روزه فقط امساک از اکل و شرب نیست!!!!!

44

برکزاری نماز جمعه این هفته به امامت حجة الاسلام و المسلمین الحاج استاد اسدی مدیر حوزه علمیه جامعه امام صادق (ع) و اما م جمعه شهر کوئته

امروز جمعه به تاریخ ۲5-5-۲۰۱۸ نماز جمعه با شرکت پرشکوه مؤمین کوئته بہ امامت حجة الاسلام و المسلمین حاج آقای اسدی امام جمعه کوئته و پرنسپل جامعه امام صادق(ع) در امام بارگاه کلان (هزاره کلان امام بارگاه) برگزار شد.

خطیب جمعه  محترمشهر کویته بلوچستان، حجة الاسلام و المسلمین الحاج استاد اسدی مدیر حوزه علمیه جامعه امام صادق (ع)  و اما م جمعه شهر کوئته، در خطبه اول  نماز  خود این جمعه، ضمن سفارش نماز گزاران وخود به تقوای الهی و پرهیز نمودن از معاصی،  به شرح پاره ی ا ز خطبه پیغمبر گرامی اسلام  ( فَاسأَلُوا الله‏َ رَبَّكُم بِنِیّاتٍ صادِقَةٍ و قُلوبٍ طاهِرَةٍ أن یُوَفِّقَكُم لِصِیامِهِ و تِلاوَةِ كِتابِهِ؛ فَإِنَّ الشَّقِیَّ مَن حُرِمَ غُفرانَ الله‏ِ فی هذَا الشَّهرِ العَظیمِ..)

 درباره روزه دار حقیق بودن  پرداخت و فرمود:

 ماهى رمضان ماهی است كه در آن به میهمانى خدا دعوت شده‏اید و از شایستگانِ كرامت الهى قرار داده شده‏اید . نَفَس‏هایتان در آن، تسبیح است، خوابتان در آن، عبادت، عملتان در آن، پذیرفته و دعایتان در آن، مورد اجابت است.

 روزه فقط امساک از اکل و شرب نیست، بلکه شرائطی دیگر هم همراه آن است، تعهد و مسؤولیتهای انسان در برابر روزه، این فریضه الهی زیاد است.

پیغمبر شرایط روزه دار واقعی شدن را این چنین ذکر میکند!

اولا!: باید نیت پاک داشته باشیم.

بنابراین اگر، انسان داراى نیت ناپاک و انحرافى باشد، موجب کارهاى انحرافى و زشت خواهد شد، و اگر داراى نیت صادقانه و پاک باشد، منشأ برکات و کارهاى مثبت و شایسته خواهد گردید. نیت راستین و پاک سرنوشت ساز، و منشأ برکات و نتایج درخشان است، رازش این است که انسان بر اثر پاک سازى و مبارزه با نفس امّاره، حالت نفسانى خاصى در خود ایجاد کرده که سرچشمه چنین نیّتى شده است، نیتى که خود منبع و منشأ نیکى ها مى شود.

وقتیکه نیت ها و مقصد ها خدایی و طاهر باشد دیگر ترسی از گرمی نداریم، ترسی از اینکه به زحمت بی افتیم نداریم! و چه بسا هر قدم که در ماه رمضان برای کسب روزی حلال برمیداری از هرشب دعای، تلاوت قرآن که منی حقیر یا هرکسی دیگری بجا میاورد، هزاران مرتبها  اجرش  بالاتر است!

ثاییا! قلب طاهر داشته باشیم!

ویکی از خاصیت های روزه ماه رمضان زدودن زنگارها و صیقل دادن به قلب ، روح و جان آدمی است. روزه داران گرامی سعی خودرا بکنیم تا قلب خودرا طاهر کنیم!

قلب انسان چیزی که باعث صیقل دادن آن می شود، به غیر از قرآن نیست. ما قرآن را در ماه رمضان باید بخوانیم  و در آیات آن تفکر کنیم. آلودگی هایی که در طول سال بر دل ها نشسته با خواندن قرآن برطرف و قلب انسان شفاف می شود.

DSC_00063

و سپس رسول گرامی اسلامی میفراید از خداوند بخواهید تا برای روز گرفتن و قرآن خواندن در این ماه توفیق دهد! حتی اگر یک آیه از قرآن باشد ان هم با تدبر ! آن  قرآن که امروز مردم فقط به ظاهر اش اکتفا کرده و دور از درک قرآن ماندند!

