاهراتی با محکوم کردن جنایات و حملات تروریست ها خواستار تأمین امنیت محافل عزاداری در دهه محرم شدند./ بیست و نهم شهریور، دولت افغانستان در ایام ماه محرم صدها نفر از شیعیان افغان را برای تأمین مساجد در ماه محرم مسلح کرد.

ایالات متحده آمریکا: وبگاه “هیل” نوشت درگیری میان رئیس‌جمهور و شرکت بوئینگ و درگیری میان واشنگتن و دوستان اروپایی‌اش بر سر لغو قرارداد فروش هواپیما به ایران و تحریم دوباره ایران‌ایر در حال نمایان شدن است./  اعضای سازمان شیعی “حسین کیست؟” به کودکان نیازمند در “تگزاس”مواد غذایی، اسباب بازی و کتاب داستان اهداء کردند./ نهم شهریور، مسلمانان ایالت تگزاس آمریکا درهای مساجد خود را به روی دهها آواره طوفان “هاروی” گشودند./ دوازدهم شهریور، «رند پال» سناتور جونیور ایالات متحده آمریکا از ایالت کنتاکی و عضو حزب جمهوری‌خواه ‌عکسی از مردم یمن منتشر کرده و مخالفت خود با معامله تسلیحاتی آمریکا و عربستان را اعلام کرد.

ایران: روز دوم شهریور، قرارداد بزرگترین وام خارجی پسابرجام بین وزارت اقتصاد ایران و اگزیم بانک کره جنوبی به ارزش تقریبی بیش از ۸ میلیارد یورو به امضا رسید./ روز ششم شهریور، عالم زاهد و استاد اخلاق آیت الله «روح الله شاه آبادی» دار فانی را وداع گفت./ آیت الله العظمی مکارم شیرازی هشدار داد: وهابیت در حاشیه شهر مشهد مقدس که برنامه‌هایی داشته‌ است و باید با انجام کارهای فرهنگی این توطئه را خنثی و از سرمایه‌های عظیم شیعه بخوبی بهره‌برداری نمود./ در آستانه دومین سالگرد فاجعه منا و در حالی که مردم شهر شیعه نشین العوامیة (زادگاه شهید النمر) تحت فشارهای شدید آل سعود بودند، کتاب “دادخواست عزت و کرامت” نوشته شهید شیخ «نمر باقر النمر» به وسیله مجمع جهانی اهل بیت(ع) به 11 زبان منتشر شد./ در نهم شهریور، رهبر معظم انقلاب به حجاج بیت الله الحرام پیام صادر کردند و از سوی «حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر» نماینده‌ی ولی فقیه و سرپرست زائران ایرانی در مراسم برائت از مشرکان در صحرای عرفات قرائت شد./ در نهم شهریور، روابط عمومی نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه ای از تایید قطعی هویت پیکر شهید حججی خبر داد./ شانزدهم شهریور، «رضا کردی» سرمربی ایرانی تیم ملی فوتسال میانمار با اعلام خبر استعفای خود، اعلام کرد: من یک ایرانی مسلمان هستم و امروز به این نتیجه رسیدم که کمترین کاری که می توانم در قبال مسلمانان مظلوم میانمار انجام دهم استعفاء از فعالیت در فوتسال این کشور است./ هفدهم شهریور، حجت الاسلام و المسلمین حاج سید مرتضی صالحی خوانساری مدیر حوزه علمیه خوانسار گفت: 60 میلیون نفر از سادات در کشورهای مختلف جهان زندگی می کنند. حتی برخی رقم های بالاتر از این عدد را در این خصوص گفتند./ پانزدهمین اجلاس بین المللی پیرغلامان حسینی روز بیست و سوم و بیست و چهارم شهریور در اصفهان برگزار شد./ بیست و نهم شهریور، آیت‌الله حسین راستی کاشانی عضو اسبق مجلس خبرگان رهبری و یار دیرین امام و انقلاب(ره) دار فانی را وداع گفت.

