گزارش از برگزاری نماز جمعه این هفته

برگزاری نماز جمعه یکی از با فضلیت ترین اعمال، و نماد از وحدت مسلمانان درهرگوشه ای از این کره ای خاکی می باشند، در این روزی مبارک، که سعید ترین روزها از میان هفته می باشد. شرکت در نماز جمعه باعث محکم شدن ریسمان وحدت و همدلی میان مسلمانان می گردد.

خطیبی محترم نماز جمعه شهر کویته بلوچستان، حجة الاسلام و المسلمین الحاج استاد اسدی مدیر حوزه علمیه جامعه امام صادق (ع)  و اما م جمعه شهر کوئته، در خطبه اول  نماز  خود دراین جمعه در ضمن سفارش نماز گزاران وخود به تقوای الهی و پرهیز نمودن از معاصی، روایت از اولین اختر تابناک امامت ، حضرت علی ابن ابیطالب (ع) امیر مؤمنان که عبارت از “مَنْ خافَ العِقابَ ، انْصَرَفَ عَنِ السَّيئاتِ” هركه از كيفر بترسد ، از بديها روي مي‌گرداند. برای مأمومین قرائت نموده فرمود: این نظام و قاعده دنیا است که هر عملی عکس العملی در پی دارد. شاید این دنیا ظرفیت و گنجایش نمایش آثار و عکس العمل اعمال را نداشته باشد.  اگر نیکی کنید به خود نیکی کرده اید و اگر بدی کنید به خود بدی کرده اید! از همین جهت است که شاعر می گوید:

هر چه کنی به خود کنی      گر همه خوب و بد کنی.

و یا  «این جهان کوه است و فعل ما ندا    سوی ما آید صداها را ندا

 از مکافات عمل غافل نباش     گندم از گندم بروید جو زجو»

امام جمعه افزود:

شاید این شعر معروف را بارها شنیده باشیم و یا این‌که به چشم مشاهده کرده باشیم وقتی عمل بد و یا ظلمی انجام می‌دهیم در پاره‌ای مواقع کیفر آن‌را خواهیم دید.
این‌که می‌گویند هر عملی مکافاتی دارد معنای بس برزگی دارد که نیازمند اندیشیدن در آن است، عکس‌العمل هر عملی، از قوانین حتمی عالم است اگر کسی در میان کوه صدایی برآورد، کوه صدای او را به او بازمی‌گرداند.مَثَل این دنیا هم مانند کوه است، همان‌طور که کوه صدا را منعکس می‌کند و به گوش خواننده برمی‌گرداند عمل انسان‌ها هم عکس‌العملی دارد که خواه ‌ناخواه در دنیا و یا در جهان آخرت نتیجه آن‌را به آنان باز می‌گرداند.

به‌عبارت دیگر، هر عملى داراى عکس‌العمل و هر کنشى داراى واکنش است و باید توجه داشت که مکافات عمل هم در دنیا وجود دارد و هم در آخرت، با این فرق که مکافات در دنیا نسبت به آخرت بسیار کم‌ رنگ ‌تر مى‌باشد و نیز باید توجه داشت که کیفر یا پاداش عمل به ‌صورت‌هاى گوناگون به سراغ انسان مى‌آید. گرفتارى‌هاى گوناگونى که در دنیا دامن‌گیر انسان مى‌گردد، گاهى مکافات عمل است و گاهى براى امتحان است و براى بعضى مایه و پایه‌ى ترقى و تکامل و پاداش افزون و مضاعف است.

22814314_2032920370317138_8993861213091843116_n

بدین‌سان درمی‌یابیم که یکی از سنت‌های کلی الهی در جهان طبیعت، عکس‌العمل کارهایی است که انسان‌ها انجام می‌دهند به‌گونه‌ای که هیچ عملی در دنیا بدون عکس‌العمل نیست و هیچ کنشی بدون واکنش نخواهد بود.

 ضرب‌المثل مشهوری است که «هرچه کاری، همان درو کنی، از گُل، گُل و از خار، خار بروید».
پس بدون شک هر کار خلاف و هر گناه و قانون‌شکنی در فرد و اجتماع خواه ناخواه اثر نامطلوبی می‌گذارد؛ همان‌طور که غذای ناساام و مسموم، در بدن تاثیر نامطلوبی خواهد گذاشت برای مثال دروغ، موجب سلب اعتماد مردم از انسان دروغگو می‌گردد، خیانت در امانت، روابط اجتماع را با خیانت کار بر هم می‌زند و ظلم بر مردم سبب عصیان و طغیان اجتماعی می‌گردد همچنین قطع رحم، که عمر قاطع رحم را کوتاه می‌کند و همین‌ طور کارهای نادرست دیگر که انسان خلاف‌کار را گرفتار می‌کند.
همچنین، مثلاً کسی‌که به دیگری سلام کند خواه ناخواه جواب سلام را می‌شنود، کسی‌که دست افتاده‌ای را بگیرد خواه‌ناخواه دست او را هنگام گرفتاری می‌گیرند.
همچنین کسی‌که در تاریکی چراغی روشن کند، خود نیز در پرتو آن می‌نشیند و استفاده می‌کند، کسی‌که راهی را درست کند خودش هم به‌راحتی از آن عبور می‌نماید و کسی‌که به دیگری احترام کند به او احترام می‌کنند.

  ert20171027_131642

خطبه دوم:

از آنجا که اربعین نزدیک است و  بیشتر نماز گزاران امروز زائرین اربعین حسینی بود، که از مختلف شهر های پاکستان برای زیارت اربعین عازم سفر به عراق شده که چند روز بعداز شهر کوئته حرکت خواهد کرد،  استاد مغظم له در خطبه دوم اش در رابطه به عظمت اربعین حسینی به سخنرانی پرداختند.

