کویته: منازعه بین قبله ای مری و هزاره حل گردید.

سردار سعادت علی هزاره

بتاریخ 1-9-2012  در منطقه هزار گنجی سانحه ای اتفاق افتاد که بعد ها به سانحه ای هزار گنجی شهرت پیدا کرد .

در این سانحه منجر به شهادت 6 نفر از شیعیان هزاره گردید که اکثرا برای اوردن سبزی به این محل رفته بودند . معمولا این نوع حمله ها را  گروهگ  مزدور لشکر جنگوی به عهده می گیرند .

 بعد از این حملات وحشیانه بلا فاصله مردم  در هزاره تاون تجمع نموده خشمکین وعصبانی از این سانحه بودند .

در همین زمان یک ماشین مسلح غیر هزاره  در حال عبور از منطقه بودند که بعد ها مشخص شد که سر نشنینان آنها از وحدت کالونی در همسایگی هزاره تاوان واقع است می باشد .

با دیدن ماشین مسلح فیر هوای شروع می شود در دوران درگیری و تبادله تیراندازی اتفاقاً دو نفر از محافظین ودیره شیرباز مری کشته و خود شیرباز مری شدید زخمی گردید.

 در همین درگیری دو نفر از بچه های هزاره نیز شهید شدند.

 لذا از طرف شیر باز مری رسماً خلاف سردار سعادت علی و عده ای  از بزرگان وسرشناس قوم هزاره در پولیس شکایت دائر و پرونده قتل ثبت گردید.

طبیعی است از این جریان تشنج و خوف و هراس در منطقه پیدا شد و احتمال زد و خورد بین هزاره و قبیله ای مری داشت قوت می گرفت که اگر خدای نخواسته در این وضعیت و شرایط کوچک ترین حرکت صورت می گرفت آتش فتنه و فساد در منطقه روشن می گردید.

 ولی بحمد الله  طرفین با درک از شرایط حساس منطقه و با پا درمیانی یک عده افراد خیر اندیش از جمله نسیم الرحمن ملاخیل ، مسئله با صلح و گذشت از دو طرف تمام شد.

 لذا در تاریخ 20-12-2013 عده ای از سران هزاره با سرکردگی جناب سردار سعادت علی هزاره رئیس یکجهتی کونسل و جناب حاجی عبدالقیوم رئیس هزاره جرگه و حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای اسدی مدیر جامعه امام صادق علیه السلام وشوکت حیدر و افراد دیگر در هزاره تاون در منزل ودیره شیر باز مری بعنوان صلح و مصالحت رفتند.

از طرف بلوچها نواب شاهوانی و بزرگان دیگر در جلسه شرکت داشتند که بعد از صحبت مسئله با صلح انجامید و وارثین مقتولین عفو نمودند.

 بعد از آن بطور دسته جمعی و نشان دادن اینکه در آینده دشمنی در بین دوقبیله  نخواهد بود در دفتر سردار سعادت علی هزاره حضور یافتند که  و از طرف بزرگان هزاره مورد استقبال قرار گرفت .در جریان استقبال وخوش امد گوی همدیگر را در آغوش گرفته وبعد از رو بوسی برای همیشه دلخوری ها را کنار گذاشتند .

هزار بار خدا را شکر . این مسئله که کاملا اتفاقی منجر به درگیری شده بودند با شیطنت دشمنان هردو قوم داشت به یک مسئله بسیار خطر ناک تبدیل می شد که با هوشیاری هردو طرف این فتنه نیز خوابید . اگر این منازعه حل  نمی شد طبق توطئه و سازش دشمن فتنه ای بزرگ برپا می شد. خوشبختانه با تلاش های بزرگان هردو قوم فتنه خاموش و امن و امان بر قرار گردید.

علامه محمد جمعه اسدی

شیرباز مری



دیدگاهها بسته شده است.