اندونزی: سیزدهم شهریور، دهها نفر از مسلمانان اندونزی امروز با برپایی تظاهراتی، کشتار مسلمانان روهینگیا از سوی نیروهای نظامی میانمار را محکوم کردند./ هجدهم شهریور، یکی از افراد تکفیری اندونزی تبار اعلام کرد: مدارس وهابی در کشور اندونزی به مراکزی برای نیروگیری از میان دانش آموزان برای جنگیدن در صفوف داعش تبدیل شدند.

بحرین: روز اول شهریور، نیروهای پلیس بحرین در زندان مرکزی “جو” بازداشت شدگان ساختمان ۱۴ را به خاطر اقامه مراسم سالروز شهادت امام جواد(ع) مورد حمله قرار داده و شماری از آنها را به حبس انفرادی منتقل کردند./ وزیر امور خارجه نظام آل خلیفه، بحرینی‌های مقیم قطر را “مزدور” نامید و نوشت: “مزدوران مقیم قطر، برادران خونی نیستند!” بحرین در کنار عربستان، امارات و مصر از خرداد 1396 روابط خود را با قطر قطع کرد./ هجدهم شهریور، پنتاگون اعلام کرد: وزارت امور خارجه آمریکا بسته های فروش تسلیحات به ارزش بیش از سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار به بحرین را تصویب کرده است./ بیستم شهریور، نهادهای امنیتی بحرین با احضار علما، خطبا و فعالان مذهبی از آنان خواسته اند شعائر دینی را آنطور که حکومت منامه می‌خواهد برپا کنند. رژیم آل خلیفه با نقض آشکار آزادی های دینی تهدید کرده است نادیده گرفتن دستورالعمل های حکومتی در برپایی آیین سوگواری ماه محرم و نصب هرگونه نوشتار و سخنرانی‌های روشنگرانه نتیجه‌ای جز شکنجه و زندان نخواهد داشت. /

برزیل: یازدهم شهریور، نماز عيد سعید قربان باحضور شیعیان و محبان اهل‌بیت(ع) در مسجد محمد رسول الله(ص) سائوپائولو برزیل اقامه شد./ یازدهم شهریور، آیین گرامیداشت سی‌ونهمین سالگرد ربوده‌شدن “امام موسی صدر” باحضور شخصیت‌های دینی و سیاسی اسلام و مسیحیت در سائوپائولو برزیل برگزار شد.

بلژیک: روز سوم شهریور، فردی که با قمه به سربازان حاضر در بروکسل حمله کرده بود، با تیراندازی از پای درآمد. خبرگزاری رسمی دولت بلژیک ملیت فرد مهاجم را سومالیایی اعلام کرد و مدعی شد او هنگام حمله فریادهایی اسلام‌ گرایانه سر می‌داده است./ نوزدهم شهریور، همزمان با ایام مبارک عید غدیر خم و طی مراسمی، «مسجد اهل بیت(ع)» بروکسل در پایتخت کشور بلژیک افتتاح شد./

پاکستان: بیستم شهریور، در حمله تروریستی دو فرد مسلح به اعضای یک خانواده شیعه در کویته پاکستان ۴ عضو این خانواده به شهادت رسیدند.

پرتغال: نوزدهم شهریور، مراسم جشن عید سعید غدیر خم به همراه خطبه خوانی در «مرکز فرهنگی ـ اسلامی آل یاسین» در لیسبون پایتخت پرتغال برگزار شد.

چین: بیست و یک شهریور، منابع آگاه در پلیس چین اعلام کردند که مسئولین امنیتی و پلیس این کشور از فعالیت گروهی از مسلمانان که در فضای مجازی به تبلیغ دین مبین اسلام می پرداختند، جلوگیری کرده و یکی از رهبران مسلمان را دستگیر و به دو سال حبس محکوم کرده است.

