مراسم عید غدیر ۲۰۲۰ در جهان چگونه برگزار شد؟

3518547
منابع متعدد معتبر حدیث، چه شیعه و چه سنی، رویداد مهم هجدهم ذی‌الحجه را در حجة‌الوداع ثبت کردند. پیامبر اکرم(ص) در واحه معروف به غدیر خم توقف کردند و دست علی(ع) را بلند کردند تا همگان او را ببینند و فرمودند: «خداوند ولی من است و من ولی مؤمنین‌ هستم و نسبت به آنان از خود آنان بیشتر ولایت دارم، پس هر کس که من مولای اویم، علی مولای اوست‌».

عید غدیر اهمیت ویژه‌ای برای همه مسلمانان شیعه دارد. تاریخ خطبه یکی از رویدادهای اساسی شیعیان به‌حساب می‌آید که سالگرد آن به یکی از مهم‌ترین جشن‌های سالانه به‌عنوان عید غدیر تبدیل‌ شده است.

مسلمانان شیعه در سراسر جهان این رویداد را هر ساله با آداب‌ و رسوم متنوعی جشن می‌گیرند. این مراسم در سراسر جهان و در کشورهای مختلف از جمله ایران، عراق، سوریه، لبنان، سوریه، پاکستان برگزار می‌شود. در ایران، مردم از اقشار مختلف به‌مناسبت این رویداد فرخنده جشن برپا می‌کنند و همه‌ ساله در این روز فرخنده به دیدار یکدیگر رفته و یا برخی مراسم عروسی و آغاز زندگی مشترک خود را در این روز قرار می‌دهند.

یمنی‌ها نیز با تجلیل از این روز تعهد خود را نسبت به اسلام واقعی نشان می‌دهند. میدان‌های پایتخت، صنعا و همه استان‌ها، صبح شنبه شاهد تجمع گسترده برای بزرگداشت روز عید غدیر بودند.

چهار راهپیمایی در صنعا با مشارکت گسترده مردم برگزار شد. استان‌های دیگری مانند سعادا، تعز، عمران، الجوف، حاجاجه، مهویت، دممر، ریمه، ایباب و بیدا شاهد فعالیت‌های مشابه بودند. شرکت‌کنندگان در راهپیمایی‌های عید شعارهایی سر دادند که سلطه و استکبار آمریکا و رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.

عید غدیر به‌عنوان تعطیلات عمومی در برخی استان‌های عراق است، اما یک روز کاری در برخی استان‌های دیگر است که باعث ایجاد سردرگمی می‌شود.

در میان اقدامات پیشگیرانه و احتیاطی صورت گرفته در حرم مطهر امیرالمؤمنان علی(ع) برای مقابله با شیوع کروناویروس تعداد زیادی از زائران وارد حرم مطهر امام علی(ع) شدند تا ضمن گرامیداشت عید غدیر، یادبود عید غدیر را گرامی دارند.

منابع مطبوعات نجف اعلام کردند: «تعداد زیادی از زائران از صبح زود برای تجدیدعهد بیعت با عید غدیر وارد حرم مطهر شدند و از خداوند متعال خواستند تا این بیماری همه‌گیر در جهان از بین برود.

این منابع افزودند دولت با تزئینات در راهروهای حرم، حیاط و خیابان‌های منتهی به آن علاوه برآویزان کردن بنرهایی که حدیث‌های پیامبر(ص) را به نمایش گذاشته بودند، برای این مناسبت بزرگ آماده‌ شدند و اهمیت بزرگ‌ترین عید مسلمین یعنی عید غدیر را بازگو کردند.

در هجدهم ذی‌الحجه، میلیون‌ها مسلمان سالانه سالروز امامت امام علی(ع) را به‌عنوان جانشین پیامبر(ص) گرامی می‌دارند، اما به دلیل شیوع کووید- ۱۹، امسال این مراسم به تعداد کمتری از زائران محدود شد.
3515100



دیدگاهها بسته شده است.