حضرت علی‌اکبر(ع)؛ شبیه‌ترین فرد به پیامبر(ص) و بهترین الگوی جوانان

1494227106_0070-2
یازدهم ماه شعبان در تقویم شیعه برابر با سالروز ولادت شبه پیامبراکرم(ص) حضرت علی‌اکبر(ع) است که در چنین روزی حضرتش در شهر مدینه به‌ دنیا آمد. سن حضرت علی اکبر(ع) در کربلا حدود ۲۵ سال و برخی راویان سن ایشان را ۱۸ سال و ۲۰سال هم گفته اند. این جوان رشید اولین شهید عاشورا از بنى هاشم بود که شجاعت و دلاورى حضرت على اکبر (ع) و رزم آورى و بصیرت دینى و سیاسى او، در حادثه عاشورا تجلى کرد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گفتگو: امیرمحسن سلطان احمدی

مهمترین ویژگی و فضائل اخلاقی حضرت علی اکبر(ع) و شباهت ایشان به پیامبر(ص) چه بوده است؟

در روایت درباره حضرت علی‌اکبر(ع) فرمودند: «اشْبَهُ النَّاسِ خَلْقاً وَ خُلْقاً وَ مَنْطِقاً بِرَسُولِکَ مُحَمَّدٍ صلى الله علیه و آله،…»، در این روایت حضرت علی اکبر علیه السلام شبیه ترین فرد به پیامبر(ص) از لحاظ چهره (خَلقاً)، اخلاق (خُلقاً) و صحبت کردن (منطقاً) معرفی شده است و به واقع چه تعبیر زیبا و قابل تأملی است.

امام‌حسین(ع) می فرمودند که هر وقت دل‌مان برای پیامبر(ص) تنگ می شد، به چهره حضرت علی اکبر(ع) نگاه می کردیم، که خَلْقاً وَ خُلْقاً وَ مَنْطِقاً شبیه پیامبر(ص) بود. این نگاه کردن امام به چهره حضرت علی اکبر(ع) جنبه خَلْقاً وشباهت چهره حضرت علی‌اکبر(ع) به پیامبر(ص) بود.

اما از نظر خُلقاً نیز حضرت علی اکبر(ع) شبیه پیامبر(ص) بود. قرآن نیز درباره خُلق نیکوی پیامبر فرموده که این خُلق، خُلق عظیم است، آنچنان این خُلق نیکو است که قرآن به صراحت روی آن دست گذاشته و فرموده است: « وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ؛ آیه 159 سوره آل عمران: [ای پیامبر [پس به [بركت‌] رحمت الهى، با آنان نرمخو [و پُرمِهر] شدى.»

پیامبر(ص) خیلی معجزات داشتند؛ از جمله معجزات حضرت اینکه شق القمر کردند، در عالم تکوین تصرف نمودند، حیوان را به حرف آورد؛ اما عاملی که دل های مردم را به خود جذب کرد، خُلق نیکوی پیامبر اکرم(ص) بود. حالا این خُلق زیبای پیامبر(ص) به نصح روایات در حضرت علی اکبر(ع) هم وجود دارد.

منطقاً هم حضرت علی اکبر(ع) شبیه پیامبر(ص) است به حدی که وقتی سخنی حضرت علی اکبر(ع) بیان می کرد مثل پیامبر(ص) نطق می کرد و سخن می گفت.

پیامبر(ص) وقتی سخن می گفتند، حرفهای خود را گاهی با استدلال بیان می کردند، که برای مخاطب خوب جا بیفتند و یک وقت هم موقع سخن گفتن در ورود به بحت و یا خروج به بحث به نحوی استدلال می کردند و یا سخن می گفتند که که حضرت علی اکبر(ع) هم دقیقاً به همان شیوه صحبت می کردند.
چرا حضرت علی اکبر(ع) در روز عاشورا در میدان جنگ و نبود آب، درخواست آب نمود؟

اینجا جا دارد یک جمله درباره این اشتباه بعضی از مداحان درباره حضرت علی اکبر(ع) بیان شود. متاسفانه برخی درخواست آب نمودن حضرت علی اکبر(ع) در روز عاشورا از امام حسین(ع) را بد معنا کرده اند.

حضرت علی اکبر(ع) در روز عاشورا وقتی به میدان رفت به دل دشمن حمله می کرد، به هر طرفی که حمله می کرد، در امان بود! چون امام حسین(ع) داشتند او را نگاه می کردند؛ حضرت علی اکبر(ع) فهمید که این در امان بودن به خاطر این است که در زیر ید ولایتی قرار گرفته و لذا در امان است؛ پس حضرت علی اکبر(ع) برگشتند و از امام طلب آب کردند.

یک عده اینجا خیال واهی کرده اند که حضرت علی اکبر(ع) واقعاً نیاز به آب داشته و می خواسته آب بنوشد! این واقعاً یک حرف نادرستی است. آیا اگر آب می آوردند آن هم با وجود تشنگی اطفال و تشنگی علی اصغر(ع) آیا حضرت علی اکبر(ع) آب می نوشید و یا اینکه آب بود و به علی اصغر(ع) آب نمی دادند؟

این که حضرت علی اکبر(ع) می گوید من تشنه هستم، این تشنه بودن به کنایه است و می خواهد بگوید پدر آن ید ولایتی را از من بردار تا من بروم و به شهادت برسم و این عطش شهادت بود که حضرت علی اکبر(ع) را تشنه نموده بود.

در واقع درخواست از امام حسین(ع) این بود که آن ید ولایتی را بگیرد؛ امام حسین(ع) هم متوجه شدند و به کنایه فرمودند: ان‌شاءالله از دست جدت رسول الله(ص) سیراب شوی.

اصلاً در منطق پیغمبراکرم(ص) اگر کسی تشنه بود و بر پیامبر(ص) آب می آورند، آیا پیامبر(ص) آب می نوشید؟! که اینجا هم اهل حرم تشنه باشند و علی اکبر(ع) که شبیه‌ترین فرد به پیامبر(ص) است، آب بنوشد و اهل حرم هم تشنه باشند!

بنابراین حضرت علی اکبر(ع) شبیه‌ترین فرد به پیامبر(ص) بوده که این شباهات هم در خُلق هم در خَلق و هم در منطق در روایات موجود است.
چه توصیه ای به نسل جوان جهت الگو گرفتن از حضرت علی اکبر(ع) دارید؟

خداوند عالم در جوانان یک نعمت و یک انرژی متراکم قرار داده است؛ این جوانان عزیز به نحوی که می توانند بعضی از مشکلاتی را که دنیا در آن مانده و درمانده است را این جوانان عزیز حل کنند.



دیدگاهها بسته شده است.