حجت الاسلام والمسلمین الحاج اسدی: ملاک انسانیت فهم و پذیرش معارف وتکالیف دینی است

quetta_juma

 کویته (جامعه) : نماز عبادی وسیاسی جمعه این هفته به امامت حجت الاسلام و المسلمین الحاج اسدی امام جمعه و مدیرمسؤل جامعه امام صادق (ع) در امام بارگاه (کلان) شهر کویته با شرکت پر شور مؤمنین این شهر برگزار گردید.

حجت الاسلام الجاج اسدی در آغاز خطبه ای نخست همه ای مؤمنین و شرکت کننده گان در نماز را به تقوای الهی ودوری از گناه و معصیت دعوت نموده فرمود:

اوصیکم ونفسی بتقوی الله.

همه مؤمنین و نمازگزاران و شرکت کنندگان در نماز رابه شمول نفس خودم به رعایت تقوای اللهی ومراقبت در گفتار، رفتار، افکار وپیروی از پیامبر معظم اسلام و اهلبیت و أئمه (علیهم السلام)؛ توصیه ونصیحت می کنم.

امام جمعه ای کویته :درضمن خواندن حدیث از رئیس مذهب امام جعفرالصادق علیه السلام فرمود: امام صادق (ع) می فرماید: «إن کان الشیطان عدواً فاالغفلتُ لماذا؟ »

 وقتیکه شما احساس می کنید شیطان عدو ودشمن شماست پس غفلت برای چه؟، چرا انسان غفلت کند، در حالیکه دشمن اورا به سوی تباهی و نابودی می کشاند،دشمنِ قسم خورده، اورا به سوی گناه تشویق می کند و وادار می سازد تا دروغ بگوید، دزدی نماید، وبرای غصب نمودن حق مردم و  صدها کار زشت دیگری که انسان را از خداوند دور می کنند وادار سازد، در چنین حالت و موقعیت غفلت چه معنای می تواند داشته باشد؟، وقتی که خداوند انسان را به راه راست دعوت نموده وبرای هدایت آنها پیامبر انی را فرستاده اند، همچنان پیامبری دورنی که همان عقل می باشد برایش عطا نموده تا در واقع این پیامبر باطنی انسان را به راه حق و حقیقت رهمنون نموده از کارهای زشت و غیر انسانی باز دارند، باز غفلت چرا؟! گناه چرا؟! معصیت چرا؟!

حجت الاسلام والمسلمین؛ الحاج استاد اسدی: همچنان در ضمن حدیثی دیگراز امام صادق (ع) اظهار داشت: ” اِنُّ للقلوب صدأ کصدإ النحاس، فاجلوها بالاستغفار.” قلب انسان را زنگ میزند ودارای زنگ وزنگار می شود، ممکن است کسی سوال کند، قلب انسان که از آهن نیست تا زنگ نماید؟! در جواب می گوییم که درست است، قلب انسان  از آهن نیست تا زنگ زده شود، اما اون چیزی که باعث می شود قلب انسان زنگ زده وآلوده شود، و روز به روز تاریک شده، نورانیتش ازبین برود، تا اینکه قلب انسان تبدیل به یک سیاه چال و چراگاه شیطان درست شود، همچنان ازفهمیدن حقائق عاجز گردد، به جای ترحم قساوت در قلب انسان جای گیرد (گناه است) در واقع گناه مثل یک غباری می ماند که روی میله ای آهن بنشیند، در طول گذر زمان، آن میله ای آهن را زنگ از بین خواهد برد،چنانچه در حدیثی از حضرت علی (ع) نقل شده است، اشکها نمی خشکد، مگر به خاطر سنگدل شدن و قسی القلب شدن انسانها، و به خاطرزیادی گناهان، بنا براین ریشه ای اشک نداشتن، قساوت قلب، و ریشه قساوت قلب گناه است، پس ریشه ای اشک داشتن رقت قلب، وریشه رقت قلب دوری از گناه است.

خوب حالا اگر کسی چنین قلبی مریضی داشته باشد چه کارنمایند تا زنگار را از قلبش دور ساخته و قلبش را دوباره جلادهند؟ اینجاست که امام صادق (ع) می فرماید: فاجلوها باالاستغفا.

استغفار کنید و بااستغفار کردن، زنگار را از قلب تان پاک سازید، همچنانکه پیامبر معظم اسلام می فرماید: التائب من الذنب کمن لاذنب له.