سوریه: یازدهم شهریور، نیروهای ارتش سوریه شهرک عقیربات را که اصلی ترین پایگاه گروه تکفیری داعش در استان حماه بود، آزاد کردند./ هجدهم شهریور، نیروهای ارتش سوریه، شهرک “شولا” در استان دیرالزور در شرق این کشور را از دست تروریست های داعشی آزاد کردند./ بیستم شهریور، مراسم جشن ازدواج دسته جمعی 30 تن از جوانان در شهر شیعه نشین الزهراء در استان حلب سوریه همزمان با عید غدیر برگزار شد.

سوئد: نوزدهم شهریور، در سالروز عید سعید غدیر، شیعیان و محبان ولایت با گزاری جشن و سرور این روز را بزرگداشتند. شیعیان شهر سوئد هم حسینیه و مرکز اسلامی امیرالمومنین (ع) شهر گوتنبرگ این عید ولایت را جشن گرفتند./ بیست و هشت شهریور، برای نخستین بار یک حزب شیعی خود را برای نامزد کردن در انتخابات پارلمان سوئد که در سال ۲۰۱۸ میلادی برگزار خواهد شد، آماده می کند.

جمهوری دموکراتیک کنگو: بیست و سوم شهریور، سازمان شیعی «حسین کیست؟» شعبه “کینشاسا” در کشور جمهوری دموکرات کنگو، در اقدامی بشردوستانه و در راستای ترویج فرهنگ و آموزه های حسینی در جهان، اقدام به توزیع و اهدای کیف، کفش، لوازم التحریر و نیز غذا به ۷۰ تن از ایتام منطقه “کینکولا” نمود./ سی ام شهریور، در آستانه ایام عزاداری سیدالشهدا(ع) همایش مبلّغان مجمع جهانی اهل بیت(ع) کنگو در نمایندگی کنگو دموکراتیک برگزار شد.

چچن: سیزدهم شهریور، صدها هزار مسلمان در جمهوری چچن با برگزاری اجتماع در گروزنی پایتخت این جمهوری خودمختار، ضمن اعلام همبستگی با مسلمانان میانمار، خواستار توقف کشتار آنها شدند.

عراق: روز اول شهریور اعلام شد که نیروهای امنیتی نجف تعدادی از اعضای یک گروه منحرف که قصد ترور مراجع و شخصیت‌های دینی در شهر نجف اشرف را داشتند دستگیر کردند./ روز پنجم شهریور، وزارت دفاع عراق امروز از آزادی کامل “تلعفر” خبر داد./ یازدهم شهریور، در حمله انتحاری تروریست های داعش به نیروگاه برق سامرا ۱۹ نفر کشته و زخمی شدند./ بیست و سوم شهریور، “یازدهمین جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای غدیر” طی سه روز در شهرهای نجف اشرف و کوفه برگزار شد./ بیست و سوم شهریور، درپی حمله مسلحانه و انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در مقابل یک رستوران در “ذی قار” در جنوب عراق 74 نفر از جمله 7 ایرانی به شهادت رسیدند./ بیست و پنج شهریور، ارتش و نیروهای مردمی عراق در عملیاتی موفق، منطقه «عکاشات» واقع در غرب استان الانبار را به طور کامل آزاد کردند.

عربستان: روز اول شهریور، فعالان عربستانی به مناسبت گذشت ۶۰۰ روز از شهادت شیخ «نمر باقر النمر» روحانی برجسته شیعی عربستان، طوفان توئیتری با هشتگ “نمر فراموش نخواهد شد” به راه انداختند./ نظامیان سعودی مسجد “عین‌الحسین” در منطقه شیعه‌نشین “العوامیة” را به‌ طور کامل تخریب کردند. بیش از سه ماه از تشدید حملات رژیم سعودی به منطقه العوامیة در شرق این کشور می‌گذرد و در این مدت بیش از ۲۰ شهروند شیعه به ضرب گلوله نظامیان سعودی به شهادت رسیده‌اند./ در نهم شهریور، مراسم برائت از مشرکین صبح امروز با حضور حجاج ایرانی در صحرای عرفات برگزار شد./ چهاردهم شهریور، رأی الیوم نوشت: دیوان پادشاهی عربستان روزنامه ها و شبکه های این کشور در داخل و خارج را از حمله به ایران و مذهب شیعه منع کرده است./ شانزدهم شهریور، عوامل تکفیری با حمله به روحانی یکی از کاروان های حجاج ایرانی ، وی را مجروح کردند.

