هزاره ها در یک امتحان دیگر – به مناسبت شهادت حسین علی یوسفی

 

هزاره ها در يك امتحان ديگر

مدتي است است كه خبري تكان دهنده از كوئته به گوش مي رسد هر روز دوستان و عزيزان خود را داریم از دست مي دهيم غمی برغم های مان افزوده می شود .

در چنين شرايطي متاسفانه جامعه اي هزاره بيش از هر زمان ديگري آسيب پذير شده و هر روزمشكلي بر مشكلات شان افزوده مي شود .

هزاره ها در اين مدت فرصت يافتند تا نبوغ و استعداد هاي خود را با استفاده از فضاي نسبتا سالم سياست هاي منطقي پاكستان  به نمايش بگذارند كه اين فرصت چندان  براي هزاره ها ي ساكن ديگر كشور ها  به وجود نيامده بودند .

به همين علت هزاره های  كويته  به راحتي توانستند پله هاي ترقي را يكي پس از ديگري طي نموده تا به اعلا ترين مقام خود را برسانند

جنرال محمد موسي خان يكي از اين افراد بودند  با توجه به شايستگي كه داشتند توانستند خود را به اين مقام برسانند .

خوشبختانه هزاره ها نسبت به جمعیت شان  امروزه در پاكستان بسيار خوب وخوش درخشيدند.  هم در مقام هاي دولتي و ارتش  و هم در مديريت اداري سهم بي سزايي  دارند ايفا مي كنند.

علاوه بر اين مسايل ؛ چيزي كه بسيار براي يك عده غير قابل تحمل شده جمعيت روز افزون هزاره ها است و از همه مهم تر  بظاهر اقتصاد اين مردم است .

كه اين اقتصاد بيرونش خار در چشم و استخوان در گلويي دشمن شده ؛  و درون اين اقتصاد ناكار آمد خود اين مردم را بيچاره كرده  است .

 اين اقتصاد نا معقول خانه هايي چند صد ميليون كلداري هزاره ها است كه هر روز يكي پس از ديگري سر بر افراشته و بيرونش آسايش از ديگران گرفته  و درونش خود اين مردم را از پاي در آورده است .

در چنين شرايطي چه بايد كرد ؟

چندي بيش در اوايل محرم مردم بي گناهي را به گلوله بستند و بعد ديدند هيچ اتفاقي نيفتاد  بعد از فاصله ي چند روز افسران پليس هزاره را مورد حمله  ناجوان مردانه  قرار دادند  شهيد كردند  ديدند  باز هم هيچ خبري نشد وقتي  ديدند كه كسي نمي گويد بالاي چشمتان ابرو است معلوم  است  كه اقدام بعدي شان چه مي تواند باشد .

اين بار جواني با  احساس و  درد مند هزاره جناب آقاي حسین علی  يوسفي را  در جلوي دفتر كارش در مركز شهر مورد  حمله قرار داده تا آخرين مرحله ضعف مديريت هزاره ها را به رخشان بكشاند .

 متاسفانه جامعه هزاره  ها در كويته امروزه   بيش از هر زمان ديگر در سر در گمي عجيب به سر مي برد مديريت چندان ديده نمي شود . و اگر وضع بدین منوال پيش برود ما شاهد فجایع بزرگ تر خواهيم بود .

 حال  از بزرگان قوم و رهبران قومي وديني  هزاره  انتظار ميرود كه كمي به خود آيند اين مردم به سیاست منطیقی شما بستکی دارد  تا كي به انتظار اقدام  شما چشم بدوزند .  آنچه مردم از شما  انتظار دارند  انتظار به حق است  در اين مورد نمي شود سر خود دانه عمل كرد چون ممكين است عواقب جبران ناپذير به دنبال داشته باشيد. شما كه  از افراد كوچه و بازاري انتظار نداريد كدام راه حل پيش پاي شما بگذارند  واگر حوصله اين مردم سر رفت وهر كسي  اقدام سر بخودانه  كرد ان وقت دودش به چشم همه خواهد رفت .

ما  تا كي شاهد از دست رفتن عزيزان خود بايد باشيم  تا كي ما اين نا امني و وبیچارگی  را با خود يدك بكشيم  چه شده است شما را  !!!  شما كه اسلاف تان خود را فاتح و پرچمدار هزاره  پنير مي دانستند  چطور شد  که  امروزه  نمي توانيد از خود تان دفاع كنيد.   در حالي كه  شما هيچ وقت قابل مقايسه با آن زمان نيستيد .    پس شما را به خدا بنشينيد فكري به حال اين مردم بچاره  بكنيد چاره اي بينديشيد . بجای رقابت در بنگله ساختن کمی عاقلانه تر نظام زندگی تان را مدیریت کنید .آیا فکر نمی کنید  که به این سادگی گذاشته به یک سوی دیگر روان نشوید ؟  خیلی احمقانه به نظر می آید که از شریک دزد توقع استمداد را داشته باشید اگر کسی تا به حال دراین فکر بوده  دیگر از این به بعد  فکر نمی کنم از این طرز تفکر طرفداری داشته باشد .

ما مطمئن هستيم كه اقدام سنجيده شما راهكارهاي منطقي اي تان ؛ گره  از مشكلات اين مردم باز خواهد كرد  . ما اعتقاد داريم هزاره  امروز  قابل مقايسه با هزاره 5 ماه قبل نيست به همين  جهت خواب را  از چشم دشمنان گرفته  است .  واگر بزرگان قوم و رهبران ديني و روشن فكران آن  در كنار هم جمع شده به يك بررسي دقيق و اقدام  به موقع و پاسخ  مناسب را به اين حوادث بدهند و از این امتحان آبرو مندانه بیرون بیایند مطمنا ديگر شاهد  نظير اين وقايع نخواهيم بود . براي مردم ما چه فرقي مي كند  وقتي كه قرار است كشته شويم ديگر بگذار در نحوه اش خودمان تصميم بگيريم

ما از اين جهت فكر نمي كنم  كمي كسري داشته باشيم حتي اگر داشته باشيم  راهي ديگر نداريم .  دراخیر  شهادت برادر با احساس  درد مند مان را به خانواده آن مرحوم و جامعه هزاره تسلیت می گویم والسلام .

مدیریت موج سوم

+;نوشته شده در ;چها



دیدگاهها بسته شده است.