انسان من حیث جانیشین و خلیفه ای خداوند در روی زمین

 نماز جمعه این هفته ای شهر کویته به امامت حجة الاسلام والمسلمین الحاج استاد اسدی مدیر محترم جامعه امام صادق (ع) اقامه گردید.

11ایشان در ابتدای خطبه هایش مردم را به تقوای الهی و دوری از معصیت و محرمات الهی توصیه نموده و افزود: معصیت و گناه برای قلب انسان مانند یک زنگار می ماند، در صورت دوری کردن از واجبات الهی و انجام محرمات قلبهای انسان ها یک نوع آلودگی و زنگاری را بخود می گیرد که از بین بردنش کاریست بسی سخت و مشکل، بنا براین باید از اول پیش از افتادن به سیاه چالی معاصی،آدم باید متوجه باشند که گرفتار این بلا نشده و خود را پاک نگهدارند.

وی همچنان در ابتدای خطبه ای اول خود آیه قرآنی که در رابطه با احوال انسانها در روز رستاخیز (قیامت) هست را خوانده ودر توضیح آن فرمود: خداوند برای انسانها از وضعیتش در روز قیامت خبر داده و می فرماید: يَوْمَ لاَ يَنْفَعُ مَالٌ وَ لاَ بَنُونَ‌ط ﴿الشعراء، 88﴾ روزی قیامت آن روزیست که درآن روز فزرند زیاد و همچنان مال زیاد بدرد نمی خورد، آدم روزی قیامت زمانیکه در پیشگاه خداوند قرار می گیرد هیچ چیزی جزء داشتن قلب سلیم بدرد نمی خورد، زیرا خداوند فرموده است : روزی قیامت آن روزیست که مال و فرزند هیچ سودی نمی دهد مگربا قلب پاک بسوی خداوند آمده باشد : « إلامَن أَتی الله بِقلب سَلِیم » ( آیه 89، سوره شعراء).

در دینا هر چه مال و فرزند زیاد داشته باشد در قیامت جزء قلب سلیم بدردش نمی خورد، ایشان مراد ازداشتن قلب سلیم را بطور ساده اینگونه بیان نمود که انسان وقت از دینا می رود اطمینان برایش پیدا شود، لرزه در اندامش، و همچنان خوف برایش بوجود نیاید.

ولی بیان قلب سلیم از نظر مفسرین، این است که انسان فضائل اخلاقی را کسب و رزائل  را از خود دور نماید.

ایشان همچنان افزود: انسان تا خودش را نشناخته و جایگاهی اصلی اش را پیدا نکرده است نمی تواند از رزائل اخلاقی دوری نمایند، بلکه آن زمان انسان در جایگاه والا می رسد که خودش را بشناسد و همان جایگاهی را خداوند برایش از اول داده « خلیفة الله در روی زمین» را پیدا نمایند.

زیرا : انسان اشرف مخلوقات است که خداوند ملائکه را دستور دادن تا در مقابل آدم سجده نموده و آدم را معلم ملائک قرار دادن.

ایشان همچنان در رابطه با حس بقا و وجود هرموجودی اشاره کرده افزود: حس برتری طلبی و بالا بودن از هم نوعان برای هر موجودی دراین کره ای خاکی، وجود دارد تمام حیوانات با انسان دراین حس مساوی می باشد، اما آنچه که انسان را امتیاز داده نیروی عقل انسان می باشد که خداوند این قوه ونیرو را اختصاص به انسان داده تا که همه چیزش را بدستور عقل انجام دهند.

انبیاء و تمام اولیای الهی این غریضه را دار بودن اما آنها از عقل خود درست کار گرفتند تا که مقام انبیایی را کسب نمودند.

حجة الاسلام الحاج اسدی خطیب و مدیرمسئول محترم حوزه علمیه جامعه امام صادق (ع) : در خطبه دوم نماز جمعه این هفته اش، اشاره ی به مسئله ای غدیر کرده و حدیث مبارک از رسول اکرم (ص) را خوانده و برای مأمومین و نماز گزاران فرمود: پیامبر بزرگ اسلام (ص) در روز غدیر خم درمیان انبوه ازمردم این حدیثی معروف را خوانده و برای مردم اعلان نمود: « اِنِّی تارکٌ فِیکُمُّ الثَقَلَین کتابَ الله وَعِترَتِی» من در میان شما امانت میگذارم کتاب خدا (قرآن) و عترتم (اهلبیت) را، این دو از همدیگر جدا نمی شود تا اینکه سر حوض کوثر برمن وارد شود.

ایشان همچنان حدیث دیگری از پیامبر اسلام (ص) خوانده و افزود: پیامبر در روزی غدیر وقت که از مکه برگشت در جمع 110 الی 120 نفری از حجاج که تازه از مکه برگشته بود وقتی که دست حضرت علی (ع) را بالا برد این جمله ای را خواند:« مَن کُنتُ مَولاهُ فَهذا عَلیٌ مَولاه، اللّهُمَّ والِ مَن والاهَ وَ عادِ مَن عاداهَ » ولی عده ای آمدن بعد از قضیه ای غدیر و رسول اکرم (ص) این حدیث را قسم دیگر معنی و تفسیر نموده و به مولی و ولی را به دوست ترجمه کرده و میان مردم اعلان کردن که پیامبر گفته آهای مردم بیدانید که من علی را دوست دارم ! ولی اگر سوال شود که آیا دین با این سازگاری دارد که پیامبر به دستور خداوند که آنهمه تأکید کرده خدا که اگر این امر را اعلان نکردی مثل این است که هیچ گونه رسالتی را انجام نداده ای؛ بیاید بگوید که مردم شما بیدانید که من علی را دوست دارم؟! در ادامه آیه خداوند به پیامبر می فرماید که از هیچ چیزی نترس من تو را از شر مردم حفظ می کنم.

نتیجه اش این هست که ما پیروی همان امامت که در حقیقت همان خط رسالت می باشد هستیم.

آگر آن عده ای که به ما بهتان می زند که اینها دینی دیگری را اختیار کرده؛ این دورغ است، چونکه روز غدیر خداوند می فرماید که « الْيَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِينَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْکُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَکُمُ الْإِسْلاَمَ دِيناً فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ‌ (3) امروز دين شما را برايتان كامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانيدم ، و اسلام را براى شما [ به عنوان ] آيينى برگزيدم . و هر كس دچار گرسنگى شود، بى‏آنكه به گناه متمايل باشد [ اگر از آنچه منع شده است بخورد ] ، بى ترديد ، خدا آمرزنده مهربان است .﴿المائدة، 3﴾ .

ایشان همچنان افزود: مسئله امامت در روز عید غید خم شکل گرفته است بدستور خداوند و به ابلاغ پیامبرش؛ این که هیچ جای برای انکار شدن نیست.

در اخیر ایشان اشاره نمود به حدیث ثقلین که پیامبر برای مردم اعلان کرده بود که میان شما دوچیزرا به امانت گذاشته ام، اما ما چه کردیم با این دو؟ در حقیقت خیانت کرده ایم؛ عده ای کتاب را گرفته و اهلبیت را رها کرده و ما هم اهلبیت را گرفته ایم وبه کتاب کمتر توجه نموده ایم در حالیکه پیامبر کتاب و اهل بیت را مانند دو بال مرغ قرار دارد که اگر مرغ بخواهد پرواز نماید باید دو بال داشته باشد لذا دنیای اسلام اگر امروز از قافله علم و پیشرفت عقب مانده و دیگران آقای می کنند علت مهم ان همین مسئله است.



دیدگاهها بسته شده است.