فرانسه: مجله فکاهی “شارلی ابدو” که تاکنون چندین بار دین مبین اسلام را دست‌مایه فکاهی و طنز خود قرار داده است، این بار هم حمله تروریستی در شهر بارسلونا را سوژه خود برای حمله به اسلام قرار داد.

کانادا: فردی نژادپرست در استان‌ “منیتوبا”ی کانادا، با مشاهده یک بانوی شیعه محجبه به وی توهین کرده و از او خواست تا حجابش را از سر بردارد./ بیست و نهم شهریور، جمع زیادی از مسلمانان که اغلب آنان را شیعیان مقیم شهر تورنتو کانادا تشکیل می دادند، در اعتراض به کشتار بی رحمانه مسلمانان میانمار و آواره سازی آنان، دست به تظاهرات زدند. تظاهرکنندگان پلاکاردهایی را در محکومیت این اقدامات خشونت آمیز دولت و بودائیان افراطی میانمار در دست داشتند.

کویت: در حالی که فوت «عبدالحسین عبدالرضا» اسطوره شیعه تئاتر جهان عرب، طرفداران او را متأثر کرد، مسأله “طلب آمرزش برای وی” به بحثی جنجالی در بین مردم کشورهای خلیج فارس تبدیل شد و بین مبلغان سلفی و وهبی درگیری ایجاد کرد!
لبنان: روز دوم شهریور، «سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب ‌الله در سخنانی به مناسبت عملیات نظامی علیه داعش که در شرق لبنان طی چند روز گذشته در جریان بود، دور کردن تهدید داعش از لبنان را یکی از اهداف مهم این عملیات و دستاوردی بسیار مهم برشمرد و اعلام کرد: کار داعش در شرق لبنان تمام است.

لیبی: در حمله تروریست های تکفیری داعش به یک پست بازرسی در شهر “الجفرة” 12 نظامی کشته و یک نفر زخمی شد./ یک صهیونیست که با نام «ابوحفص» به عنوان امام جماعت یک مسجد در لیبی فعالیت می کرد بازداشت شد. او دارای تابعیت اسرائیلی بوده و نام واقعی‌اش «بنیامین افرایم» است و در یگان عرب‌نماها وابسته به موساد برای جاسوسی علیه کشورهای عربی و اسلامی فعالیت داشته است. وی جاسوسی است که موفق شده وارد گروهک تروریستی داعش شود و از آنجا همراه عناصر داعشی به “بنغازی” در لیبی برود. وی سپس توانسته است وارد جامعه لیبی و امام جماعت مسجدی در آنجا شود و بعد به یک مبلغ و مسؤول هدایت حدود ۲۰۰ تروریست داعشی تبدیل شود!

