پیام استاد محقق به مراسم بزرگداشت شهیدان کویته پاکستان در گلشهر مشهد

بسم الله الرحمن الرحيم
ومن قتل مظلوماً فقدجعلنا لوليه سلطاناً

 

مردم غيور و فداكار، اقشار مختلف مهاجر افغانى مقيم شهر مشهد مقدس، خواهران و برادران عزيز و با افتخار  و مسلمان السلام عليكم و رحمة الله و بركاته.

خواهر و برادر؛
۹ روز از حادثه تكان دهنده و فاجعه بار كويته كه تجسم كربلاى حسينى ديگر و يادآورعاشوراى حسينى در تاريخ معاصر است ميگذرد و اما خاطره بخون خفتن صدها شهيد و زخمى در يك روز و آنهم در ظرف چند دقيقه امرى است كه براى هميشه در اذهان و قلوب ملت عزيز ما ماندگار است. كويته يادآور كربلا و علمداررود بين الحرمين آن است كه از قتلگاه شهيدان تا آرامگاه شان قبرستان شهر صدها زينب و گلثوم در مرگ برادر بر سر و سينه زدند و صدها سكينه و رقيه در مصيبت پدر نوحه سرايى نمودند و ده ها هزارعاشورايى ديگر در كنار تابوت گلگون حسينيان دو شبانه روز در هواى سرد زمستانى چندين درجه زير صفر تحصن كردند تا فرياد مظلوميت شان را به گوش جهانيان، سازمان ملل متحد، شوراى حقوق بشر جهانى و ساير نهادهاى مدافع حقوق بشر و حكومت پاكستان برساند و اين خون پاك شهيدان و حركت مدنى مردم هزاره كويته آنچنان موج بيداري آفريد كه در هرجايى از جهان كه هزاره و يا شيعيان از ديگر ملل حضور دارند به پا خواستند و با شعار “كشتار سيستماتيك هزاره را متوقف كنيد” بيارى هزاره ها و شيعيان مظلوم كويته  شتافتند و اين حركت هماهنگ جهانى شيعيان موجب شد كه آقاى بان كى مون دبيركل سازمان ملل و ساير مجامع بين المللى به حمايت از داعيه مظلوميت هزاره برخيزند و نيز مردم مسلمان پاكستان اعم از شيعه و سنى با هزاره هاى كويته اظهار غم شريكى نموده و اعمال جنايتكارانه گروهك يزيدى و انحرافى لشكر جهنگوى را محكوم نمايد و اين اعلام همبستگى جهانى وغم شريكى با هزاره ها در حقيت پيروزى صلح بر جنگ، عدالت بر ظلم، مسالمت بر خشونت و سرانجام پيروزى حق بر باطل است. مقاومت مدنى مردم در كنار شهدايشان موجب آن شد كه حمايت جهانيان را جلب كنند و نيز حكومت تغييرات اساسى را در اداره محلى  و امنيتى آن ايالت اعلام كند.

و اينست معنى گفته علامه شهيد سيد اسماعيل بلخى كه:
تا خون نداد قومى هرگز نگشت آزاد – ماراست نيز سهمى زين افتخار آخر

اميد وارم كه اين موج بيدارى عليه خشونت و افراطى گرى ريشه گروهك جنايت پيشه لشكر جهنگوي را بخشكاند. زخون بنويس بر ديوار ظالم – كه آخر سيل اين بنياد خون است

مردم عزيز، خواهر و برادر؛ لازم ميدانم اين نكته را نيز يادآورى نمايم كه هزاره ها از روزى كه به اسلام گرويدند تاهنوز كه ١٤٠٠سال و اندى از آن ميگذرد از نگاه مذهبى عمدتاً از شيعيان و پيروان اهلبيت عصمت و طهارت بوده اند و در درازاى تاريخ در اين راه مصيبتها ى بيشمارى راتحمل كرده اند و تا امروز بر سر پيمان و ايمانشان استوار مانده اند.

بناءً هويت ملى مردم مركب است از دوعنصر مذهب شيعى و هزارگى و بدون اين هويت ما نيستيم. دشمنان سعى دارند بانفى كردن يكى از اين دوعنصر هويت مان را نابود كنند و من از همه عزيزان در هرجائى از جهان توقع دارم كه با درايت و هوشيارى، دسايس دشمنان را ناكام و وحدت و يگپارچگى خويش را حفظ كنند. افتخار ما در اينست كه هزاره هستيم، مسلمانيم، شيعه هستيم و جزئى از پيكر جهان اسلاميم. شيعه و سنى را دو برادر از يك خانواده و دوشاخه از يك درخت اسلام ميشناسيم و حق داريم با اين هويت درجهان زيست كنيم امروز با همه نا بسامانيهاى نظام جهان حداقل اين موضوع مسجل شده است كه هرملتى حق دارد باعقايد و آراء شان زندگى كنند. آنانیكه ما را تهديد به قتل عام ميكنند افكارشان امروزه در جهان تنها و تجريد شده و نامشان در آرشيف تاريخ بشر بعنوان تروريسم بين المللى ثبت شده است. آنان تنها دشمن شيعه نيست بلكه دشمن اسلام و دشمن بشريت است كه خداوند آنان به لعنت خويش گرفتار كند. (الهم فرق جمعهم و شتت شملهم و خرب بنيانهم و اجعل جحيم مثواهم).

در پايان از شما مردم خوب و سرفراز كه جهت همبستگى با مردم مظلوم و مسلمان كويته اين محفل با شكوه را برگزار كرديد سپاسگزارم و براى شهداى عزيز كربلاى كويته علو درجات و براى مجروحين، شفاى عاجل و براى بستگان شان صبر و اجر مسألت دارم.

والسلام عليكم وعلى جميع عبادالله الصالحين

حاجى محمد محقق كابل ٢٩/١٠/١٣٩١



دیدگاهها بسته شده است.