رضایت خداوند در طاعات او مخفی شده است

3443

آیین عبادی سیاسی نماز جمعه که نیروگاه روحی، تربیت‏گاه دینی است

آیین عبادی سیاسی نماز جمعه  که نیروگاه روحی، تربیت‏گاه دینی، ملاقات همگانی و حتی مانور سیاسی  برای مسلمین است که قلب دشمنان را می ‏لرزاند و هرگونه طمع و توطئه علیه اسلام و مؤمنان را نقش بر آب می‏سازد، این آیین( نماز جمعه) هفته گزشته به امامت حضرت حجه الاسلام و المسلمین جناب استاد محمد جمعه اسدی امام جمعه شهرکویته باحضورباشکوه مردم این شهر درمحل مصلی (امام  باره کلان هزاره) اقامه گردید.

حضرت حجة الاسلام استاد محمد جمعه اسدی در آغاز خطبه نخست  به حمد و ثنای الهی پرداخت و خود و نمازگزاران را به رعایت تقوی الهی دعوت نموده فرمودند: عباد الله اوصیکم وَ نفسی بتقوی الله.

(نمازگزاران عزیز) خودم و شما را به تقوی الهی سفارش می‎کنم. زیرا آنگونه که مولای متقیان(ع) فرمودند: تقوای الهی بهترین سفارش بندگان خدا و بهترین پایان نامه‏ی کار در پیشگاه خداست. اگر دنبال کارنامه‏ی موفقی می‏گردیم که می‏گردیم و می‏خواهیم در پایان عمر کارنامه‎ی ما مورد قبول درگاه حق باشد کارنامه‏ایی را برای زندگی‎ خود انتخاب کنیم که ممهور به مهر تقوی باشد. امیرالمؤمنین(ع) می‏فرماید: «خَيْرُ عَوَاقِبِ الْأُمُورِ عِنْدَ اللَّه» بهترین پایان کار تقوی است.

این ویژگی انسان های متقی و پرهیزکار است.

ایشان( استاد معظم محمد جمعه اسدی) در ادامه، شاکله مطالب خود رادرخطبه نخست، بر شالوده حدیثی از امام علی علیه السلام قرار داد، وابراز داشت : امام علی علیه السلام در حدیثی می فرمایند: «ان الله تبارک و تعالی اخفی اربعه فی اربعه؛ اخفی رضاه فی طاعته فلا تستصغرن شیئا من طاعته فربما وافق رضاه وانت لا تعلم و اخفی سخطه فی معصیته فلا تستصغرن شیئا من معصیته فربما وافق سخطه معصیته و انت لا تعلم واخفی اجابته فی دعوته فلا تستصغرن شیئا من دعائه فربما وافق اجابته وانت لاتعلم و اخفی ولیه فی عباده فلاتستصغرن عبدامن عبید الله فربما یکون ولیه و انت لا تعلم»

امیر المؤمنین علی (ع) فرمود: راستى که خداى تبارک و تعالى چهار چیز را در چهار چیز پنهان نموده:

1- اخفی رضاه فی طاعته…  خوشنودى خود را در میان طاعتها. پس هیچ طاعتى را کوچک مشمار که بسا خوشنودى خداوند در همان باشد و تو ندانى. (همه ی کارهای نیک را انجام بده(

استاد معظم تصریح نموند: دلیل این‌ که خدای متعال رضا و خشنودی خود را در همه این عبادت‌هایی که بندگان انجام میدهند به ‌صورت سرّ و پنهان قرار داده، به خاطر این است که هیچ‌ یک از اقسام عبادت و اطاعت را کوچک نشمارید. ویگ روزی نگویید رفتن به خانه خدا عبادت خوبی است، اما اگرفقیرومستمندی را کمک ودستیاری نمودی  بگویی این چیزی نیست.

ازآنجاکه نمی‌دانید رضایت خداوندی در کدام‌ یک از این عبادت‌ها هست، دیگر عبادت را کوچک نمی‌شمارید، برای تحصیل رضای خداوند سراغ همه عبادت‌ها و طاعت‌ها می‌روید، چه کوچک باشد، چه بزرگ باشد، مالی باشد یا جانی باشد یا هر چیزی باشد. هیچ‌یک از عوامل اطاعتی خدا را بنده‌ی خدا نباید کوچک بشمارد چرا؟ ﻓَﺮﺑّﻤﺎ وﺍﻓَﻖَ ﺭﺿﺎﻩُ ﻭ ﺃﻧْﺖَ ﻻ ﺗَﻌْﻠَﻢ جه بسا در همان یک‌چیزی که به نظرت نمی‌آمد خیلی مهم باشد، در همان رضایت خدا بوده است و تو هم نمی‌دانستی. حالا اگر ترک کنی رضای خدا به دست نمی‌آید.

همین‌طور در مورد معصیت نگوییم صغیره و کبیره و یا اینکه این گناه کوچک است و مثلاً یک نگاهی به نامحرم کردیم این چیزی نیست. نه! از کجا شما میدانی؟ شاید برای همان یک گناه کوچک از چشم خدا بیفتی. چون مسئله این نیست که این گناه کوچک است یا بزرگ، مسئله این است که شما با خدای بزرگی که این نهی را کرده است مخالفت کردی، نه با آن عمل، شاید آن معصیت چیزی کوچکی باشد، اما چون خدا فرموده نباید این را انجام بدهی، اگر به گناه به چشم کم نگاه کنی، در واقع به خدا به چشم کم نگاه کردی؟.

