“فدایی واقعی اسلام “

“فدایی واقعی اسلام!؟ “

٭٭٭٭٭

Jشهید محمد باقر صدر: در خمینی ذوب شوید چنانکه او در اسلام ذوب شده است.

در هر انقلابی سه عامل مهم در به وجود آمدن آن نقش دارد: ايدئولوژي، رهبري و مردم.
در انقلاب اسلامي ايران همة اين عوامل در وجود مبارك حضرت امام خميني جمع شده بود. يك فقيهِ اصولي، يك فيلسوف، يك عارف كامل و يك معلّم اخلاق، در چهره يك مرجع تقليدِ عالِم به زمان، شجاع و غيور ظاهر مي‏شود كه با پشتوانة عظيمي از محبوبيّت، هم ايدئولوگ انقلاب است، هم رهبر مبارزه و هم بنيان‌گذار یک نظام. بلكه از اين هم بالاتر، به اعتقاد بنده آن سه عامل انقلاب يعني ايدئولوژي، رهبري و مردم، در انقلاب ايران همه به وحدت مي‏رسند و در يك چيز خلاصه مي‏شوند و آن خميني است.

IMG-20200603-WA0005
درست است كه ايدئولوژي انقلاب ایران به رهبری امام خمینی اسلام بود، امّا اسلام متبلور به‏‌ حق حقيقتاً خودِ خميني بود، وي در اسلام ذوب شده بود. به تعبير شهيد آیت الله سيّد محمّد باقر صدر: «ذُوبُوا فِي الخُمَيني كَما ذَابَ في الإسلام» ؛ در خميني ذوب شويد چنان‌كه او خود در اسلام ذوب شده است.
امّا اسلامي كه امام در آن ذوب شده و با جانش عجين شده بود اسلامي بود كه خداوندِ حيِّ قادر مطلق در آن تجلّي يافته بود. اسلامي بود سرشار از معنويّت، جان‏‌ها را احيا مي‏‌كرد، جامعه را سامان مي‏‌بخشيد و همه را به خدا سوق مي‏‌داد. ما فقيه مجتهد زياد داشتيم، مراجع تقليد كم نبودند، انديشمندان و روشنفكران فراوان داشتيم، زهّاد خلوت‏‌نشين، سُلّاك و نُسّاك وجود داشتند ولي هر كدام بخشي از اسلام را ارائه مي‏‌دادند. اسلامِ پاره پاره. ولي آن‌كه اسلام را در جامعيت و كليّتش نشان مي‏داد خميني بود. چنين اسلامي مي‏‌توانست مانند صدر اسلام در جان‏‌ها و جامعه تحول و انقلاب بيافريند. پس ايدئولوژي انقلاب در شخص خميني تبلور يافته بود. ركن دوم يعني رهبري را نيز با شجاعتِ بي‏نظير خود عهده‏دار بودند و هر مصيبتي را در اين راه تحمّل كردند، از اهانت و زندان و تبعيد گرفته تا شهادت فرزند برومندشان آقا سيّد مصطفي خميني. رکن سوم که مردم باشد در پست بعدی به نشر می رسانیم. (دکتر قاسم کاکایی)

٭٭٭٭٭

سی و یکمین سالیاد درگذشت غم انگیز حضرت امام خمینی (رح) گرامی باد.



دیدگاهها بسته شده است.