حجت الاسلام الحاج استاد اسدی: حضرت زینب( س )، الگوی مدیریت بحران

quetta_juma

کویته (جامعه): نمازعبادی وسیاسی جمعه این هفته با حضورسبز مرد م شهر کویته به امامت حجة الاسلام والمسلمین الحاج استاد محمد جمعه اسدی مدیرمسئول حوزه علمیه جامعه امام صادق(ع) درامام بارگاه ” کلان” برگزارشد.

حجة الاسلام استاد اسدی درآغازخطبه نخست فرمودند: اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله فانً خیرالزاد التقوی!

همه ی عزیزان نمازگزار را به رعایت تقوا که اساس اعمال است و مراقبت از رفتار و گفتار و پندار و کردار خویش در همه احوال وپیروی ازشرع وشریعت ودین مقدس اسلام دعوت و توصیه می کنم.

وی تصریح کرد: در تمامی جنبه‌های زندگی یک انسان متدین چه فردی و چه اجتماعی باید تقوای الهی تجلی پیدا کند و تقوا باید تمامی جبهه گیری‌های فرد را تعیین کند!

حجة الاسلام استاد اسدی درشروع خطبه نخست به روایتی ازمولای متقیان علی(ع) درخصوص « حياء و عيب پوشى » اشاره نمود: قال الامام علی ـ علیه السّلام : مَنْ كَسَاهُ الْحَیاءُ ثَوْبَهُ لَمْ یرَ النَّاسُ عَیبَه‏ .

هرکسی که لباس حیاء بپوشند، مردم عیب او را نخواهند دید!

استاد حوزه تصریح نمودند: شرم و حیاء ، در بینش اسلامی از برجسته ترین صفات و كمالات انسانی ، به حساب می آید.

ولذا حیاء مرتبه ای روحی و روانی در آدمی است، انسان پاکدامن وعفیف خود را چنان می پوشاند که هیچ کس عیبی از او نبیند و چنان جامه حیا بر سر می کشد که نه تنها هیچ زشتی و عیبی در او دیده نشود بلکه همه اش زیبایی است که از وی برمی خیزد و به اطرافیان می رسد.

استاد: درحقیقت لباس حیاء مایه زینت است، البته لباسی که ازحرام و … نباشد ! ولوکهنه باشد خوب است.

امیرمؤمنان علی علیه السلام در نامه ای که به یکی از فرمانداران خویش به نام «عُثمان بن حُنَیف» نوشتند: «من اگر می خواستم، می توانستم ازمغز گندم و بافته های ابریشم برای خود غذا و لباس فراهم آورم، اما: هيهات ان يغلبني هواي و يقودني جشعي الي تخير الاطعمه. هیهات که هوای نفس بر من چیره گردد! ولذا تجملات ظاهری نباید انسان را درخود غرق کند.

حجت الاسلام استاد اسدی درادامه تصریح نمودند:

ضمانت بقای نسل بشر و ضمانت سالم ماندن جامعه، توجه نمودن به فرامین آسمانی است، انسان با حیا و عفتش تفسیر می شود، و انسانیت منهای این دومعنی ندارد. انسان اگر شرم و حیا نداشته باشد و هیچ چیزی راعارو ننگ وزشت نداند، می توان گفت که از دایره انسان و انسانیت بیرون رفته است، بنابر این آن چه بازدارنده از سقوط آدمی است همان شرم و حیایی است که در انسان وجود دارد. اگر ایمان به خدا داشته باشد، این شرم و حیا درونی می شود و حتی شخص از خودش شرم می کند و اگر ایمان نداشته، یاسست ایمان باشد دست کم در برابر دیگران شرم و حیا می کند ولی اگر هیچ شرم و حیایی نداشته باشد و کارهای زشت را در انظار مردم انجام دهد، دیگر بازدارنده ای نیست و از مقام انسانیت سقوط می کند و از پست ترین موجودات می شود، بر این اساس حضرت امیرمومنان علی (ع) می فرماید: من كساه الحيآء ثوبه لم ير الناس عيبه.  زیرا اصولا کلید هر خیری را باید در حیا و شرم جستجوکرد.

به هر حال انسان بی حیا و بی شرم از دایره تکلیف و ایمان و مسئولیت بیرون است و هیچ خیری به خودش و دیگران از جانب وی نمی رسد بلکه چیزی جز شر و بدی و عذاب ندارد.

