دیدار با برخی سران هزاره کویته – ۴


mkhuorami3مدتی این مثنوی تأخیر شد!؟

یادآوری!

دوستان عزیز دنیای مجازی درود بی پایان نثار تان باد. حقیر تابستان سال ۹۲، سفری به شهر هراس و وحشت(کویته) داشتم. خوشبختانه از ثمرات این سفر مجموعه نشست های صمیمی با برخی سران هزاره کویته بود. تصمیم داشتم پس از برگشت در اولین فرصت گزارشی از این گپ و گفت ها را قلمی نموده راهی دنیای مجازی کنم، تا همگان از مسائل شهر کویته و هزاره های ستمدیده مقیم این شهر، بیش از پیش آگاهی یابند.

 قسمت های یکم، دوم و سوم این سلسله نوشتار، که به گفتگو با آقای «عبدالخالق هزاره» صدر هزاره دیموکراتیک پارتی و جناب «غلام علی حیدری» صدر تنظیم نسل نو، اختصاص یافته بود، در آخرین ماه های سال گذشته، پیشترک به نشر سپرده شد. اما، بدلیل گرفتاری های ناخواسته، نشر قسمت های بعدی این نوشتار برای مدتی به تعویق افتاد که بقول معروف: «العذر عند کرام الناس مقبول!؟». امید که این سلسله نوشتار برای همگان جالب، جذاب و آموزنده باشد. اگر کم و کاستی در این نوشتار دیدید، به پای فراموشی بنده گذارید، نه به حساب تعمد و تقصیر!

«دیدار با استاد محمد جمعه اسدی»

(مدیر محترم جامعه امام صادق(ع) کویته)

آشنایی مقدماتی بنده با استاد اسدی به سالها پیش باز میگردد. آشنایی سردی که هیچگاه از حد یک سلام و الیک خشک و خالی پیشتر نرفت. این بار با وجود مصروفیت ها و مشغولیت های بی اندازه با رضا و رغبت پذیرفت که ساعتی از وقتش را در اختیار بنده قرار دهد. سر ساعت معین جناب اسدی را در دفتر کارش در جامعه ملاقات نمودم. بر خلاف باور پیشینم، جناب اسدی را فرد خوشخو، خوش برخورد و پر تجربه یافتم.

  ظاهراً جای جامعه امام صادق(ع) نیز مثل همسایه شمالی اش(تنظیم) هندو سوز بوده و به دولت تعلق داشته است. در آغازین روزها اداره ایالتی اوقاف میخواسته که این زمین را به یک مولوی بسپارد تا مدرسه دینی اهلسنت آنجا بنا شود. اما، تلاش های پیگیر مرحوم سردار اسحق علی خان هزاره، به ثمر نشسته و زمین از طرف دولت به اهل تشیّع(هزاره ها) واگذار میشود، تا این جماعت مدرسه دینی خود را آنجا بسازند. این گونه است که نخستین مدرسه دینی هزاره ها و شیعیان شهر کویته در علمدار رود شکل میگیرد.

 جناب اسدی سالها پیش وقتی از نجف باز میگردد، با همکاری بزرگان هزاره و خیرین کویته و نیز با کمک مالی مرجع شیعیان آن زمان(مرحوم آیت الله خمینی) ساختمان کنونی جامعه را پی ریزی نموده و سالها طول می کشد، تا بصورت امروزی درآید. در نخستین پرسش، از فعالیت های سیاسی و همکاری وی با گروه ها و احزاب سیاسی موجود می پرسم؟ آقای اسدی در پاسخ میگوید: در حال حاضر هیچگونه دخالتی در سیاست نداشته و تنها به کارهای تدریس، تبلیغ، امور مذهبی و نیز خدمات خیریه برای خانواده های شهدا، معلولین و نیازمندان هزاره و شیعه مشغول است.