میانمار: در درگیری بین شبه نظامیان روهینگیا و نیروهای دولتی، دستکم پنج پلیس و هفت تن از شبه نظامیان کشته شدند. مسلمانان روهینگیا در واکنش به مظالم دولت میانمار و بوداییان افراطی، برای حمله به ۲۴ ایستگاه پلیس هماهنگ شده بودند و تلاش کردند وارد یک پایگاه نظامی شوند./ در نهم شهریور، در پی غرق شدن کشتی مسلمانان روهینگیایی، جسد ۲۰ زن و کودک در سواحل بنگلادش پیدا شد./ دهم شهریور، سازمان ملل متحد، ارتش میانمار را به پاکسازی نژادی متهم کرد./ یازده شهریور، دولت میانمار اعلام کرد که بیش از ۲۶۰۰ منزل مسلمانان روهینگیا را در شمال غرب میانمار به آتش کشیده است./ سیزدهم شهریور، روزنامه انگلیسی تلگراف در گزارشی نوشت: ارتش میانمار سر کودکان روهینگیا را می‌برد و مردان را زنده زنده در آتش می‌سوزاند./ بیست و هشتم شهریور، روزنامه نیویورک تایمز نوشت: تصاویر ماهواره ای در میانمار نشان می دهد که نیروهای ارتش میانمار بیش از ۲۰۰ روستای مسلمانان روهینگیا را در راخین به آتش کشیده است.

نیجریه: دوازده شهریور، «حسن بالا» عضو جنبش اسلامی نیجریه، با بیان اینکه جنبش اسلامی نیجریه از دولت «محمد بوهاری» در اتحادیه آفریقا شکایت کرده است، گفت: با وجود صدور حکم آزادی شیخ زکزاکی، دولت از آزادی وی امتناع می کند./

هلند: دوازدهم شهریور، اعضای یک گروه افراطی با حمله به مسجدی در شهر ونلوی هلند پلاکاردی با عبارت‌های نژادپرستانه از مناره این مسجد درحال ساخت آویزان کردند./ سیزدهم شهریور، «آرنود فن دورن» سیاستمدار ۴۷ ساله هلندی که به فعالیت ها و سخنرانی های ضد اسلامی در رسانه های غربی مشهور است، در چند روز گذشته با انتشار تصاویر خود در کنار خانه کعبه در مکه مکرمه، دوباره خبرساز شد. وی تصاویری از خود در لباس احرام در کنار خانه خدا در فضای مجازی منتشر کرد و سوژه مباحث داغ در فضای مجازی و رسانه های هلندی شد.

یمن: در حمله هوایی ائتلاف سعودی به مراسم عزاداری در شهرستان “ارحب” در شمال استان صنعاء در یمن 46 نفر شهید و عده زیادی مجروح شدند./ روز اول شهریور، صدها هزار نفر از مردم یمن و رؤسای قبایل علیه تجاوز ائتلاف سعودی، در میدان السبعین “صنعاء” تجمع کردند. طرفداران حزب کنگره مردمی یمن هم ضمن شرکت در این مراسم، خواستار تقویت محورهای مبارزه با دشمن سعودی آمریکایی شدند. «علی عبدالله صالح» رییس این حزب هم برای سازماندهی ده‌ها هزار رزمنده علیه عربستان اعلام آمادگی کرد./ روز دوم شهریور، هزاران زن یمنی با برگزاری تجمع در میدان فرودگاه شهر صنعاء، جنایت های رژیم سعودی را محکوم و بر ادامه مقاومت در برابر حمله این رژیم به کشورشان تاکید کردند./ ائتلاف عربی ضمن اعتراف به بمباران و کشتار غیرنظامیان یمنی در منطقه “عطان” صنعاء در روز سوم شهریور اعلام کرد: این حمله هوایی به اشتباه انجام شد! در این جنایت دست کم 18 غیرنظامی شهید و ۲۰ نفر دیگر زخمی شدند./ شانزدهم شهریور، جنگنده های عربستان سعودی منزل یک شهروند را در منطقه حیران استان حجه بمباران کردند؛ در این حمله شش نفر شهید و پنج نفر دیگر از جمله چند زن و کودک زخمی شدند./ نوزدهم شهریور، صندوق حمایت از کودکان وابسته به سازمان ملل از ابتلای ۱۵۰ هزار کودک یمنی به بیماری وبا در سایه تداوم حملات متجاوزانه عربستان سعودی خبر داد.



دیدگاهها بسته شده است.