توبه کننده ای از گناه مانندکسی است که اصلا گناه نکرده باشد، در جای دیگر امام علی (ع) می فرماید: خود را بااستعفار معطر و عطرآگین نمائید، تا بوی بد و تعفن گناه شمارا رسوا نکند، وقتی انسان مرتکب عملی زشت و گناه شدند، و معصیتی الهی را بجا آورد، این گناه و اعمال زشت وناپسند، باعث می شود که انسان بد بو  ومتعفن شوند، همچنانکه استغفار باعث خوشبوئی انسان می شود.

ممکن است بعضی انسانها براثر زیادی گناهانش از درگاه خداوند ناامید شوند، اما قرآن می فرماید: “ قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيم  ط” یعنی در اثر زیادی گناه ومعصیت از رحمت خداوند نا امید نشوید زیرا خداوند گناهان را بخشیده وغفور ومهربان  است نسبت به انسانها. ای (لا تيأسوا من رحمة الله لكثرة ذنوبكم).

چنانچه شاعر در این رابطه می گوید:

بازآی بازآی هر آنچه هستی باز آی                       این درگه ما درگه نومیدی نیست

گرکافرو گبروبت پرســــــتی باز آی                        صد بار اگر توبه شکستی باز آی

استاد اسدی در خطبه ای دومش، بعد از توصیه و دعوت نمودن خود و مردم به تقوای الهی، دوری از گناه خطبه ای دوم نماز جمعه را با خواندن روایتی در را بطه با مقام انسانیت و اینکه ملائکه افضل است یا آدم، و چرا؟! از امام صادق (ع) چنین آغاز نمود.

الْمَلائِکَةُ اَفْضَلُ اَمْ بَنُوآدَمَ……..

الحاج استاد اسدی در توضیح و تشریح روایتی مذکور چنین اشاره فرمود: فرشته، سراسر وجودش عقل است و حیوان سراسر وجودش شهوت، اماانسان آمیزه وترکیب شده ای از عقل و شهوت است.

ملاک انسانیت فهم و پذیرش معارف وتکالیف دینی است، وگر نه انسان های غافل وبی بصیرت و آنهایکه شهوت شان برعقل شان غلبه می کند و مغلوب شهوت می شود در پی بی تفاوتی، شکم پرستی، شهوت پرستی، استثمار شدن   مانند حیوان است به تعبیر قرآن “آولئک کالانعام” بلکه از حیوان هم پست تر و شرّ تر است “بل هم اضل”

اما اگر انسان همواره با عقلش مشوره کند وشهوت را مغلوب عقل قرار دهد کارش به جای می رسد که از فرشته هم والاتر می شود، نمونه اش “پیامبر معظم اسلام است” در شب معراج پیامبر گرامی اسلام به جایگاهی دست پیدا می کند وبه مقامی می رسد که جبرئیل دیگر حق همراهی او را ندارد .

همچنانکه شاعر می گوید:

بنگر که تا چه حدست مکان آدمیت رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند

اما برعکس اگر انسان از عقلش استفاده درست نکرد، درکارهابا اومشورت نکرد، زمانیکه هوای نفس برانسان غالب شد، انسان حیوان صفتان چون امروز می شود، وحشیانی که امروزه به نام “داعش” ویا طالب، انسانهای بی گناه را به شهادت می رسانند.

مثال تازه اش افغانستان، همانطوریکه شما اطلاع دارید این وحشی ها به نام انسانیت وبا استفاده از نام اسلام افراد بی گناه وبی دفاع را، حتی اطفال معصوم را سربریدند آیا به اینها می شود انسان گفت؟! آیا حیوانات درنده چنین جنایتی را مرتکب می شود که اینها به نام انسانیت انجام میدهند؟! هیچ حیوانی با هم نوع خودش چنین عملی را مرتکب نمی شوند که این ها با هم نوعان خود می کنند.

الجاج اسدی عاملان جنایت وفاجشعه ای اخیری که درولایت زابل افغانستان به وقوع پیوست به شدید ترین الفاظ محکوم نموده، او از دولت وحدت ملی افغانستان خواست تا عاملین این فاجعه ای انسانی را دستگیر و به پنچه ای قانون بسپارند.

 وهمچنین امام جعمه کویته خاطرنشان کرد که اگر دولت پاکستان هم بی کفایتی کند و ریشه ای اینها را قطع نکند سرنوشت مردم پاکستان نیز همین خواهد بود، واز دولت پاکستان نیزخواست که نگذارد تا این دشمنان انسانیت بازهم مرتکب جنایت شود، وخون مردم بی گناه را بریزد، دولت باید اینها را ریشه یابی نموده، و ریشه را قطع نمایند.

گزارش از: عبدالواحد فکوری

 



دیدگاهها بسته شده است.