خداوند به انسان دو نعمت متفاوت تری از دیگر نعمات اعطا نموده که یکی “بصیرت” است ودیگری نیز “بصر”.

12434409_1681052215503957_863537711_n

خداوند به انسان دو نعمت متفاوت تری از دیگر نعمات اعطا نموده که یکی “بصیرت” است ودیگری نیز “بصر”.

حجت الاسلام والمسلمین الحاج محمد جمعه اسدی امام جمعه کویته بلوچستان در خطبه اول نماز جمعه این هفته ، با سفارش خود و نماز گزاران به رعایت تقوای الهی و با اشاره به آیه 7 سوره مبارکه روم: «یعملون ظاهرا من الحیوة الدنیا وهم عن الآخرة هم غافلون» یاد آور شدند:

خداوند به انسان دو نعمت متفاوت تری از دیگر نعمات اعطا نموده که یکی “بصیرت” است ودیگری نیز “بصر”.

«بَصَر» چشم ظاهری است و «بصیرت» چشمِ دل، از بین ایندو نیز چیزی که جهت زندگی انسان را تغییر می دهد همان بصیرت است؛ چشمِ دل داشتن(بصیرت) مهم تر از داشتنِ چشم ظاهری(بصر) است، در روایتی از پیامبر اکرم ص نیز می خوانیم:«لیس الأعمی مَن یُعمی بَصَرُهُ، اِنْما الأعْمی مَن تُعْمی بَصیرَتُهُ؛کور آن کسی نیست که چشم ظاهری ندارد، بلکه کسی است که چشمِ دل ندارد»

چشمِ دل نداشتن مقام انسان را در قرآن، پایین تر از چهارپایان قرار داده زیرا که چهارپایان، استعداد ها و امکانات انسان را ندارند ودرنتیجه نمی توان ازآنان توقعی نمود ولی کوردلان باآنکه “چندین چراغ دارند ولی بیراهه می‌روند(لَهُم قُلوبٌ لایِفقَهونَ بِها وَ … آن‌ها دل‌هایی دارند که با آن نمی‌اندیشند، چشمانی دارند که با آن نمی‌بینند، گوش‌هایی دارند که با آن نمی‌شنوند، آن‌ها هم‌چون چهارپایانند بلکه گمراه‌تر!)
به تعبیر زیبای امام علی علیه‌السلام «کالبَهِیمَهِ المَرْبوطَه هَمُّها عَلَّفُها ؛ آنان همانند حیواناتی اند که تنها به علف می‌اندیشند و بس!»

درمقابل “صاحبان بصیرت” با چشم دل، راه زندگی پاکیزه ودرخشان را می‌یابند؛ جلوه‌های زیبای زندگی دنیا آن‌ها را نمی‌فریبد باز به تعبیر امام علی علیه‌السلام: «اِنّ اولیاءَ اللهِ هُمُ الَّذینَ نَظَرُوا الی باطِن الدُنیا اِذا نَظَرَ النّاسُ اِلی ظاهِرِها، و اشْتَغَلوا باَجِلِها اِذا اشْتَغَلَ النّاسُ بعاجِلِها… ؛ دوستان خدا کسانی هستند که به باطن دنیا می‌نگرند، زمانی که مردم به ظاهر آن نگاه می‌کنند و به آینده آن مشغولند، آنگاه که مردم به امروز آن سرگرمند» آری آنان آخِر بینند نه آخُوربین!

لذا وقتی می بینیم درکارهای ما برکتی وجود ندارد ویا هم زندگی پرآشوبی داریم چون ریشه مشکلات ما درهمین جاست، همه به ظاهر دنیا چسپیده وآخرت را بدست فراموشی گرفته ایم، به انجام واجبات وترک محرمات نمی کوشیم واین استکه خداوند نیز معامله به مثل خواهد کرد.

استاد حوزه در خطبه دوم نماز جمعه، برابر با ایام شهادت امام سجاد (ع) با اشاره به فراز کوتاهی ازدعای مکارم الاخلاقِ صحیفه سجادیه که آمده است« وَ عَمِّرْنِی مَا کانَ عُمْرِی بِذْلَه فِی طَاعَتِک، فَإِذَا کانَ عُمْرِی مَرْتَعاً لِلشَّیطَانِ فَاقْبِضْنِی إِلَیک؛ و مرا تا وقتی زنده بدار که عمرم در طاعت تو به کار رود و چون بخواهد عمرم چراگاه شیطان شود، جانم را بگیر» دوباره عنوان نمودند که:

بهترین سرمایه ای که خدای متعال در اختیار انسان قرار داده، عمر عزیز اوست لذا شایسته است تا انسان به بیهودگی آن را صرف نکند. انسان عاقل، به راحتی سرمایه خود را مصرف نمی کند اولیای الهی نیز بهترین راه صرف این سرمایه را به ما آموخته اند و آن، هزینه کردن عمر در راه اطاعت خدا و دوری از اطاعت نفس اماره و شیطان مکّاره است.

امام سجاد علیه السلام  (که درایام شهادت آن حضرت نیز قرار داریم)دو تشبیه بسیار جالبی دراین فرازِ از دعایش دارد یکی با کلمه «بِذلَه» که به معنای لباس کار و لباس خدمت است و دیگری با واژه «مُرتَع» به معنای چراگاه.

انسان وقتی با جدیت کار مورد نظر خویش را انجام می دهد که لباس کارش را پوشیده باشد چنانچه از ویژگی های این لباس کار نیز اینست که انسان را از ناملایمات و حوادث احتمالی موقع کار محافظت می کند. امام سجاد علیه السلام  عمر را به لباس کار تشبیه می کند که همیشه در خدمت انسان است یعنی همانطوری که لباس کار را برای انجام امور خویش مستعمل وفرسوده می کنیم هم چنین  عمر را باید در طاعت و عبادت حضرت حق(همچون لباس کار) مستعمل و فرسوده کنیم و با عبادت، عمر ماها سائیده و از کار افتاده شود.

واژه دوم، واژه «مرتع» که به معنای چراگاه است که این نیز دارای نکات جالبی است زیرا از خصوصیات چراگاه این است که حیوان، آزادانه در آن به چریدن مشغول است  حال اگر عمر انسان، چراگاه شیطان شد و آن ملعون، آزادانه از هر عضوی به نفع خود استفاده کرد، آن وقت است که هلاکت انسان قطعی است و هیچ امیدی به نجات او نیست وما هم دراین فراز از دعا از خداوند می خواهیم تا عمر  مارا چراگاه شیطان قرار ندهد.

مدرس حوزه الحاج استاد اسدی دراخیر در رابطه با مسائل روز، سانحه ناگوار ودلخراش مرکز تربیتی پولیس را که توسط دهشت گردان وتروریسم اعمال شده بود ودر نتیجه جوانهای بیگناه که آینده ملک وملت بود به شهادت رسیدند؛ ایشان این سانحه را شدیدا مذمت وازدولت نیز خواست تا در ریشه کنی این عواملِ سرسپرده استکبار واسرائیل کوتاهی نکنند وضمنا ایشان این مسئله تذکر داد که همیشه درملاقاتها وجلسات به انتظامیه ودست اندرکاران دولت گفته شده تا افرادی را که عملا این گروهک ها را سرپرستی وامکانات رسانی می نمایند تا بدست قانون سپرده نشده وریشه اصلی این نوکرانِ بیگانه خشک نشود، امن وامان در پاکستان ما برقرار نخواهد بود.



دیدگاهها بسته شده است.