احسان یکی از مهمترین وسیله و سبب درازی عمرانسان می شود.

11خدایا شکرت: که در هیچ حالی و در هیچ جای تنهایم نمی گذاری!

مدیرمحترم حوزه علمیه جامعه امام صادق (ع) و خطیب نماز جمعه شهر کویته، جناب حجة الاسلام والمسلمین الحاج استاد اسدی، در خطبه های نماز جمعه این هفته ای خود برای نماز گزاران، بعد ازحمد وثنای الهی وتوصیه ای نماز گزاران به پرهیزاز معاصی وپیشه کردن تقوای الهی، حدیثی از رئیس مذهب شیعیان حضرت امام صادق (ع) برای مأمومین و نمازگزاران خوانده و فرمود: امام صادق (ع) رئیس مذهب ما؛ درباره نقش احسان و نيكوكاري در افزايش عمر و طول آن مي فرمايد: « يعيش الناس باحسانهم اكثر مما يعيشون باعمارهم و يموتون بذنوبهم اكثر مما يموتون باجالهم »؛ مردم، بيشتر از آنكه با عمر خود زندگي كنند، با احسان و نيكوكاري خود زندگي مي كنند و بيشتر از آنكه با اجل خود بميرند، بر اثر گناهان خود مي ميرند. (دعوات الراوندي، ص 291،ج 33) .

ایشان در توضیح این حدیث شریف فرمود : کسانیکه رویه و رفتار نیک، با مردم دارند عمرش درازتر و بیشترمی باشند نسبت به کسانیکه دارای این صفت نیستند، عمری چنین اشخاص نسبت به اجل آنها هم دراز تر است، زیرا اجل بر دو قسم است؛ یک اجل حتمی و یکی هم اجل غیر حتمی، اجل حتمی آن اجلی هست که مقدر شده است؛ مثل که در قرآن آمده است: «و لكل امة اجل فاذا جاء اجلهم لايستأخرون ساعة و لايستقدمون؛ وبراي هر امتي اجلي است؛ پس چون اجلشان فرارسد، نه (مي توانند) ساعتي آن را پس اندازند و نه پيش» آيه 34 سوره اعراف و اجل غیر حتمی و معلق مثل اینکه انسان در اثر حوادث بیمیرد.

ایشان در ادامه سخنانش فرمود : نکته مهم این گفته ای امام صادق (ع) در اینجاست؛ که امام احسان ونیکویی را یکی از مهم ترین وسیله و سببی درازی عمر انسان دانسته است، و نکته دیگرش این است که امام فرموده است، انسانها وظیفه دارن که در اجتماع باید باهم دیگر یاری نموده و دست هم را بگیرند. و نیز امام فرموده است که با مردم با نیکوی و خوبی سخن بگوید، از اضافه گوی و فضول گوی دوری جویید.

همچنانکه سعدی در ضمن شعر زیبایش فرموده : تو کز محنت دیگران بی غمی … نشاید که نامت نهند آدمی.

وی همچنان در باره اهمیت نماز جمعه و جماعت اشاره نموده فرمود: حِکمت و فایده ای نماز جمعه و یا نماز جماعت در این است که نمازگزاران از حال و احوال همدیگر آگاه شده و هم نشانگر وحدت، و هم دلی انسان هاست.

ایشان در ضمن اشاره ای داشت بر اینکه یک عده ای نا خود آگاه و بدون کدام دلیل می آیند نسبت به دین و مذهب اظهار نظر می نمایند و یک سره چیزهای را به دین و یا مذهب ارتباط می دهند که اصلا از خود شان اگر سوال شوند هیچ چیزی را نمی دانند؛ مثل عده ای که میگویند نماز، روزه و یا دعا برای چه درد میخورند و یا اینکه دین و یا مذهب برای ما چه داده است؟ غافل از اینکه خودش برای دین و مذهب چکاری را کرده که حالا از دین و مذهب توقع دارند؟!.

نکته دیگر این حدیث امام صادق (ع) در این جاست؛ که می فرماید: انسان ها بشتر از دست گناهانش می میرند تا فرا رسیدن اجل آنها؛ مثل کسی که در حق والدین خود بدی نمایند تا عاق والدین خود واقع شوند که چنین اشخاصی مرگش زودتر از مرگ طبعی و مقدره اش می باشند.