 گپ و گفت دوستانه ای ما با استاد اسدی در ماه مبارک رمضان و نزدیک به شب های قدر صورت گرفت. هنگام ورود با لاری(کامیون) از مواد خوارکه از قبیل: آرد، روغن و خرما مواجه شدم که جوالی ها مشغول خالی کردن آن بودند. در آن طرف جمعی از طلاب جوان مشغول بسته بندی بودند؛ برای هر خانوده، بسته ای از آرد، روغن و خرما؛ آقای اسدی توضیح میدهد: این کمک ها تنها بخش اندکی از کمک های خیریه ای است که زیرنظر مدیریت جامعه امام صادق(ع) هر ساله همزمان با شب های قدر، میان خانوده های شهدا، معلولین و نیازمندان هزاره و شیعه توزیع میگردد.

 در پاسخ به این سوال که این کمک ها از کجا تأمین میگردد؟ میگوید: در پی حوادث خونین سالهای اخیر مؤسسه را برای حمایت از خانوده های بی بضاعت شهدا و معلولین بنام «موسسه خیریه شهدا» تأسیس کردیم Shohada Welfare) شهدا ویلفر) این مؤسسه خیریه در حال حاضر بیش از هزاره خانواده نیازمند را تحت پوشش دارد، تا کنون موفق گردیده تا با جلب اعتماد موسسات خیریه ایرانی، کویتی و اماراتی و… اجناس مورد نیاز افراد تحت پوشش خود را، از آنجا ها تأمین کند.

 جناب اسدی علاوه بر مدیریت جامعه، راه اندازی مراکز تعلیم قرآن و احکام و تأسیس شهدا ویلفر؛ توانسته است شفاخانه مجهزی را در هزاره تاون بنام «شفاخانه امام خمینی» و کتابخانه ای را در جوار این شفاخانه بنام «کتابخانه شهید منتظری» تأسیس نموده و در اختیار مردم هزاره تاون قرار دهند. البته، یکی از ساختمان های تابعه این شفاخانه به «شبکه کیبلی خانوادگی النور» اختصاص یافته؛ که در حال حاضر بیش از چهارصد خانوار از مردم هزاره تاون را تحت پوشش رسانه ای و خدمات دهی ماهواره ای، بصورت گزینشی قرار داده است.

 جالب آنکه جناب اسدی تنها فردی است که به اتحاد هزاره ها خوشبین بوده و آنرا عملی میداند. وی معتقد است که با هیچ گروه و حزب سیاسی همکاری نداشته و حاضر است، برای اتحاد میان احزاب و سران هزاره بدون قید و شرط همه گونه همکاری نماید. معتقد است که در حال حاضر هزاره ها بیش از هر زمانی دیگری نیازمند وحدت و انسجام داخلی بوده و این عملی نمیگردد، مگر اینکه تمام سران احزاب و گروه ها از خواسته های شخصی و علاقه های فردی خود دست کشیده و برای منافع مردم خود کنار هم آیند.

 استاد اسدی در پاسخ رقیبان ملی گرا یا مذهبی خویش میگوید: ما فقط شعار نمی دهیم؛ بلکه، عملاً کار میکنیم! این مهم نیست که ما از کجا و چگونه کمکهای مان را بدست می آوریم! بلکه، این مهم است که این کمک ها را برای نیازمندان شیعه و هزاره خرج می کنیم. آنهای که به ما مارک نوکری فلان کشور را می زنند، خود بروند از هرکجا که ممکن باشد کمک دریافت و برای این مردم خرج کنند. ما نه تنها مخالفت نخواهیم کرد، نه تنها متهم شان نخواهیم ساخت؛ بلکه، دست های شان را نیز به گرمی خواهیم فشرد.

 در پایان جناب استاد اسدی از حقیر دعوت نمودند که ضمن بازدید از مجموعه صحی- فرهنگی هزاره تاون، حتماً با شبکه «النور فیملی کیبل» در مورد اوضاع جاری هزاره های کویته، مصاحبه و گفتگو داشته باشم. سرانجام توفیق یارم شد و توانستم در آخرین روزهای ماه مبارک رمضان، از این مجموعه بازدید و با شبکه مذکور گفتگویی مفصلی با «گویش هزارگی» داشته باشم. این مصاحبه که نزدیک به یک و نیم ساعت به طول انجامید، مکرر از این شبکه پخش گردیده و نیز توسط برخی از دوستان از طریق شبکه های اجتماعی در دنیای مجازی (فیس بوک) نشر گردیده است



دیدگاهها بسته شده است.