نماز جمعه نماد از اتحاد بین مسلمانان در گوشه گوشه ی این کره ای خاکی.!

برگزاری نماز جمعه یکی از با فضلیت ترین اعمال، و نماد از وحدت مسلمانان درهرگوشه ای از این کره ای خاکی می باشند، در این روزی مبارک که سعید ترین روزها از میان هفته  می باشد شرکت در نماز جمعه باعث محکم شدن ریسمان وحدت و همدلی میان مسلمانان می گردد.

Juma prayerنماز جمعه ای این هفته مصادف گردید با سالروز شهادت رئیس مذهب شیعیان حضرت امام جعفرصادق (ع). خطیبی محترم نماز جمعه شهر کویته بلوچستان حجة الاسلام و المسلمین الحاج استاد اسدی مدیر حوزه علمیه جامعه امام صادق (ع) در خطبه های نماز خود در ضمن سفارش نماز گزاران به تقوای الهی و پرهیز نمودن از معاصی، روایت از امام صادق(ع) رئیس مذهب شیعیان برای مأمومین قرائت نموده فرمود: شخصی از امام صادق (ع) سؤال نمود، یابن رسول الله شما چگونه زندگی خود را سپری می نمایید؟ حضرت در جوابش فرمود « زندگی ما بر چهار اصل و پایه استوار می باشد» یعنی در کل باید زندگی انسان براین چهار اصل وپایه استوار باشد.

 1 – می دانم آنچه را خداوند بعنوان روزی برای من مقدر کرده است نصیب دیگران نمی شود و نگرانی برای بدست آوردن آن لازم نیست. اما این به این معنی نیست که انسان دیگر هیچ کاری انجام ندهند. بلکه به این معنی است که نگران نباشند قدر توان سعی کنند کار نمایند خداوند روزی اش را برایش می رساند.

2 – می دانم مسئولیت های را دارم که غیر از من کسی دیگر نمی تواند آن را انجام دهد، پس باید خودم حرکت نموده و تلاش نمایم، منتظر دیگران نباشم.

3 – می دانم مرا مرگ در پی است، و یقین دارم که بدون خبر می آید و آمدنش حتمی و قطعی است، پس باید آمادگی داشته باشم و توشه ای برای خود بردارم. (انسان غافل مثل یک مسافر می مانند که مسافرت روان هست اما معلوم نیست در چه زمانی، لذا هیچ چیزش آماده نیست برای حرکت.) ولی یک انسان عاقل تمام کارهای خود را آماده می کنند تا در وقت رفتن سرگردان نمانند. انسان اگر یقین به مرگ داشته باشد دیگرهیچ و قت قدمی غلط بر نمی دارد.این همه معاصی و بد بختی در میان انسان ها، تمامش از نادانی و یقین نداشتن است

4 – می دانم که خداوند متعال بر تمام امور و حالات من آگاه است، و تمام حرکت ها و گفتار ما را می داند همچنان که در قرآن فرموده است « أنا اقرب الیک من حبل الورید» من از رگ گردن بتو نزدیک تر هستم، اگر چنین عقیده ای برای هر کس باشد مواظب اعمال وگفتار خود می شود. چونکه انسان در هیچ صورت از زیر دوربین الهی مخفی شدن نمی توانند، اگر در میان یک اتاق فولادی و یا شیشه ای باشد که هیچ چیزی به آن نرسند اما باز هم از دید خداوند مخفی نخواهد بود، پس من مواظب اعمال و گفتارهای خود هستم.

quetta_prayerایشان همچنان در توضیح این چهار اصل فرمود: اگر زندگی انسان ها براین چهار اصلی که امام صادق (ع) فرموده اند، استوار باشند هیچ گاه انسان روی بدبختی را نمی بینند. تمام کارهای بد و زشت مثل دزدی و …. همه بر اساس نداشتن عقیده ای صد در صدی به خداوند و دستورات الهی صورت می گیرد. « فمن یعمل مثقال ذرة خیریره » برای هر ذره اعمال خیر و شر ثواب وعقابی وجود دارد.