خطیب جمعه در خطبه ای دومش، حدیث را از پیغمبر مکرم اسلام در باره اهمیت اربعین حسینی که عبارت است از «يا جابِرُ زُر قَبْرَ الْحُسَيْن فَاِنَّ زِيارَتَهُ تَعْدِلُ مِأَةَ حَجَّةٍ وَ اِنَّ قَبْرَالحسين بن علي تُرْعَةٌ مِنْ تُرُعِ الْجَنّة … وَ اِنَّ كَربلا اَرْضُ الجَنّة»  قرآئت کرد و فرمود:

جابر بن عبدالله انصاری نخستین کسی بود که سنت زیارت اربعین امام حسین(ع) را پایه‌گذاری کرد. وقتی خبر شهادت امام حسین(ع) و یاران بزرگوارش به مدینه رسید، جابر که از دو چشم نابینا بود مدینه را به قصد زیارت کربلا ترک کرد.
پس از وارد شدن به کربلا در رود فُرات غسل کردند و به کنار مرقد مطهر امام حسین(ع) رفتند و آن حضرت را با زیارتی به نام زیارت اربعین زیارت کردند. ومعنی حدیث مذکور این است:

اي جابر، قبر حسين عليه السلام را زيارت كن؛ زيرا پاداش زيارت قبرحسين عليه السلام با پاداش انجام دادن صد حجّ (مستحبي) برابر است؛ و در حقيقت قبر حسين بن علي عليه السلام گلزاري از گلزارهاي بهشت است… و زمين كربلا، زمين بهشت به شمار مي آيد.

طبق رسم و عادت دیرینه شیعیان جهان که برگرفته از روایات و سفارشات اهل بیت علیهم السلام در خصوص زیارت ابا عبد الله الحسین علیه السلام خصوصاً در روز اربعین که از علامات شیعه بودن شمرده شده است ، جمعیت بسیار زیاد از سراسر عراق به سوی کربلای معلی با پای پیاده و و همچنین از نقاط مختلف جهان جهت درک و انجام زیارت اربعین  به سوی کربلا حرکت می کنند تا خودشان در روز اربعین حسینی در کربلا باشند و زیارت سید الشهدا را بجا آورند .

پیاده روی به طرف کربلا در واقع نمایش عظمت و اتحاد شیعیان جهان را نشان می دهد . در این راه پیمایی و تظاهر بزرگ، فداکاری ایثار محبت، تلاش برای خدمت صادقانه، همدلی و همدوستی، واقعی قدرت و همبستگی شیعیان و هر عبارت و صفتی که در ذهن هر کس خطور کند در آن صحنه ها مشاهده می شود . حضور پر شور زنان و مردان پیر و جوان کودک و نوجوان سالم و مریض، کارگر و مهندس، روحانی، پزشک، کشاورز، تاجر و خلاصه تمام اصناف و از تمام جهان در این راه پیمایی و تظاهرات حسینی با عشق و علاقه و احساس افتخار و غرور شرکت می کنند .

و مهمتر از هر چیز در این حرکت با شکوه نشاندهنده پیروزی امام حسین علیه السلام و حسینیان زمان  بر یزید ملعون و یزیدیان زمان می باشد . کجاست قبر یزید و کجاست کاخ و حکومت طاغوتی او و لعنت و نفرین بر آل او !! ا و کجاست مرقد مطهر و با شکوه و با عظمت امام حسین علیه السلام و یاران و عاشقان او و جهاد و فداکاری او !!!!

 و در اخیر امام جمعه شهر کوئته خطاب  به زائرین حاضر درنماز جمعه کرده و افزود: شما چه سعادت را نصیب شدید که مهمان زینب علیها  سلام می باشید. با این حال چند نکته ای را به زائرین و تمام زائرین اربعین حسینی به عنوان نصیحت عرض میکنم:

اولآ اینکه: نماز شما قضا نشود، چرا که یکی از اهداف قیام امام حسین (ع) برپایی نماز است اون هم در جماعت و به وقت.

ثانیاً اینکه :نظافت را مراعات کنید و حدیث درایم که نظافت جزء ایمان است و نباید باعث آزار مردم شوید.

ثالثآً اینکه: خیلی از زائرین همرای فامیل و بچه و کودک هست این هم معلوم که هیج سفر بدون مشکلات و مشفت و سختی نیست، در این وقت باید صبر و تحتمل داشته باشد و زحمت و سختی های بی بی زینب علیها سلام را یاد آور شود.

رحمت الله ماندگار

 



دیدگاهها بسته شده است.