در اخیر پیغمبر میفرماید که بدبخت کسی است که از آمرزش الهی محروم بماند

استاد معظم له افزود: اگرچه ماه های از سال را  به سهل انگاری سپری کردی اما این ماه بهترین فرصتی است که با خدا آشتی کنی و از فیوضات که مثل باران سرازیر است فیض ببری  و همانند سنگ ی نباشی که سرازیر شدن باران در او هیج اثر ندارد آمدن و نیامدن برایش یکسان است!!

در گرسنگی و تشنگی ماه مبارک رمضان باید تشنگی فقراء و مساکین را یاد آور شد در واقع یکی از فلسفه روزه این است که به یاد یتیمان و فقیران بیفتیم و دست آنها را بیگیریم!

استاد تاکید کرد که !
مخصوصا، خانواده شهداء، ان شهیدان که فقط بجرم شیعه بودن شان شهید شدند! اکثرا شهداء جوان و متاهل هستند و سرپرست خانواده خود بودند! نمازگزاران عزیز!  آیا در باره یتیمان این شهیداء فکر کردید! این را متوجه باشید حتی که برای یک شب هم اگر خانواده شهدآء گرسنه باشند ما مسؤل هستیم!! خیلی ها برای یک روز هم به مشکلی گرسنگی را تحمل مکینند اما از حال  اهاییکه در طول سال گرسته می باشند، غافل اند!

 خطبه دوم/سیاسی

خطیب جمعه کوئته خطبه با بیان اینکه:
از انجا که هر قدم  ائمه علیهم السلام در زندگی خودشان برداشته اند، درسی برای بشریت و ما بوده! و چه نکته های جالبی را در قالب دعاء و مناجات بیان کردند که از افتخارات مذهب ماست! به ترجمعه اثر گرانبهاء ابو همه ثمالی پرداخت و فرمود:

یکی از آن ادعیه، دعای ابوهمزه ثمالی است!

این دعائی است كه وجود مبارك امام سجاد، زین العابدین سلام الله علیه در تمام سحرهای ماه مبارك رمضان این دعا را می‌خواندند. شایسته است پیروان عترت طاهرین تأسّی كنند و در سحرها بیدار باشند و این دعای نورانی را قرائت كنند

ابو حمزه ثمالى از امام باقر (ع) نقل مى‏كند كه فرمودند: «چهار چيز است كه هر كس آنها را داشته باشد، خداوند براى او خانه‏اى در بهشت مى‏سازد: كسى كه به يتيم پناه دهد و به بيچاره رحم كند و به پدر و مادرش مهربانى نمايد و با بنده خود مدارا كند.»

در اخیر امام جمعه کوئته به مسله جهان اسلام اشاره ی کرد  و فرمود!

وضعیت مسلمانان در سالهای اخیر، متسفانه بدتر شده و شما شاهید بودید که چندی قبل آمریکا سفارت اش را در قدس یعنی قبله اول  و مرکزمسلمانان انتقال داد بدون کدام ماتعی! و بدتر از این که سران کشوران اسلامی با یک تجمع اکتفاء کرند و هیج اقدام عملی دیگری نکرند!

و آنهایکه خودشان را حامی حقوق بشر میدانند آن روز در مقابل کشتار بیرحمانه و آزادی خواهانه مردم غیور فلسطین مهر سکوت بر لب زدند و هیج حرف از حقوق بشر بمیان نیاوردند! و همچنین مظلومین یمن که در این ماه خدا هر ازان  اماج قربانی آل یهود قرار میگیرند، هیج حقوق ندارند که زیر پا شده باشند؟!  وایا حقوق بشر تنها در شام زیر پا میشود؟!  این نکته ها حقایق هستند که چهره واقعی آمریکا، اسرائیل  و دیگر مدعیان دروغین حقوق بشر را برملا میسازد! و مسلمان ها باید به  اهلبیت علیهم السلام و قرآن که کتاب هدایت است متمسک بطلبند تا از این مخمسه نجات پیدا کنند!

هر چه هست از قامت ناساز بی اندام ماست               ور نه تشریف تو بر بالای کس کوتاه نیست



دیدگاهها بسته شده است.