نقش انگلیس و آمریکا در حوادث اخیر پاکستان، طراحی در لندن و اجرا در کراچی

لندن با پناه دادن به تروریست های جریان لیبرال و آزادی خواه بلوچستان و بهره مند کردن این گروه از بنگاه‌های رسانه ای ـ تبلیغاتی، در سازماندهی و طراحی حمله به کنسولگری چین در کراچی نقش بازیگر اصلی را ایفا کرد.

46846091_2288503688092137_1462382277764841472_o

در حالی که اعضای کنگره آمریکا در سال 2012 میلادی با تمام توان از گروه های جدایی طلب بلوچ حمایت کردند و با بازگشایی کنسولگری خود بدون مجوز در کویته فعالیت های جاسوسی خود، شارژ و تغذیه مالی این گروه ها را به عهده گرفتند؛ اما این بار پای کشور انگلستان هم در حمایت از این گروه ها به صورت آشکار باز شد.

هرچند آخرین نشست این گروه تروریستی مرداد ماه سال گذشته  بود که در سوییس برگزار شد  و در آن چند گروه ترویستی دیگر و مورد حمایت کشورهای مدافع حقوق بشر نیز شرکت داشتند،‌ اما لندن با اجازه جولان دادن این گروه در فعالیت های تبلیغی و رسانه ای بیشترین نقش را در کمک به این گروه از لحاظ بار مثبت روانی به آنان داشت.

روباه پیر ممکن است که ادعا کند  به دلیل آزادی بیان نمی تواند مانع فعالیت گروه های به اصطلاح آزادی خواه در جهان شد، اما سوال اینجاست که با توجه به روشن بودن نقش گروه های  شبه نظامی همچون جنبش آزادی خواه بلوچستان در حمله تروریستی اخیر به اماکن دیپلماتیک چون کنسولگری چین در کراچی و کشتار مردم و نظامیان بی گناه پاکستانی ، چه توجیهی در پناه دادن به این گروه ها دارد؟

دولت انگلیس که همچون آمریکا مدعی مبارزه با تروریسم است نه تنها جلوی فعالیت این گروه را نگرفته است بلکه با پناه دادن به سران این گروه تروریستی چون، ،«حریبار مری» و سایر رهبران ناسیونالیسم افراطی بلوچ اجازه داده است که آنها از بلندگوهای تبلیغاتی چون بی بی سی اردو، همگام نیوز که دفاتر آنها در لندن مستقر است بهره مند شوند و طرح های خود را برای فتنه افکنی در کراچی و گوادر اجرا نمایند.

نتیجه:‌

روشن است که سیاست تفرقه بیانداز و حکومت کن یکی از اصول اصلی سیاست های دولت انگلیس از دیرباز تاکنون بوده و تردیدی نیست که گروه هایتروریستی چون ،«ارتش آزادی بخش بلوچستان» و سایر جنبش های تروریستی با استفاده از نام بزرگ قوم بلوچ، ابزار و جاده صاف کن سیاست های لندن هستند و اگر لندن بخواهد مانع فعالیت چنین گروههایی باشد جای بسی تعجب دارد.

هرچند سران این گروه های تروریستی لندن نشین توسط حکومت پاکستان تحت پیگرد قضایی هستند اما این دولت انگلیس است که باید پاسخگو باشد چرا اجازه فعالیت این گروه تروریستی را در خاک خود می دهد و بنگاه های تبلیغاتی اش را در اختیار این گروه ها می گذارد؟

مقامات امنیتی پاکستان بارها به دولت فعلی و دولت های گذشته این کشور در جلسات سازمان مبارزه با تروریسم پاکستان هشدار دادند که به جز انگلیس کشورهایی چون سوئد، سوئیس و دانمارک هم به پایگاه، اتاق های فکر و مراکز مطالعاتی این گروه های تروریستی علیه پاکستان تبدیل شده است و باید دولت هر چه زودتر واکنش جدی و مناسبی را در این خصوص در سیاست خارجه با این کشور ها اتخاذ کند.

مطمئننا جواب های دندان شکن اخیر مقامات پاکستانی به ترامپ و از سوی دیگر دوستی عمیق چین با این کشور بیش از گذشته، سبب حمایت بیشتر آمریکا و انگلیس از این گروه ها خواهد شد؛ به همین منظور ضرورت هشیاری بیشتر دولت خان با کشورهای غربی و اروپایی را در وضعیت کنونی می طلبد



دیدگاهها بسته شده است.