پر سش به یک پاسخ

quetta - jalos جلوس عزاداری در کویته پاکستان

امروزه در محافل اجتماعی  با توجه با وضعیت موجودی در کویته این سوال را مطرح می کند  که چه لزوم دارد ما جلوس – که سالها سال در بین شیعه مرسوم بود  شیعه با همین مجالس شناخته شده است – بیرون نمایم .

در پاسخ به طور اختصار باید عرض کنم : که عزاداری و جلوس از سالیان دراز در شهر کویته بر پا می شده و می شود. هر قدر به بگذشته برگردی جلوس امن تر بوده بازار بسته نمی شده و مردم ازهر قشر و مذهب در جلوس شریک می شده و یا برای دیدن می آمده . از همین دوران قمه زنی نیز شروع شده است و تا کنون ادامه دارد. هرچه به حال نزدیک شوی امنیت مخدوش شده و در این سالها  در روز عاشورا بازار بسته، آمد ورفت غیر شرکت کنندگان ممنوع است. قمه زنی نیز مثل سابق نیست.

اکنون خطری جدی جلوس عزاداری را تهدید می کند. در این صورت آیا بیرون کردن جلوس و شرکت در آن صحیح است یانه؟ اگر ازدید روشنفکرانه و ابتدای فکر کنیم، در صورت تهدید جدی نباید جلوس بیرون شود. اگر وضعیت شهر و مردم را بررسی نمایم باید طوری دیگر فکر کنیم.

از سال 1999 کشتار مردم هزاره و شیعه در شهر کویته آغاز شد. ابتدا در ناحیه های شهر مردم ما مورد حمله قرار میگرفت. مردم پایش را از مناطق غیر  گرفت و این کشتار به مرکز شهر رسید. در مرکز نیز مردم عقب نشینی کردند بعضی دکانهایش را فروختند و به خارج رفتند و بعضی کارهای دیگر را شروع کردند. دشمن نیز جسور تر شد و مردم را تهدید به ترک پاکستان یا اینکه کشته شوند کرد.

 در طول این مدت حکومت هیچ اقدام علیه تروریستها انجام نداد ونه تدابیر امنیتی برای مردم در نظر گرفت. بعد از حادثه علمدار رود و هزاره تاون  و تحصن تاریخی مردم، حکومت مجبور شد تا پالیسی خود را نسبت به تروریستها تغییر دهد. به گفته یک آفسر پولیس حکومت قبل از حادثه علمدار رود حالت عقب نشینی داشت و بعد از آن حالت پیشرفت را به خود گرفته است. جلوس عزاداری امام حسین و شرکت بشتر مردم در روز عاشورا حکومت را وادار به تامین امنیت مردم می کند. تامین امنیت هزینه بزرگ در کار دارد که حکومت نمی تواند سالانه هزینه بزرگ را تامین کند و حکومت مجبور به نابودی لانه های تروریستی می شود. چنانچه وزیر اعلی بلوچستان جناب داکتر عبدالمالک بلوچ این مسئله را ذکر کرده است.

 در سالهای گذشته حکومت کوشش کرد به بهانه امنیت مردم را ودار به ترک جلوس کند. مردم در جواب گفتند که در صورت محدودیت جلوس آیا تضمین وجود دارد که جلوس به همین محدودیت بیماندو مردم هزاره و شیعه مورد حمله قرار نگیرد. و آیا در صورت عقب نشینی ما، آنها خواستار محدودیت بشتر نه خواهد شد؟!

تجربه گذشته سر جایش!  و حالا از طرف دشمن و گروهک تروریستی بارها گفته شده که ما خواستار کوچاندن و از بین بردن مردم شیعه و هزاره از این سر زمین هستیم. در نتیجه، محدود کردن جلوس راه را برای دشمن آسان تر می کند.

جلوس عزاداری امام حسین علیه السلام در علمدار رود کویته پاکستان

عافلی کویته



دیدگاهها بسته شده است.