اخرین گزارش از سری گزارش های محرم در کویته

OLYMPUS DIGITAL CAMERAسلام دوستان

۱-   محرم امسال در کویته همچنین در کل پاکستان  بخیریت گذشت و بخوبی پایان یافت .  بجز در راولپندی ، آنچه در رسانه ها آمده عبارت از این بوده :

جلوس از مسیر که در آن مسیر مسجد اهل سنت قرار داشته حرکت می کرده است . چون روز جمعه بود خطیب این مسجد شروع می کند به صحبت در باره امام حسین (ع)  بدون کدام تحلیل ، قضیه یاغی و باغی را مطرح می کند . که حکومت وقت مشروع بوده  و از این حرف ها و …  یاغی …..

مردم از طرف جلوس به آنها تذکر می دهند  که این حرف نا صواب اختلاف بر انگیز و چرندیات را مطرح نکنید والا مسولیت هر گونه مسایل پیش آمده به عهده خود شما است . آنها نه تنها ترتیب اثر نمی دهند بلکه شروع می کند به سنگ پرانی طرف عزاداران حسینی . انگاه کنترل مردم از دست رفته در نتیجه در گیری آغاز شده بیش از ده نفر کشته می شود . البته آن مولوی فردای آنروز به جزایی کردارش می رسد  .

۲ – به هر صورت  جای تشکر وقدر دانی دارد از نیروی امنیتی که شبانه روزی با تدابیر شدید امنیتی منطقه را کنترل می کنند .

سیزده روز محرم امسال نیز گذشت . در این سیزده شب و روز تمام سعی ما و همکارانم این بود که شما در جریان آن چه که روزانه در کربلا در گذشته اتفاق اقتاده  وآنچه در کویته امروز می گزرد  خدمت شما تقدیم نمایم .

تیم سه نفری تشکیل داده بودیم . هرکدام بخشی از کار را به عهده گرفته بودیم  . دوست عزیز ما جناب آقای عاقلی تهیه وگرفتن عکس ها واحیانا فیلم ها را به عهده داشتند . ضبط صدا با وتنظیم آن به عهده ای آقای فکوری بود . این جانب مسئولیت نوشتن گزارش ها را به عهده داشتم . که جا دارد ازاین عزیزان صمیمانه تشکر وقدر دانی نمایم.

بی تردید بی نقص ذات باری تعالی است  امید که نقص های ما را بادیده ای اغماض نگریسته وبا تذکر دوستانه ما را در رفع نقص های مان یاری نمایید .

سیزده روز تجربه کار گروهی ، تجربه ای خوبی بود . سایت جامعه کمی بروز گردید  امید که با یاری دوستان این سایت همیشه بروز باشد . چون واقعا به یک سایت حتی یک رسانه تصویری محلی ، که بتواند نیازمندی های دینی معنوی اقتصادی و … سایر مسایل را باز گو نماید جدا در کویته خالی است .

۳ – در جامعه نیز مثل بقیه جاهایی کویته تا ۱۳ روز را خواندن دارد  در شب سیزدهم  با صحبت هایی حجه الاسلام والمسلمین حاج اقای اسدی  ورضه ای عالی ایشان در پایان و با پذیرایی از عزاداران  پرونده محرم وعزاداری  تا چهلم  نهایتا تا سال آینده بسته می شود. امسال در جامعه نیز مثل سالهای گذشته مجالس خوبی برگزار گردید مومنین در جلسات شرکت می کردند . بعضی شب ها با پذیرایی از عزادران همراه می شد .

۵- تجربه حد اقل در روز های اخیر ، نشان داده است  که پاکستان و دولت اگر بخواهند می تواند از پس امنیت بر آیند . دهشت گرد که بیماند وحشت گرد هم اگر درکار باشد دمار از روز گارش در می اورند .

 البته این را نیز باید عرض کنم که با هزینه سنگین  وزحمات شبانه روزی نیروی های امنیتی که واقعا جای تشکر دارد این امر میسر شده است .

