حجت الاسلام والمسلمین الحاج استاد اسدی: ثروت زیاد وفقر، هر دو باعث نابودی وبدبختی انسان می شود.

quetta_jumaکویته (جامعه) نمازسیاسی وعبادی وحدت بخشِ جمعه ای این هفته مصادف شد با اولین جمعه ای از ماه محرم الحرام؛ ماهی پیروزی خون بر شمیشر و رهای از زیر یوغ استبدادی همچون یزید ویزیدان، سرور آزادگان، پرچم دار عدالت خواهی، حسین ابن علی (ع) با گفتن این جمله { هیهات من الذلة } به جهانیان درس آزاده گی و رهای از زیر بار ظلم یزیدان زمانش را آموخت ونشان داد که هیچ گاه حاضر نیست با سمتگر هم دست شوند.

  حجت الاسلام و المسلمین الحاج استاد اسدی: امام جمعه  و مدیر جامعه امام صادق (ع) در خطبه های نماز جمعه ای این هفته اش، بعد از حمد وستایش خداوند، و سفارش نماز گزاران به پیشه کردن تقوای الهی و دوری از معصیت و گناه، در خطبه اولش راجع به خلقت انسان، و اینکه انسان باید همیشه شکر گزار باشند صحبت نموده فرمود: خدا در قرآن می فرماید؛ « وَلَقَدْ مَكَّنَّاكُمْ فِي الأَرْضِ وَجَعَلْنَا لَكُمْ فِيهَا مَعَايِشَ قَلِيلاً مَّا تَشْكُرُونَ » من برای شما انسانها توانايى و اقتدار بخشدم تا در زمين و زمان هرگونه كه دلخواه شماست دگرگونى پديد آوريد؛ و انواع نعمتها و وسايل زندگى را در زمين برايتان پديد آوردم و راه رسم بهره ‏ورى از امكانات و زندگى انسانى را آموختم؛ امّا با اين همه شما كمتر سپاس مى‏گزاريد و آن گونه كه بايد به وظايف و مسؤوليتهاى خويش نمى‏انديشيد.

خداوند این همه نعمت برای راحت زیستن انسان ها در روی زمین فراهم کرده، قدرت و توان این را برایش داده تا از آن بطور دلخواهی خود استفاده نمایند، اما می بینیم که انسان با این همه امکانات که در اختیارش قرار داده شده؛ باز هم نا شکری می نمایند و گاهی هم دست به طغیانگری و فسادهای اخلاقی می زنند.!

بجای اینکه بسوی تکامل در روان باشند و به درجه ای که خداوند برایش داده برسند؛ بطرف تنزل و همان خو وسرشت حیوانی در حرکتند.

خداوند در آیه نیز این را برای انسانها تذکر می دهند که با این همه نعمتی را که برای شما و در اختیار شما قرار داده ام اندک افرادی از شماها در مقابل آن شکر گزار است واز آن استفاده ای درست را می نمایند.!

بطور مثال زندگی انسان یکی از نعمتهای الهی است که برای انسان داده شده وباید، در راه درست وتکامل سپری شوند، و در برابر آن خداوند را شاکر باشد، همچنان سلامتی …….!

 همچنین سرمایه و دارای  که انسان جمع می نمایند، از چیزهای است که خالق هستی برای انسان فراهم کرده ونیروی کار وبدست آوردن آن را برای انسان داده تا بتواند برایش سرمایه گزاری کنند وزندگی راحت را برای خود وفامیل شان مهیا سازند، ولی خیلی از ما انسان ها از دادشتن این نعمت الهی مغرور شده ودست به کارهای ضد انسانی و غیر عاقلانه می زنیم، بجای اینکه خداوند را شاکر باشیم برای دادن تن و جسم سالم که در اختیار ما قرار داده همه چیز را بخود نسبت داده واز آن خود می دانیم.!

همچنان اگر انسانی فقیر و درمانده است؛ بجای دادشتن صبر و شکیبای گاهی از دست خداوند شکایت می نمایند که در نتیجه گاهی منجر به این می شود که خداوند را انکار نمایند، و یا هم دست به طغیانگری و کفر گوی بزنند، که خود درست مصداق این حرف قرار میگرند، ثروت وفقر هر دو گاهی باعث نابودی، بد بختی و غرور انسانها می گردد.

