زلال احکام (2)

زلال احکام

زلال احکام (2)

زلال احکام (2)

احکام روزه: هشت چیز روزه را باطل میکند.

یکم: خوردن و آشامیدن

1)     هرگاه روزه دار عمداً چیزی بخورد یا بیاشامد، چه آن خوارک معمولی باشد، مثل: آب و نان و چه غیر معمول باشد، مثل: خوردن خاک یا شیره درخت، چه کم و یا زیاد، روزه اش باطل خواهد شد.

2)     اگر هنگام خوردن متوجه شود که صبح شده، باید فوراً لقمه را از دهان بیرون آورد و چنانچه عمداً قورت دهد، روزه اش باطل خواهد شد.

3)     اگر سهواً چیزی بخورد یا بیاشامد، روزه اش باطل نخواهد شد.

4)     زدن آمپول یا وصل سیرم روزه را باطل نمیکند، هرچند آمپول تقویتی یا سیرم قندی و نمکی باشد. اسپری که برای تنگی نفس استفاده می شود، اگر دارو را فقط وارد ریه کند نیز باطل کننده نیست.  و نیز داروهای ریختنی به چشم  و گوش، اگرچه مزه اش به گلو برسد، باز باطل کننده روزه نیست. اما، دارویی ریختنی به داخل بینی اگر به حلق نرسد، روزه را باطل نمیکند.

5)     اگر روزه دار، غذای لای دندان را عمداً قورت دهد، روزه اش باطل خواهد شد.

6)     فرو بردن آب دهان، گرچه بخیال ترشی در دهان جمع شده باشد، باطل کننده نیست.

7)     فرو بردن بلغم و خلط گلو و سینه تا به فضای دهان نرسیده اشکال ندارد.

8)     اگر روزه دار بقدری تشنه شود که بترسد بمیرد و یا ضرری بر او برسد و یا اینکه به چنان سختی دچار شود که تحمل ناپذیر باشد، میتواند به اندازه برطرف شدن ترس و ضرر آب بیاشامد. بلکه، در فرض ترس از مرگ، واجب است که حتماً آب بیاشامد؛ اما، روزه او باطل میشود. اگر ماه رمضان باشد، باید بقیه روز را از کار های باطل کننده روزه خود داری کند.

9)     جویدن غذا برای بچه یا پرنده و یا چشیدن غذا که معمولاً به حلق نمی رسد، اگر اتفاقاً به حلق برسد، روزه را باطل نمیکند. اما، اگر از همان اول بداند که غذا وارد حلق اش خواهد شد، در این صورت روزه اش باطل و قضا و کفاره نیز بر وی واجب خواهد شد.

10)                          انسان نمی تواند بخاطر ضعف و سستی روزه اش را بخورد. اما، اگر ضعف وی غیر قابل تحمل باشد، خوردن روزه اشکال ندارد.

دوم: جماع

به مطلق نزدیکی کردن «جماع» گویند. چه از راه حلال باشد، مثل: نزدیکی با زن خودش، یا حرام باشد مثل: همجنس بازی(نزدیکی مرد با مرد) و یا نزدیکی با حیوانات و… از پیش روی نزدیکی کند یا در پس پشت، به همه ای این موارد «جماع» گویند .

1)     جماع روزه را باطل میکند، اگرچه به مقدار «ختنه گاه» داخل شده و منی نیز بیرون نیاید.

2)     اگر کمتر از مقدار «ختنه گاه» داخل شود و منی بیرون نیاید، روزه باطل نمیشود.

3)     اگر فراموش کند که روزه است و نزدیکی کند و یا او را به جماع مجبور کنند، بطوریکه از اختیار وی خارج باشد، روزه اش باطل نمیشود. اما، اگر در هنگام جماع، روزه به یادش آید یا حالت اجبار برطرف گردد؛ باید فوراً از حالت جماع بیرون آید وگرنه روزه اش باطل خواهد شد.

سوم : استمنأ

«استمنأ» به معنای «طلب منی کردن» است. یعنی مردی بدون جماع و نزدیکی با دست خود یا با وسیله دیگر آلت تناسلی اش را چنان تحریک کند، که از وی منی بیرون آید، به این عمل«استمنأ» گویند. اما، رطوبتی که در آلت تناسلی زنان هنگام ملاعبه و بازی با آلت تناسلی یا با تصور مناظر شهوت انگیز، پدید می آید، پاک است و وضو را نیز باطل نمیکند. اما، اگر این رطوبت از زنها که در اوج لذت جنسی با شهوت خارج میشود، بحدی باشد، که بر آن «انزال» صدق کند و چه بسا لباسهایش را نیز آلوده کند، چنین رطوبتی موجب جنابت گردیده و نجس است. حتی اگر به اوج لذت نرسد؛ ولی، آبی بیرون آمده از فرج زیاد باشد. بازهم نجس بوده و جنب حساب میشود.

1)     هرگاه روزه دار «استمنأ» کند، روزه اش باطل میشود.

2)     اگر بی اختیار من از انسان بیرون آید، روزه اش باطل نیست.

3)     اگر روزه دار بداند که هرگاه  در روز بخوابد محتلم خواهد شد. میتواند بخوابد و اگر محتلم شد روزه اش باطل نمی شود.

4)     اگر روزه دار در حالت بیرون آمدن منی(انزال) از خواب بیدار شود، واجب نیست، که از بیرون آمدن منی جلوگیری کند. روزه داری که محتلم شده میتواند بشاشد. اگر بداند که همراه با شاش، ممکن است باقیمانده منی از وی خارج خواهد شد. همچنین روزه داری که محتلم شده لازم است که پیش از غسل بول کند.

5)     کسیکه عمداً به قصد بیرون آمدن منی(انزال) بازی کند. ولی، منی از وی بیرون نیاید، اگر دو مرتبه نیت روزه نکند، روزه او باطل است. اگر نیت کند باید روزه آنروز را تمام نموده قضای هم بگیرد.

6)     اگر روزه دار بدون قصد منی، با زن خود بازی و شوخی کند و اطمینان دارد که منی از وی بیرون نمی آید، چنانچه بطور اتفاقی منی از وی بیرون آید، روزه اش صحیح است. ولی، اگر اطمینان ندارد، اگر منی از وی بیرون آید، روزه اش باطل خواهد بود.  ادامه دارد… .

مصطفی خرّمی- شانزدهم رمضان المبارک 1435- کویته پاکستان



دیدگاهها بسته شده است.