صدور حکم اعدام “شیخ نمر” گام دیگر عربستان در جهت سرکوب مخالفان داخلی

10743555_1726343057591676_1465196735_nیک کارشناس مسائل خاورمیانه در رابطه با صدور حکم اعدام شیخ نمر از سوی دولت عربستان اظهار داشت: صدور این حکم کاملا سیاسی است و عربستان از این طریق در پی ارسال یک پیام سیاسی به شیعیان عربستان و همچنین جمهوری اسلامی ایران است .

وی گفت: صدور این حکم را می‌توان به نوعی مکمل اظهارات پیشین سعود‌ الفیصل دانست، که ایران را متهم به دخالت در کشورهای یمن، عراق و سوریه کرده‌ است. در چنین فضایی صدور حکم شیخ نمر بیانگر این است که عربستان درصدد است از ائتلاف ایجاد شده در منطقه به نحوی استفاده کند، تا به قلع وقمع مخالفان داخلی خود بپردازد .

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد : عربستان پیش از این در خصوص برخورد با اخوان المسلمین تمایل نشان داده بود و با عضویت در ائتلاف موسوم علیه داعش سعی در نشان دادن این مساله دارد که داعش زایده ‌اخوان المسلمین است، تا در پرتو تحولات جدید منطقه بتواند به مقابله با اخوان بپردازد و به اقداماتی که  پیش از این علیه جنبش اخوان المسلمین ایجاد کرده بود مشروعیت بخشد .

در ادامه بهره برداری‌ها از این ائتلاف، عربستان با صدور حکم اعدام شیخ نمر و طرح اتهامات بی اساس علیه وی، دومین گام را در  رابطه با سرکوب مخالفان داخلی برداشته است .

این‌که چرا کشورهای غربی علی رغم ادعای حمایت از حقوق بشر در مورد این مساله سکوت کرده‌اند را باید در پرتو شکل گیری ائتلاف جدید علیه داعش و رابطه عربستان و آمریکا توضیح داد که هرکدام از این کشورها اهداف و بهره‌برداری‌های خاص خود را از این ائتلاف دارند و همین دلیلی است برای اینکه غربی‌ها چشمانشان را به روی این حکم ببندند .

این کارشناس مسائل خاورمیانه بیان کرد : شیخ نمر تنها رهبر شیعیان عربستان نبوده، بلکه رهبری برای تمام شیعیان جهان بوده و سخنان ایشان علیه نابرابری و نگاه‌های تبعیض‌آمیز آل سعود در رابطه با حقوق شیعیان بوده است، و همچنین توجه وی‍ژه به این نکته که اکثر منابع نفتی عربستان از مناطق شیعه نشین این کشور استخراج و به فروش می‌رسد در حالی که آنها از هیچ یک از حقوق اجتماعی، سیاسی و اقتصادی برخوردار نیستند .

در نگاه اول با اتهامی که به وی وارد شده است، تحت عنوان محاربه با خدا یا کمک به تروریستها و از سویی دیگر اینکه شیخ نمر در دادگاهی محاکمه شد، که مسئولیت رسیدگی به پرونده‌های تروریستی را دارد نشان می‌دهد که از همان ابتدا این حکم صادر شده است، چرا که برای این جرایم در عربستان مجازات اعدام اعمال می‌شود .

وی در ادامه بیان کرد : این مساله نشان می‌دهد که دادگاه کاملا فرمایشی بوده است و با زدن یک مهر تایید بر حکمی که از قبل صادر شده بود برگزار شد و نکته دیگر اینکه مقطع زمانی که صدور این حکم اعلام شده است نشان می‌دهد که کاملا با ائتلافی که در منطقه شکل گرفته و بهره‌برداری‌هایی که عربستان از این ائتلاف دارد در ارتباط است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه  افزود: این اقدام نه تنها واکنش شیعیان عربستان بلکه شیعیان کل منطقه را در پی دارد، مراجع عراق، بحرین و همچنین تمامی احزاب و گروههای سیاسی شیعه این حکم را محکوم کرده و خواستار بازنگری در آن شده‌اند و در صورتی که این حکم مورد تجدید نظر قرار نگیرد و به مرحله‌ی اجرا برسد حتما می‌تواند اعتراضات و واکنش‌هایی را در عربستان و خارج از این کشور در پی داشته باشد و از این جهت عربستان با میلیون‌ها شیعه در دنیا درگیر می‌شود که هزینه‌هایی را برای این کشور به دنبال دارد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: صدور این حکم در نگاهی دیگر، تلاش‌های عربستان در جهت مقابله با داعش را زیر سوال می‌برد به این دلیل که گروه‌‌های تکفیری از جمله داعش همیشه از اختلافات شیعه و سنی به عنوان حاشیه امن استفاده کرده‌اند و این گروه زاییده همین تلاش‌ها‌ی تفرقه افکنانه بوده است و از این جهت رویکرد عربستانی‌ها کاملا متناقض است چراکه از یک طرف با قرارگرفتن در چارچوب ائتلاف ضدداعش خود را مخالف این گروه انحرافی نشان می‌دهد و از طرف دیگر با تحریک شیعیان عراق و منطقه عملا برای گروههای تکفیری و داعش حاشیه امن ایجاد می‌کند .



دیدگاهها بسته شده است.