حجت الاسلام حاج آقای اسدی: ایمان و عمل صالح شرط حیات طیبه

11

نمازسیاسی وعبادی جمعه این هفته به امامت حجة الاسلام والمسلمین الحاج استاد محمد جمعه اسدی مدیرمسئول حوزه علمیه جامعه امام صادق (ع) درامام بارگاه ” کلان “ شهرکویته برگزارشد.

حجة الاسلام استاد اسدی درخطبه های سیاسی عبادی این هفته با توصیه همگان به تقوی اللهی ودر مسیرسازندگی حرکت کردن ورسیدن به کمال ورستگاری را در سایه برطرف کردن عیوب ونواقص اخلاقی، رفتاری و فکری برشمرد.

حضرت حجة الاسلام استاد اسدی درآغازخطبه نخست به ویژگی های حیات طیبه اشاره نموده وافزود :

حیات طیبه (پاکیزه) راخداوند در اثر عمل صالح به مؤمنین افاضه می کند، ولذا قرآنکریم دراین مورد میفرماید : ” من عمل صالحا من ذکر او انثى و هو مؤ من فلنحیینه حیوة طیبة ولنجزینهم اجرهم باحسن ما کانوا یعملون “

هر کس کار شایسته ای انجام دهد، خواه مرد باشد یا زن، در حالی که مؤمن است، او را به حیاتی پاکیزه زنده می داریم و پاداش آنها را به بهترین اعمالی که انجام می دادند، خواهیم داد.

استاد اسدی: حيات طيبه بر دو پايه استوار است: «ايمان» و «عمل صالح» طبق همين آيه، حيات طيبه غير از ايمان، به عمل صالح نيز احتياج دارد؛ البته ايمان راستين، عمل صالح را به وجود مي آورد و عمل صالح هم ايمان را زياد مي كند. هر گامي كه مؤمن در راه انجام اعمال صالح برمي دارد به ايمان خود مي افزايد و ازد ياد ايمان و رشد و پرورش روحي، كردار شايسته را به دنبال دارد.

معيار برخورداري از حيات طيبه، ايمان و بردباري است، ودرغیراین صورت عمل خوب شاید خیری داشته باشد، ولی خداوند برایش مزدی نمی دهد! واین مثل عبادتی میماند که شخصی شب تاصبح نماز بخواند، وازنمازتنها حمد وسوره و… بخواند ولی نیت نکند وقصد قربت نداشته باشد، ولذا خداوند برای اوهیچ مزد وپاداشی نمی دهد!

در فرهنگ قرآن زندگی مطلوب در سایه ایمان و عمل صالح شکل میگیرد و قرآن انسان ها را به این زندگی فرا خوانده است  ایمان به خداوند و اسماء وصفات او حقیقتی است که انسان ها با آن زندگی کرده و بر اساس آن  به  اجتماع و انسان های دیگر خدمت می کند  و در نتیجه ایمان و عمل صالح زندگی انسان شکل جدیدی به خود می گیرد که در فرهنگ قرآن از آن به حیات طیبه تعبیر می شود انسان با داشتن ایمان و عمل صالح  در طریق استکمال روح و تعالی آن قرار می گیرند.

ولذا ایمان وعمل صالح دو بالی هستند که انسان با داشتن آنها میتواند به سوی کمالات انسانی حرکت کرده و بدان ها نائل شود. پس حیات طیبه یعنی زندگی پاکیزه از انواع آلودگیها، و هر چیزی که آب زلال زندگی را در کام انسان ناگوار می سازد.

حجة الاسلام والمسلمین استاد اسدی درخطبه دوم:  پس ازسفارش همگان به رعایت تقوای اللهی، دربخشی سخنان خود با اشاره به مصائب کاروان اهل بیت (علیهم السلام) پس از واقعه کربلا، آن را نماد مقاومت و عزت توصیف کرد.

وی با بیان سخنان امام حسین (ع) اظهار کرد: آن حضرت علت اصلي قيام خود را امر به معروف و نهي از منكر اعلام نموده اند. به راستي چه منكري بالاتر از آن كه يك سلطان جائر بر امور مسلمانان مسلّط شود، حرام خدا را حلال كند، عهد و پيمان الهي را نقض كند، بر خلاف سنت رسول خدا عمل نمايد و در ميان بندگان خدا راه گناه و دشمني را در پيش گيرد؟

طبق فرمایش آن حضرت، که به تغيير اوضاع دنيا و آشكار شدن زشتي ها و از ميان رفتن فضيلت ها اشاره نموده فرمودند: « الاترون ان المعروف لایعمل و ان المنکرلایتناهی عنه؟» آیا نمی بینید که به حق عمل نمی شود و از باطل روی گردانده نمی شود؟.