ایشان در خطبه ای دومش، همچنان حدیث را از امام صادق (ع) خوانده و در توضیحش فرمود: ازامام صادق (ع) نقل شده در باره فضلیت و اهمیت نماز، که حضرت فرموده است از هر کس اولین چیزی که مورد سوال قرار میگرد و رویش حساب میشود نماز هست « اول ما یحاسب لعبد الصلاة و إن قلبت، قبلَ ما سواها……..» اگر نماز انسان قبول درگاه الهی قرار گیرد همه اعمال آن قبول می شود و اگر نماز قبول نشدن همه ای اعمال رد می شود.

ایشان همچنان اشاره ای به دوران زندگی امام صادق (ع) نموده افزود: امام 65 سال عمر نمود و از این 65 سال مدت 34 سالش را به امامت گزراند در دوران منصور دوانیقی یکی از خلفای عباسی زندگی میکرد که آخر الامر بدستور منصور با دادن زهر امام را شهید کردن.

در دوران حیات خود اخصا در دوران بنی عباس، امام فعالیت های زیادی را برای نشرعلم، و احکام نابی اسلامی و دین محمدی انجام دادن از آن جمله شاگردانی را تربیت نمودن که تا کنون یادی آنها باعث افختار آنحضرت می شود مثل زراره و ابوبصیر و امثالش. از جمله کسانی که بارها به شاگردی امام صادق (ع) اعتراف نمودند رئیسین دو مذهبی اهل سنت هست بنام مالک بن انس و ابوحنیفه؛  ایشان همچنان اشاره به روایت از ابوحنیفه نمود که فرموده است « لولا السنتان للهک النعمان » اگر آن دوسال شاگردی امام صادق (ع) نبودی هر آینه من هلاک می شدم. راوی دیگر از اهل سنت بنام صوفیان ثوری می فرماید که من فقه تر وعالم تر از امام صادق (ع) در زمان خودم ندیده ام.

وی همچنان افزود: امام صادق (ع) توانست اصول و روش زندگی، وعلم اهلبیت را برای مردم بیان نمایند.

ایشان همچنان بنقل از آنحضرت خطاب به والدین فرمود: امام صادق(ع) 1400 سال پیش دستوری داده برای انسانها مخصوصا والدین که فرزندان خود را به زمان خودش تربیت نمایید نه به زمان و افکار خودها زیرا آنان به زمان غیراز زمان شما به دنیا آمده است؛ دستور آنحضرت چنین هست که انسانها باید پا به پای علم روز پیش رفت نمایند خود را با زمان خودش وفق دهند، اما نه اینکه اخلاقیات فراموش نمایید.

وی درضمن خطبه اش اشاره به سیاست روز نموده افزوده: پریشانی ملت پاکستان در اثر کشمکش های سیاسیون زیاد است، در دوران حکومت نواز شریف هیچ کاری برای ملت پاکستان انجام نشده بویژه  مسئله ای امنیت مردم پاکستان که هیچ اقدامی جدی صورت نگرفته است.

اما مسئله ای عمران خان و طاهر القادری همچنان گنگ و نا معلوم هست گرچند اینان را با تجربه و کار کشته می پیندارند اما چندان معلوم نیست که با آمدن اینان وضعیت درست می شوند یا خیر. در اخیر ایشان خواستار عملیات جدی از طرف فوج برای نابودی دشمنان شده و افزود؛ فوج غیور وقهرمان پاکستان همچنان که در وزیرستان و جاهای دیگر مشغول جنگ و نابودی طالب و تروریستها هستند باید داخل بلوچستان بویژه کویته را نیز علمیات نموده و امنیت را برای مردم برگردانند، خصوصا راهای مواصلاتی زوار و تاجران را که به ایران و عراق برای سفر زیارت و یا تجارت می روند باز نموده و امنیت کامل آنرا تأمین نمایند.

علی یوسفی (کویته)



دیدگاهها بسته شده است.