ایشان همچنان اشاره ای به زندگی در کشورهای غربی و اروپایی نموده افزود: اگر شما از یک انسان که در خارج زندگی می کنند سوال نمایید می گویند که محبت در میان خانواده چندان وجود ندارند؛ دلیلش هم این است که هرکس مصروف زندگی خودش هست، زمانیکه فرزند متولد می شود بعد از مدتی آنرا در کودکستان می برند آن کودک از شیر مادر و محبت والدین محروم شده وتحت محیطی همانجا تربیت می یایند، لذاست؛ که محبت میان والدین و فرزندان چندان بوجود نمی آید.

حجة الاسلام الحاج استاد اسدی: در ضمن خطبه ای دوم این هفته اش نیز در باره مضمون حدیث دیگری از امام صادق (ع) صحبت نموده افزود: امام صادق علیه السّلام فرمودند: « يا مَعْاشِر الشِّيعَةِ إنَّکمْ قَدْ نُسِبْتُمْ إلَينا کونُوا لَنا زَيْناً وَ لا تَکونُوا عَلَيْنا شَيْناً » اي شيعيان، شما به ما منسوب هستيد، پس مايه زينت ما باشيد نه مايه آبرو ريزي ما.

مشکاة الأنوار، ص 67

ایشان در توضیح این حدیث شریف فرمود؛ فرق است بین زینت و نظافت، زنیت یعنی پاکی دورنی انسان و نظافت یعنی پاکی ظاهری انسان، امام وقتیکه می فرماید مایه ای زینت باشید نه مایه ای ننگ و عار ما؛ منظورش این است که دورن تان را پاک نمایید، قلب تان را پاک نهگدارید،و همچنان رفتار، گفتارو عمل تان را اصلاح نمایید.

پلیدی های دورنی، رفتار وگفتارناشایست یک انسان باعث نفرت بشتر دیگران می شوند تا وضعیت ظاهری آن؛ مثل لباس و…. گرچند نظافت ظاهری هم جزء ایمان است ولی منظور امام صادق از زینت رعایت اخلاق نیکو و برخورد درست بامردم و هم نوع خود می باشند که متأسفانه در جامعه امروزی ما این مسئله کمتر مورد توجه مردم واقع شده است.

ایشان افزود : این حدیث تنها خطاب به شیعیان هست؛ ولی در واقع خطاب به تمام مسلمانان می باشد، اگرما امروزه شیعه ، و یا اسلام را آنگونه که هست برای مردم معرفی نماییم خود بخود مردم جذب مذهب شیعه و یا اسلام میشوند.

ولی متأسفانه امروزه کشورهای ضد اسلامی و مذهب شیعه چهره ای دیگری از این دو ساخته وبرای دنیا عرضه نموده است که نشانگر خشونت و فساد می باشد. بویژه از چهره ای اسلام یک هیولای را ساخته است که با دیدن آن تمام انسانها فراری می شوند.

کشورهای ضد اسلامی امروزه اسلام را در چهره ای طالبان و گروهک داعش برای مردم معرفی نموده، ونشان میدهند که آنها جزء کشتن و سر بریدن مردم بی گناه کاری دیگری را انجام نمی دهند؛ با این حال کجا مردم دین اسلام را قبول می نمایند؟ اما اگر ما طبق فرموده ای امام صادق عمل نموده و تمام اعمال و کردار وگفتار مان را درست نماییم دیگر نیاز به این همه تبلیغات نیست؛ غیر مسلمانان خود بخود بسوی دین اسلام و مذهبی جعفری جذب می شوند.

ایشان در اخیر افزود: گفتار و سیره انبیا و ائمه طاهرین تماما برای ما الگو ونمونه است، که متأسفانه اکثر از جوانان ما از این مسایل آگاهی نداشته اسلام را به چهره ای و رفتار طالبان و داعش نگاه کرده و معنی می نمایند که این خود باعث نابودی می باشد.

علی یوسفی (کویته)

19 / 9 / 2014



دیدگاهها بسته شده است.