نوروزی از جنس اسلام

nowroz

باعث افتخار است که عرض شادباش و تبریک اینجانب زودتر از نسیم روح بخش نوروز خدمتتان شرفیاب شود .

اگر چه یادمان می رود که عشق تنها دلیل زندگی است اما خدا را شکر که نوروز

هر سال این فکر را به یادمان می آورد. پس نوروزت مبارک ! که سالت را سرشار از عشق کند . وبهمین مناسبت بعد از مدت دیری امروز دوباره دلم هوای نوشتن کرده

 « نوروزی از جنس اسلام »

عید نوروز سرآغاز طراوت طبیعت و جوان شدن جهان و تازه شدن فضای زندگی طبیعی انسان است. نوروز جشن بالندگی طبیعت، وجشن آغازی دوباره است.

  نوروزازنخستین بافت های فرهنگی مردم است که از نسلی به نسلی دیگر منتقل شده است. مردم معتقدند که نوروزازآن دست آیین هایی است که با فرهنگ شان زاده شده و تا امروز در تاروپود زندگی مردم به حیات خود ادامه داده است و در این میان هیچگاه پیوند خود را با مردم از دست نداده است.

   ظهور اسلام و برخورد مسالمت آمیز آن با سایر ادیان و آیین ها از جمله اعتقادات مذهبی موجب شد که مراسم و آداب مربوط به نوروزازجامعه اسلامی رخت برنبندد.

   ضمن اینکه اسلام هم از نوروز با عناوین مختلف به نیکی یاد کرد، در تعالیم اسلامی از ربیع و بهار که سرآغاز سال نو می باشد به عنوان یاد کرد رستاخیز سخن به میان آورده است: اذا جاء الربیع فذکروا ذکرا نشوراً یعنی هنگامی که بهار آمد پس یاد کنید قیامت را.

   حضرت امام علی(ع) در قسمتی از نامه معروف خود به مالک اشتر درباره رعایت رسوم و آیین های مردم تأکید کرده می فرمایید: (( آداب پسندیده ای را که بندگان این ملت به آن عمل کردن و ملت اسلام با آن پیوند خورده و رعیت با آن اصلاح شدن بر هم مزن…))

  درست است که اخبار و احادیث از نوروز به عنوان عید نامبرده است اما دین مبین اسلام مانند برخی آداب و سنن تاریخی که جنبه طبیعی و آموزنده دارند و برای آن فلسفه عقلایی و اجتماعی مطرح می شود؛ در اینجا به تعدادی از روایات و برخی از برخوردهای ائمه معصومین(ع) با نوروز اشاره می کنیم:

علامه مجلسی حدیثی از امام صادق(ع) در مورد نوروز نقل می کند: امام(ع) می فرمودند: امروز روزی است که خداوند عهد ازل(پیمان جاودانه) را با مردم بست، روزی است که نخستین بار خورشید بدرخشد و باد بوزیدو…، روزی است که کشتی نوح بر کوه جودی نشست؛ روزی است که جبرئیل بر پیامبر فرود آمد، روزی است که حضرت پیامبر(ص)، علی(ع) را بر شانه بلند کرد تا بتهای کعبه را سرنگون ساخت، روزی است که دستور داد مردم با علی(ع) بیعت کنند..

 از امام صادق(ع) نیز حدیثی نزدیک به حدیث بالا با اندکی تغییر آمده است که : نوروز روزی است که خداوند در آن از بندگان خویش پیمان گرفته است که او را عبادت کنند و هرگز برای خداوند متعال هیچ چیزی را شریک قرار ندهند .

معلی بن خنیس که فردی موثق است می گوید: روز نوروز خدمت امام صادق(ع) رفتم فرمودند معلی آیا می دانی امروز چه روزی است؟ عرض کردم عجم ( غیر عرب) امروز را بزرگ می داند و تبریک می جویند وبرای همدیگر هدیه می فرستد؛ امام فرمودند: به بیت عتیق(کعبه) سوگند می خورم که نوروز از زمان قدیم است. نوروز روزی است که در عالم خداوند از بندگانش پیمان گرفت که او را بپرستند و مشرک نشوند و ایمان به پیغمبران و حجج و ائمه بیاورند. روزی است که آفتاب تایید و هوا که موجب حیات است وزیدن گرفت و زمین خلق شد. جبرئیل بر پیامبر نازل شد. روزی است که قائم ما (عج) و ولاۃ امر ظاهر شوند .

پیامبر اکرم(ص) : ذکر خدا را یکی از کارهای نوروز می داند و می فرماید: خود را با یاد وذکر عظمت خدا زینت دهید.

آداب اسلامی نوروزی:

   از آداب مهم نوروز طهارت و پاکیزگی است که در اسلام به آن بسیار اهمیت داده است . امام صادق(ع) به معلی بن خنیس تعلیم دادند(( که چون نوروز شود؛ غسل کن و پاکیزه ترین جامه های خویش را بپوش و با بهترین بوهای خوش، خود را خوش بو گردان و در آن روز روزه بدار.

   از دیگر اعمال عید نوروز صله رحیم و دیدار با دوستان است که از سوی اسلام و امامان (ع) در روایات و احکام اسلامی مورد توجه قرار گرفته است؛ امام باقر(ع) می فرمایند : ارتباط با خویشان، اعمال را پاکیزه می کند، دارایی ها را افزایش و بلاها را دور می کند و مرگ آدمی را به تأخیر می اندازد.

    از دیگر اعمال عید نوروز برقراری ارتباط خالصانه با خالق هستی و تقاضای تغییر در رفتار و گفتار و تمام احوال با دعای تحویل سال می باشد. بسم الله الرحمن الرحیم: یا مقلب القلوب و الابصار ، یا مدبر الیل و النّهار ، یا محول الحول و الاحوال ، حَوّل حالنا الی احسن الحال.

فقهای بزرگوار اسلام به پیروی از اخبار و احادیث روزه گرفتن در روز عید نوروز را مستحب پسندیده دانسته اند؛همچنین عموم فقها غسل کردن در نوروز را مستحب و ممدوح شمرده اند. از دیگر اعمال خواندن و تکرار ذکر یا ذالجلال و الاکرام می باشد

 نوروز و انتظار زیباترین تحول ها

    انتظار به معنی چشم به راه بودن و امیدواری به آینده ای زیباست؛ آینده ای نویدبخش و سعادت آفرین ، انتظار رهبری موعود که با ظهورش تمام فساد ها و بدبختی ها از جهان رخت بر می بندد و بشر طعم حقیقی خیر و صلاح و آسایش و امنیت را می چشد.

انتظار فرج منجی حقیقی(عج)همان رسیدن به نیکوترین حال ها و زیباترین تحول هاست

   پس بیاید در لحظه تحویل سال و نوروز جدید برای فرج منتظر حقیقی دعا کنیم و عاشقانه به انتظارش بنشینیم .

در پایان ضمن دعا برای شما عزیزان، سال خوبی را برایتان آرزومندم.

به اراده ی لایزال الهی و به نام فرهمند بهار، به سوی زیبایی و کمال به راه می افتد. در این هنگامه ی  فرخنده، عید پیرایش ها، نو شدن ها و شکفتن ها را به همه عزیزان گرامی که با اندیشه ای متعالی، ودلی پرایمان هستند شادباش می گویم.  امید که در سایه ی عنایات منان متعال، سال نو  برای همه عزیزانم سرشار از موفقیت و درخشش و آراسته به زیور مهر و یگانگی و همدلی باشد.

کوچک شما : حاجی «علی یار» ۳/۲۱/۹۳



دیدگاهها بسته شده است.