2- اخفی سخطه فی معصیته… و خشم خود را در میان گناهان پنهان کرده. پس هیچ گناهى را کوچک مپندارد که شاید خشم خدا در همان باشد و تو ندانى. (از همه ی کارهای بد پرهیز کن)

امام جمعه شهر کویته فرمودند:  امر دوم از امور چهارگانه که خداوند آن را به‌ صورت مخفی قرار داده است برای اینکه خلق خدا چیزی را کم نگذارند، این است که سخط و خشم و غضبش را در معصیت‌هایی که بندگان مرتکب می‌شوند، مخفی کرده است و چون مخفی کرده است لذا ما نباید هیچ‌یک از این معصیت‌ها را کوچک بشماریم، چون ممکن است همان معصیتی که کوچک شمردیم و مرتکب شدیم در همان غضب خدا باشد. فَلا تَسْتَصْغِرَنّ شَیئًا مِن مَعصیَتِه هیچ‌کدام از گناهان را نباید کوچک بشماریم. چرا؟ فَربّما وافَقَ سَخَطِهِ وَ أنْتَ لا تَعْلَم»؛ چه‌ بسا در همانی که شما کوچک می‌دانستی، غضب خدا بوده و شما نمی‌دانستی لذا از همه ی کارهای بد پرهیز کن.

3-  واخفی اجابته فی دعوته… واجابت خویش را در میان دعاهایش پنهان نموده. پس هیچ دعائى را کوچک مدار که بسا همان دعاى مستجاب باشد و تو ندانى. (جایی این قسمت حدیث رو اینگونه شنیدم که : و شب قدر را در بین همه ی شب های سال، پس همه ی شب های سال را قدر بدانید(

استاد حوزات علمیه توضیح داد: این امر سوم مربوط به موضوع ادعیه و دعاهایی است که واردشده است،وما باید به این دعاها اهمیت بدهیم  چون خدای متعال واجابت خویش را در میان دعاهایش پنهان نموده. پس هیچ دعائى را کوچک مدار که بسا همان دعاى مستجاب باشد و تو ندانى.

4- واخفی ولیه فی عباده… و ولى خود را در میان بندگان خود پنهان داشته پس به هیچ بنده‏اى از بندگان خدا با چشم حقارت منگر که شاید همان ولى خدا باشد و تو ندانى. (به همه ی خلق احترام بگذار تا حرمت اولیا را رعایت کرده باشی)

ایشان درادامه تصریح نمودند: خدای منّان ولىّ خود را در میان بندگان خود پنهان داشته پس به هیچ بنده‏اى از بندگان خدا با چشم حقارت نگاه نکن که شاید همان ولى خدا باشد و تو ندانى. لهذا به همه ی خلق احترام بگذار تا حرمت اولیا را رعایت کرده باشی.

دوست خدا در بین بندگان مخفی است «فَلا تَسْتَصْغِرَنّ عَبدًا مَنْ عِبادِالله» لذا نباید هیچ ‌یک از بندگان خدا را کوچک بشماری، ونباید پولداران صاحب احترام ومستمندان صاحب دشنام نه ! چه بسا همانی که کوچک شمردی در علم خدا ولی و دوست خدا باشد و تو خبر نداشتی. لذا نمی‌شود گفت که فلانی نمی‌تواند ولی خدا باشد چون فقیرومستمند و… است!

خلاصه فرموده های امام جمعه کویته حضرت حجت الاسلام والمسلمین استاد محمد جمعه اسدی:

بله! کار خدا حساب‌ و کتاب مادی ندارد، به چه کسی می‌دهد به چه کسی نمی‌دهد یا انکه از چه کسی می‌گیرد، این اصلاً حساب ندارد! همین‌طور که در این روایت آمده که هیچ دعایی را نباید کنارگزاشت، یک‌دفعه می‌بینی جایی یک دعایی کردی و مستجاب شد، اما در مقابل ممکن است صدها دعایی که انسان جاهای دیگر بکند و به هر علتی مستجاب نشود. چون دعا کردن با خواست اوست اجابت کردن دعا هم با خواست اوست. چون با خواست اوست و خواست او هم دست خودش است.

حتی اگر زمان کمی باشد می‌شود گفت خدا در هرلحظه ‌شأنی از شئونات دارد. یک مشیتی دارد. و بنده خدا از مشیت خدا خبر ندارد. لذا همیشه باید مراقب باشد، همیشه حال حضور داشته باشد، همیشه حسن ظن و امید به خدا داشته باشد، در هر حالی . بهر حال باید خدا را اطاعت کنیم حتی درکارهایی که به ظاهر ما آن ها را کوچک میدانیم و نباید آن ها را کم بدانیم. دیگر این که گناه را به هیچ و جه کوچک ندانیم چه بسا سخط و غضب خدا هم در آن باشد و خداوند اجابتش را در درخواست کردن از ذات احدیتش قرارداده مبادا ما ،دعا را کوچک بدانیم چه بسا اجابت خداوند توجه و اجابتش را درهمان دعا قرارداده و هیچ کدام ا‌زبندگانش را کوچک نشمریم چه بسا ولی خدا باشد.

پروردگارا ما را در همه عرصه ها بر دشمنان ما پیروز بگردان. توفیق انجام واجبات ومستحبات وترک محرمات را نصیب  همه ما بگردان. توطئه های دشمنان ما رابه خودشان برگردان. خدمتگزاران مملکت ومردم ما را موفق و مؤید و منصور بگردان. نسل جوان ما را ، نخبگان جامعه ما را حفظ بفرما.



دیدگاهها بسته شده است.