شما اگر کمی نزدیک نیروی های امنیتی مخصوصا اف سی می شدی  با چشمان سرخ آن ها مواجه می شدی که حاکی از بی خوابی شدید می باشد  . در یک روز سرپا استادن در با ترس لرز زیاد وآن همه نیرو در حال آماده باش چقدر فشار را بر دولت افزایش می دهند . چقدر هزینه سنگین را بر دولت تحمیل می کند . این یکی از نتیجه های دهشت گردی در این کشور است .

۶  – مقاوت وآگهی مردم خوشبختانه دسیسه های  دهشت گرد ها را – آنهای که نه شیعه هستند ونه سنی  موجودات که مثلهم کمثل الحمار ….. آن های نه قدرت تحلیل را دارند نه قدرت بیان را  ، تهی مغزهای که فقط خود را ویا دیگران را می تواند نابود بسازند دیگر منطق ندارد – ناکار امد ساخته است .

دیدن صحنه های چون حرکت کاروان عزادران  از بروری  تا علمدار رود واز آن جا به طرف شهر چشم های هر تازه وارد را پر اشک می نماید.  ادم وقتی آنها را می بیند – که در مقابل خطرات زیاد دست بچه های کوچک شان گرفته ، با چشمهای اشک آلود یا حسین گویان عزادارن را همراهی می کند – به حال آنها غبطه می خورد .  بیش یک هزار شهید نزدیک ۵۰۰ زخمی معلول نه تنها این مردم را خسته ویا نگران نکرده بلکه مصمم ازدیروز ساخته وبه مجالس عزای حسینی وجلوس عاشقانه شرکت می کند .

۷– من فکر کنم با وجود این آگاهی ها ، هنوز هم نقطه کور در بین ما هزاره های کویته کم نیست . نقطه های که در وضعیت امروزه مردم بی تاثیر نیست این نقطه های کورمردم را کمک می کند تا وضعیت آشفته بازار را  کنترل نمایند . یا حد اقل به حساسیت ها دامن نزند . ما چرا کاری کنیم که در آخیرنتوانم مدیریت کنم . بگزار بی پرده سخن بگویم . یک کمی سرمایه های خود را به صورت منطقی هزینه کنیم . یعنی چشم هم چشمی های بیجا را کنار بگذاریم . این دفعه دوستان موارد را صحبت کرده که برایم درد اور بود . مثلا شخصی خانه را به بیش تر از  ۳۰۰لک کلدار هزینه کرده  ودر اخر مجبور شده  کمتر از ۳۰۰لگ کلداربه ضرر آنهم به غیر هزاره وشیعه بفروشد . البته خوشحال هم شده که شانس اورده به این قیمت فروخته است . مطمنا اگر این شخص در وضعیت می بود که می توانست با سرمایه های مانده زندکی دیگری را شروع کند حتما در فروش آن عجله نمی کرد تا به ضرر بفروشد . در حال حاضر همان به  خانه به دو برابر هم نمی دهند .

در حال که این ادم می توانست به اندازه لازم هزینه کند نه اینکه کل دارای شان را هزینه کند تا این اگر کوچک ترین مسایل دامن گیر شان شود دست پاچه اقدام کند . چون فروختن ملک در ان وضعیت که مردم روحیه مناسب ندارد نه به صلاح خودش است ونه به صلاح مردم و اصلا عاقلانه نیست چون باعث کوچ بقیه مردم می شود این همان نکته ای است که دشمن آن را می خواهند .

به هرصورت  دیدن خانه هایی بیش از شان ادم های ساکن در آن در کویته ، کم نیست . ونظیر این اتفاقات بشمار دراین  دیار وجود دارد  .

امید که مردم بیش از پیش به نقاط ضعف خود پی برده  وضمن برطرف کردن آن ، گام های موثر را در راستای کامیابی بیشتر بر دارند . وما نیزموفقیت های روز افزون را برای قومایی که در آن دیار زندگی می کند شاهد باشیم .  به امید آن روز .

 این بود آخرین گزارش از سری گزارش های محرم .  تا محرم دیگر ئ و ۱۳ دیگر خدا یارو نگهدار شما



دیدگاهها بسته شده است.