طغیان وبا در یمن

2019481854329

حملات هوایی ائتلاف سعودی به صورت گسترده‌ای تاسیسات بهداشتی و ایستگاه تصفیه آب که آب موردنیاز شهرها را تامین می کند، خسارت وارد کرده است

این روزها گسترش آمار مبتلایان به بیماری وبا و افزایش شمار مرگ و میر در اثر این بیماری موجب اعلام وضعیت اضطراری در یمن شد.

روز گذشته «طه المتوکل» وزیر بهداشت دولت نجات ملی برای مبارزه با گسترش بیماری وبا در این کشور حالت فوق العاده اعلام کرد.

به گفته این مقام یمنی از ابتدای سال 2016 میلادی بیش از یک و نیم میلیون نفر به بیماری وبا مبتلا شده اند و این در حالی است که بیش از سه هزار نفر از آنها جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده اند. وزیر بهداشت یمن همچنین گفت که طی سه ماه گذشته از سال جاری میلادی حدود 162463 نفر به بیماری وبا متلا شده و 327 نفر از آنها جان باخته اند.

پیشتر و در اسفندماه 1397 “یوسف الحاضری” سخنگوی وزارت بهداشت نیز اعلام کرد که بیماری وبا در صنعا پایتخت این کشور به‌شدت شیوع یافته است.

وی شمار پذیرش بیماران مبتلا به وبا در بیمارستان‌های صنعا را روزانه 100 نفر برشمرد و اعلام کرد که این بیمارستان‌ها از پذیرش بیماران بیشتر ناتوان هستند و نیاز به کمک فوری سازمان‌های بین‌المللی می‌باشد تا مانع از گسترش بیماری و بروز “فاجعه‌ای بی‌سابقه” شوند. نظام بهداشتی این کشور در حال حاضر توان آن را ندارد که بیماری وبا را به تنهایی مهار کند.

تنها شمار اندکی از تأسیسات و مراکز بهداشتی در یمن قادر به فعالیت هستند و با وجود محاصره تمام عیار دریایی، هوایی و زمینی امکان رسیدن به موقع کمک‌های بشردوستانه نیز میسر نیست. به طور مثال در بعضی از مناطق، مانند شهر پرجمعیت تعز، چندین مرکز به علت تأخیر کمک‌ها فعالیت نمی‌کنند.

دلایل گسترش وبا در یمن

وبا در یمن، از سال ۲۰۱۷ رو به گسترش است و براساس گزارش ماه ژوئن ۲۰۱۷ سازمان ملل متحد هیچ نقطه‌ای از یمن از سرایت وبا درامان نمانده ‌است. گفته می‌شود یمن با بزرگترین شیوعِ وبا در جهان روبروست.

وبا یک بیماری واگیردار است که از طریق آب و مواد غذایی آلوده منتقل و موجب اسهال بسیار شدید در بیمار می‌شود. این بیماری بالقوه کشنده است و جان ۱۵ درصد از مبتلایانی را که تحت درمان قرار نگیرند، خواهد گرفت.

این بیماری درصورت رسیدگی در مراحل اولیه با نمک رهیدراسیون اورال (او.آر.اس) قابل درمان است، اما درصورت وخامت، درمان آن به مصرف آنتی بیوتیک ها و تزریق وریدی نیاز دارد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از دفتر سازمان ملل در امور هماهنگی بشردوستانه اعلام کرد که کودکان زیر پنج سال نزدیک به یک سوم از 108،889 مورد گزارش شده بین اول ژانویه و 17 مارس را تشکیل می دهند.

سازمان‌های امدادرسان پزشکان بدون مرز و نجات کودکان نیز هفته گذشته در مورد ابتلای ۱۰۰۰ کودک در روز به بیماری وبا، هشدار دادند. به‌گزارش آسوشیتدپرس بیمارستان السبعین در صنعا مملو از جمعیت مبتلا به وبا است. تخت‌های بیمارستان پُر هستند و بیماران در راهروها در انتظار مداوا به‌سر می‌برند. برخی از آن‌ها با سرم‌هایی در دست روی کارتون می‌خوابند. بیشتر بیماران السبعین را کودکان زیر ۱۰ سال تشکیل می‌دهند.

تجاوز ائتلاف تحت رهبری عربستان به یمن در حالی وارد پنجمین سال خود شد که گزارش‌ها از تشدید بحران انسانی در این کشور خبر می‌دهد. سازمان ملل روز دوشنبه (25 مارس) گفت که نزدیک به 110،000 مورد مشکوک به وبا از آغاز ماه ژانویه در یمن گزارش شده که شامل 190 مورد فوت در همین رابطه است.

تقریباً نیمی از مراکز مراقبت‌های بهداشتی قبل از جنگ، دیگر کار نمی‌کنند، زیرا اغلب به دلیل حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری عربستان آسیب دیده‌اند. همچنین حملات هوایی ائتلاف سعودی به صورت گسترده‌ای تاسیسات بهداشتی و ایستگاه تصفیه آب که آب موردنیاز شهرها را تامین می کند، خسارت وارد کرده است. سازمان ملل متحد اعلام کرده که حدود دو سوم از جمعیت یمن از دسترسی به آب پاکیزه محروم‌اند. به‌ویژه بیش از سه میلیون نفر که خانه‌هایشان هدف حملات قرار گرفته است.

تأسیسات اصلی تصفیه‌خانه‌ها در خارج از صنعا، پایتخت یمن تخریب شده است. آب فاضلاب اغلب برای آبیاری مزارع استفاده می‌شود و مواد غذایی را آلوده می‌کند. این امر علاوه بر وبا موجب شیوع بیماری های گوارشی شده که زندگی میلیون ها یمنی را به خطر انداخته است.

همچنین در علتی دیگر از آنجایی‌که بانک مرکزی در سال ۲۰۱۶ از صنعا به شهر عدن منتقل شده است و حدود یک میلیون کارمند دولت حقوق دریافت نکرده‌اند، جمع‌آوری زباله‌ها صورت نمی‌گیرد و همین موضوع یکی از عوامل دیگر شیوع وبا می‌باشد.

بر همین اساس عبدالعزیز بن حبتور نخست وزیر یمن گفت که ائتلاف متجاوز سعودی و محاصره ظالمانه این ائتلاف علیه یمن تاثیر منفی بسیار زیادی بر زندگی و سلامت یمنی ها گذاشته است. وی تاکید کرد که ائتلاف متجاوز سعودی مسئول شیوع وبا و دیگر بیماری های خطرناک در یمن است.

گفتنی است جنگ در یمن دسترسی بیش از ۸۰ درصد از جمعیت این کشور را به مواد خوراکی، سوخت، آب آشامیدنی و خدمات درمانی مختل کرده است. سازمان ملل از بحران انسانی در یمن به عنوان جدی ترین بحران بشردوستانه در جهان یاد می کند.



دیدگاهها بسته شده است.