کویته: شورشیان وضعیت کویته را بهم زدند.

چند روز قبل در روزنامه های کویته عکس منتشر شد که در آن چند تن از سران گروه اهلسنت و الجماعت (سپاه صحابه) و چند کریت انار (جعبه انار) را نشان میداد که  در عنوان این عکس نوشته بود ” میان کریت های انار وارداتی کشور ایران، صفحات روزنامه است که در آن آیات قرآنی نوشته شده است.”  در پی نشر این عکس، گروه اهلسنت و الجماعت کشور ایران را متهم کرده که به مقدسات وقرآن توهین می نماید.

روز گذشته گروه اهلسنت و الجماعت در اعتراض به توهین مقدسات و قرآن کریم جلوس بیرون کرده بود. در گزارش پولیس آمده است که  افراد این گروه در لیاقت بازار شروع به پرتاب سنگ و چوب و شلیک هوای کردند. شیشه ها و دروازهای دکان ها را شکستاندند و بقصد دزدی به طلا فروشی ها حمله ور شدند. در میزان چوک پرچم ها و بینر های یک حزب سیاسی (هزاره دیموکراتیک پارتی) و موتر سایکل را آتش زدند و شعار های ضد شیعه و هزاره سر دادند.

تا این وقت پولیس به تماشا ایستاده بودند و از صحنه ها با موبایل شان فلم برداری میکردند.

این گروه قصد داشتند که وارد علمدار رود شده، دکانها و خانه های مردم را به آتش بکشانند.

مردم و جوانان آماده دفاع شدند و وضعیت وخیم گردید.

بعد از دو سه ساعت نیروی ویژه امنیتی (ایف سی، ای تی ایف) وارد صحنه شدند و برای متفرق کردند شورشیان شروع به  انفجاری مصنوعی( ترقه هوای) و شلیک هوای کردند. انفجارمصنوعی چنان شدید بود که درو دیوار را به شدت تکان داد و آوازش در تمام شهر شنیده شد.

با شنیدن انفجار شورشیان با گذاشتن دو کشته و چند تن زخمی به جای خود پا به فرار گذاشتند.

حکومت بلوچستان از مردم خواسته است که به شایعه ها اعتناه نکنند و حکومت مسئله کریت انار را بررسی میکند.

در ضمن، کونسلگری کشور ایران در کویته با صدور یک بیانه توهین به مقدسات و قرآن کریم را محکوم کرده است و گفته که با هکماری حکومت بلوچستان مسئله کریت انار و اخبار مربوطه را بررسی می کند.

بر فرض راست بودن مسئله کریت انار، این مسئله هیچ ربط به مردم هزاره و ساکنین شهر کویته نداشته و ندارد و ملزم به پاسخ دادن در قبال این مسئله نیست. کونسلگری کشور مذکور در کویته می باشد که باید این گروه در مقابل کونسلگری ایران تظاهرات میکردند و خواهان پاسخ این مسئله می شدند.



دیدگاهها بسته شده است.