واضح است كه عمل نكردن به حق و خود داري ننمودن از باطل، يكي از بزرگترين منكراتي است كه بايد از آن نهي كرد به گونه اي كه شايسته است شخص مؤمن در چنين حالتي آرزوي لقاء الهي را داشته باشد چه اينكه زندگي در چنين جامعه اي جز رنج و نكبت نيست. با دقت در عباراتي كه در اين بخش از امام حسين (ع) نقل گرديد ملاحظه مي شود كه امام (ع) علت اصلي قيام خود را مطابق اين عبارات، امر به معروف و نهي از منكر دانسته اند.

وی افزود: همچنین از علل قیام کربلا می توان به آزادی و آزاد زیستی، کفربه طاغوت، اصلاح امت، اقامه حکومت عدل، اتمام حجت بر مردم، آگاهی دادن به مردم و افشا کردن ماهیت نظام حاکم که آن را در پشت نقاب نیرنگ و فریب ماهرانه پنهان ساخته و در پوشش وارث خلافت پیامبر(ص) و شریعت اسلامی، آرمارنهای الحادی و شرک آلود بنی امیه را تحقق بخشید می توان اشاره کرد.

امام جمعه شهرکویته در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرارسیدن ایام اربعین حسینی به تشریح اهداف تاریخی بازگشت اهل بیت(ع) به صحنه کربلا اشاره نموده افزودند:‌ اهل بیت (ع) از بازگشت به کربلا اهداف عمده را دنبال می‌کردند. وی ادامه داد: یکی از علل بازگشت اهل بیت(ع) به صحنه کربلا این بوده که به مردم فهمانده شود؛ که کربلا به پایان نرسیده و به عنوان یک جریان انقلابی همیشه ادامه خواهد داشت، ودر حقیقت اهل بیت(ع) به کربلا بازگشتند تا بگویند کربلا خاتمه پیدا نکرده است.

وزینب کبرا(س) پیام برادرش حسین (ع) را سینه به سینه شهربه شهرمیرساند، زیرا هر آرمان و هر مکتبی اگر تبلیغ نشود، فراموش می گردد. ولذا پيام قيام با شكوه سيدالشهداء (ع) منحصر به آن زمان نيست، بلكه اين پـيام پـيامى جاويد و ابـدى است و فراتـر از محدوده زمان و مكان است، هرجا و در هر جامعه اى كه به حق عمل نشود، و از بـاطل خود دارى نشود، بدعتها زنده، و سنتها نابـود شود، هرجا كه احكام خدا تغيير و تحريف يابد و حاكمان و زمامداران بـا زور و ستمگرى بـا مردم رفتـار كنند، در هر جـامعـه اى كه ويژگى هاى جـاهليت را داشته باشد آن جامعه، جامعه اى يزيدى بـوده، و مبـارزه و مخالفت بـا مفاسد و آلودگى ها و آمران و عاملان آنها، كارى حـسينى وزینبی خواهد بود.

وی ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی، این روز را تجلی ایمان شیعه در جهان دانست و گفت: اربعین فرصتی دیگر برای تجلی ایمان و عظمت و اقتدار شیعه با تمام ظرفیتش در سراسر دنیا است.وی همچنان حضور میلیونی زائران اربعین حسینی در کربلای معلا را تجلی عالی شور حسینی و بزرگترین و بی مثال ترین اجتماع معنوی و سیاسی نه تنها جهان بلکه در تاریخ بشری دانست وافزود: شیعه در راه احیای فرهنگ و نهضت حسینی از هیچ قدرت و تهدیدی باک ندارد و با همین روحیه همایش بزرگ حسینی را در کربلا شکل می ‌دهد تا به جهانیان ثابت کند که شیعه با حسین(ع) است و هیچ گاه از او جدا نمی‌شود.

حجت‌الاسلام استاد اسدی درپایان با اشاره به حوادث اخیر آمریکا و اعتراض مردم بویژه سیاهپوستان به تبعیض نژادی، خاطرنشان کرد: اینکه آمریکا خود را داعیه ‌دار آزادی و مدافع حقوق بشر در دنیا معرفی می‌کند، چنین کشوری با این جنایت‌ها نمی‌تواند مدافع آزادی و حقوق بشر باشد.

حاجی علی رامیز



دیدگاهها بسته شده است.