امام جمعه و مسئول جامعه امام صادق (ع): ضمن شفارش مؤمنین به تقوای الهی و دوری از معصیت؛ و صلوات بر پیامبر وائمه معصومین (ع)؛ در خطبه ای دوم این هفته اش؛ با نقل روایت از پیامبر اسلام (ص) در باره دوستی امام حسین (ع) فرمود: پیامبر مکرم اسلام (ص) فرموده است خداوند کسی را دوست می دارد که دوست داری حسین (ع) باشند؛ (حسين مني وأنا من حسين أحب الله من أحب حسينا).

ازمفهوم این حدیث این گونه استفاده می شود که هر کس، پیروی از حسین (ع) نمایند؛ پیروی از دستورات و احکام الهی نموده اند. چونکه قیام و انقلاب آنحضرت برای بقای دین خداوند و احکام و دستورات که پیامبرش برای انسانها آورد، بوده وتمام اتفاقات که برای اهل بیت و خاندان آنحضرت پیش آمد برای دفاع از حریم  پاسبانی از دین مبین اسلام بوده است.

اگر ما همه ساله مجلس عزا داری میگریم و یادی از عاشورای حسینی می کنیم، دلیلش این است که صدای سالارشهیدان و یاران با وفایش را نگهداریم و برای هدف و مقصد که حسین (ع) داشت، که همان بر پایی عدالت وامربمعروف ونهی از منکر می باشد؛ راهش را ادامه دهیم.

عزا داری های ما نه کدام جنبه ای نمایشی دارد ونه هم توهین کردن و آزار و اذیت دیگران. بلکه هدف تنها همان امربمعروف و نهی از منکر می باشد که ابا عبدالله برای آن از مدینه بطرف کوفه حرکت کرد و آخرالامر هم جان ویارانش را قربانی کردند واهلبیتش را به اسارت دادند.

واقعه ای روز عاشورا، و شهادت سرورآزاده گان حسین ابن علی(ع) تنها منحصر به یک زمان، مکان، یک قوم ویک مذهب نبوده ونیست؛ بلکه پیام آنحضرت برای تمام عدالت خواهان وآزاده های جهان می باشد، چنانچه در روز عاشورا برای سپاه دشمن می فرماید فقط یک چیزرا پیشه ای خود سازید که همان آزاد زیستن است ! هیچگاهی زیر ظلم ستمگر نرفته وخود را اسیر هدفهای آنان نکنید.

چرا تاریخ عاشورا هیچ وقت به فراموش نرفته واز صفحه ای تاریخ محو و نابود نشده اند؟ با اینکه خیلی از حوادث شاید هم دردناک تر و تلخ تر از حادثه ای عاشورا بوقوع پیوسته ولی به مرور زمان از یاد رفته وهیچ کسی از آن یاد نمی نماید؟! اما این حادثه بعد از گذشت 1400 هزار وچهار صد سال جاویدان مانده وتازه شکوفا تر هم می گردد؟.

دلیلش هم این است که حرکت امام حسین (ع) یک انقلاب عادی نبوده بلکه یک الهی بوده وپیامش برای همه یکسان است. (هیهات من الذلة ) هرگز زیر بار ذلت و خاری نرفته و نخواهم رفت، بلکه مرگ در راه حق را بهتر از زندگی ذلت بارمی دانم و این گونه مردن برای من سعادت است.

امام حسین (ع) در روزی عاشورا، فرزندان، برادر، و تمام یارانش را از دست داد، اما دست به شکایت و ناله کردن بطرف خداوند بلند نکرد، بلکه رو بطرف آسمان نموده فرموده: ( الهی رضاً برضائک، وصبرا علی قضائک) خداوند به آن چه رضایت تو درآن است راضی هستم وبر قضایی تو صبر می نمایم، اما اگر برای یک انسان عادی زره ای مصبیت وارد می شود، سر صدا و شکایت کردنش بلند می شود و خیلی وقت ها حرفهای زیشت ونا درست را بزبان می آورد، این استکه عاشورای حسینی هیچگاه فراموش نمی شود بلکه همه ساله با شکوه تر از سالهای گذشته بر گزار می گردد.

دراخیر هم ازتمام عزا داران و مبلغین در این ده شب محرم خواستن که تا بیشتر و با عظمت تر از همیشه مراسم عزا داری را بر پا نمایند وبدون اینکه به کسی و یا کسانی آزار برساند ویا توهین نمایند مجالس عزا داری هایشان را بگیرند، و همچنان در جلوس روز عاشورا هر چه بیشتر و پرشور تر از سالهای قبل شرکت نمایند.



دیدگاهها بسته شده است.