استاد حوزه علمیه درادمه به روایت دیگری ازامیرالمومنین(ع)

( دراهميّت تندرستى ) اشاره نمودند:  وقال عليه السلام: صِحَّةُ الْجَسَدِ مِنْ قِلَّةِ الْحَسَدِ. هر چقدر حسد کمتر باشد تن آدمي سالم‌تر است.

 حضرت استاد اسدی در تبیین حسادت فرمودند: حسادت يک احساس منفي است كه با ديدن امتيازي كه ما نداريم يا آرزو داريم که فقط خودمان آن را داشته باشيم، به ما دست دهد!

انسان همواره علاقه‌ مند به پيشرفت و تكامل بوده و هست. ضمير ناخودآگاه انسان‌هايي كه روح و روان آنها پرورش كامل نيافته است، به اين نقصان آگاه بوده و براي پرده ‌پوشي آن تلاش مي ‌نمايد وچون در اثر ضعف وكم ‌بيني قادر به تكميل خود نيست، پيشرفت و موفقيت اطرافيان را مورد حمله قرار مي ‌دهد و تمام توان خود را براي از بين بردن آن به كار مي‌ گيرد.

استاد: يکى از رذايل اخلاقى که در طول تاريخ بشر آثار بسيار منفى فردى و اجتماعى داشته است مسأله حسد است، حسد فضاى روح آدمى را تيره و تار و فضاى زندگى انسان را ظلمانى و محيط جامعه را مملو از نا امنى مى‏ کند وهمانگونه که آتش هیزم را ازبین میبرد حسد نیز ایمان را نابود میکند !

حسودان نه آرامشى در دنيا دارند، نه آسايشى در آخرت و چون تمام تلاششان اين است که نعمت را از محسود بگيرند، آلوده انواع جنايت‏ها مى‏شوند: دروغ مى‏گويند، غيبت مى‏کنند، دست‏به انواع ظلم و ستم وحتی قتل مى‏زنند.

اما غبطه و حسادت تفاوت دارد:

وغبطه آن است که انسان آرزو کند که نعمتى همانند ديگران يا بيشتر از آنها داشته باشد، بى آنکه آرزوى زوال نعمت کسى را داشته باشد.

خطبه دوم :  حضرت حجة الاسلام استاد اسدی درخطبه دوم نماز عبادی جمعه درسفارش خود وهمگان به رعایت تقوای الهی، آنرا به عنوان مهم‌ترین رکن پیشرفت و تعالی در تمامی زمینه‌ها، و چراغ راه آینده توصیف نمود وفرمودند: اوصیکم عباد الله و نفسی بتقوی الله فان خیر الزاد التقوی.

همه مومنین نمازگزار را به تقوی و مراقبت حدود الهی وفرامین ودستورات پیامبرمکرم اسلام و ائمه اطهار(ع) که باعث نجات است سفارش می کنم!

تقوای الهی یعنی دوری ازگناهان  وترک محرمات  وانجام واجبات، که در سایه آن می ‌توان به سربلندی رسید.

امام جمعه شهر کویته در ادامه به روایتی ازامام رضا(ع) درخصوص احیای امر اهلبیت (ع) اشاره نمود:

امام رضا(ع): مَنْ جَلَسَ مَجْلِساً يُحيى‏ فِيهِ أمرُنَا، لَم يَمُت قَلبُهُ يَومَ تَمُوتُ القُلُوبُ.  كسى كه در مجلسى بنشيند كه امر ما اهل بيت‏ در آن زنده مى‏شود روزى كه قلب‏ها مى‏ميرند قلبش نمى‏ميرد.

حضرت استاد اسدی درادامه تصریح کرد: از امورى كه‏ اهل بيت عليهم السلام‏ بر آن به شدّت اصرارمى‏ ورزيدند، برپا كردن مجالس جهت تبليغ فرهنگ حيات بخش آنان و اقامه عزا براى آن بزرگواران به خصوص حضرت سيد الشهداء عليه السلام بود.

شيعه پس از واقعه كربلا به تشويق و ترغيب‏ اهل بيت عليهم السلام‏ به اقامه مجالس تبليغ دين و عزا براى‏ اهل بيت عليهم السلام‏ همت گماشت و از طريق آن مجالس تا به امروز مفاهيم قرآن و روايات و معارف راستين و مسائل و احكام فقهى را به مردم تعليم داد و مشعل هدايت را به توفيق حق روشن نگاه داشت و نيز از طريق اين مجالس، ستم ستيز و ستم‏سوز بار آمد و گاهى دولتى را از اوج حكومتش به خاك ذلت و نابودى كشيد.

آثار و بركات مجالسى كه به عشق‏ اهل بيت عليهم السلام‏ برپا مى‏شود، چيزى نيست كه به زبان بگویم، آثار امواج اين مجالس در تار و پود زندگى مردم را فقط خدا مى‏داند و بس.

امام جمعه کویته :  از بزرگ‌ ترین رسالت‌های مجالس ذکر اهل‌بیت(ع) ترسیم چهره‌هایی ماندگار از معصومان و ارائه الگوهای رفتاری صحیح از سیره‌ی ایشان و نیز رسواسازی تمام الگوهای شیطانی و در هم شکنی بت‌های فکری و فرهنگی است. دشمنان اسلام، دست در دست مزدوران و منافقان ، با اختصاص برنامه‌ها (انترنت ، رسانه ها و…) و بودجه‌های کلان و با استفاده از همه‌ی توانایی‌ها و امکانات خویش، تهاجم و شبیخون ناجوان‌ مردانه‌ای را در عرصه‌ی فرهنگ دینی و ارزش‌های اخلاقی در جوامع اسلامی آغاز کرده‌اند و با استفاده از ابزارهای گوناگون، به ترویج و تأیید الگوهای فاسد مخصوصا در بین قشر نوجوان جامعه می‌پردازند. معرفی شایسته‌ ترین الگوهای عالم و رسواکردن تمام الگوهای دروغین و فاسد، از مهم‌ترین رسالت‌های ما در مقابله با این غارت بی‌امان فرهنگی است.

حجت الاسلام استاد اسدی درپایان سخنانش به مدیریت و پیام‌رسانی حضرت زینب(س) اشاره نموده افزودند:

واقعه ی تاریخی وماندگار کربلا ، مملو از آموزه های تربیتی ، مدیریتی ،اخلاقی و فرهنگی در مسیر تعالی بشریت است ، به گونه ای که می توان آن را کارگاهی عملی از تمامی تعالیم انبیاء از آدم تا خاتم به شمار آورد . درس های حماسه ی کربلا ، هر کدام گل واژه هایی از ناب ترین و عالی ترین مفاهیم انسان سازی و سرمشق و الگویی بی نظیر برای تمام عصرها و نسل ها هستند.

آورد گاه دشت کربلا ، نمونه ی عینی ناب ترین و حیرت آورترین حماسه عالم خلقت ، تابلویی کامل و جامع از تمامی اضداد و تعاریف خیر و شر ، زشتی و زیبایی ، داد و بیداد ، شقاوت و سعادت ، بخل و سخاوت ، فاجعه و حماسه ، شرک و توحید ، علم و جهل ، ضلالت و هدایت ، خشونت و محبت و در یک کلام حق و باطل است.

یک پیکر پاره پاره و غرق در خون و بی سر ، شناسنامه توحید و کتاب نبوت تمامی انبیاست و تمامی عالم، حیرت زده ی شجاعت ، مبهوت سخاوت ، سوگوار مظلومیت و محو قداست و سرگشته ی حماسه همیشه جاویدان حسین(ع) است  و در این میان زینب ( س )دخترعلی مرتضی ( ع ) ، در اندیشه ی ماموریت خطیر خویش است تا در میدان خون و قیام ، هیمنه پوشالی فرعون زمان خویش را بشکند و دین مقدس جد بزرگوار خود را پاس بدارد و پیام عاشورائیان را تا قیام قیامت در گوش تاریخ طنین انداز شود.

اگرزینب (س) نبود ، خون پاک ستاره های تابناک دشت سوخته کربلا برای همیشه می خفت و خاموش می گشت . این زینب بودکه در میان هولناک ترین فجایع تاریخ ، به همراه امام عصر خویش بزرگ ترین مسئولیت تاریخی را بر دوش گرفت و به سر منزل مقصود رساند و با شهامت و درایت علی گونه خود ، ضمن مدیریت شرایط بحرانی و تهدید آمیز ، عملا تهدید را متوجه کاخ نشینان اموی ساخت و این تهدید را به فرصتی بی بدیل برای براندازی کاخ ستم و استوار سازی بنای دین خدا مبدل ساخت و خود الگویی بی نظیر در مدیریت بحران گردید.

گزارش از: حاجی علی رامیز



دیدگاهها بسته شده است.