پنج نکته قابل تامل درباره بحرین از نگاه عفو بین الملل

yamen

سازمان عفو بین الملل اعلام کرد: بحرین میزبان مسابقات اتومبیل رانی “فرمول یک” است که حکومت حاضر نیست عملیات سرکوب و مجازات منتقدان را متوقف کند.

به گزارش پایگاه خبری العالم  سازمان عفو بین الملل در بیانیه خود آورده است: قبل از شروع یکی از مهمترین رخدادهای ورزشی جهان در بحرین، باید 5 موضوع درباره این کشور حاشیه خلیج فارس به خوبی شناسانده شود.

عفو بین الملل افزود: اولین موضوع این است که در منامه پایتخت بحرین تظاهرات ممنوع است و این ممنوعیت از حدود دو سال قبل وضع شده و حتی در خارج از منامه هم نیروهای امنیتی برای متفرق کردن کسانی که به خود جرات شرکت در تظاهرات را می دهند، از گازهای اشک آور و گلوله های ساچمه ای استفاده می کنند که به زخمی شدن و کشته شدن تظاهرکنندگان می انجامد.

این سازمان بین المللی در مورد موضوع دوم قابل تامل پیرامون بحرین گفت: انتقاد از مسئولان حکومتی در پایگاههای اجتماعی ممکن است به زندانی شدن فرد بینجامد و به چنین افرادی معمولا اتهامات سنگین مرتبط با امنیت ملی مانند تحریک به بیزاری از حکومت، تهدید به سرنگونی حکومت و یا اهانت به پادشاه و سازمان های رسمی نسبت داده می شود.

بیانیه مذکور موضوع سوم را چنین تشریح می کند که مقامات می توانند در صورتی که از عملکرد یک سازمان ناراضی باشند، آن را تعطیل کنند و به این منظور، حتی قوانین جدید وضع می کنند که به حکومت اجازه می دهد تا به بهانه مخالفت سازمان یا جمعیتی خاص با دولت، فعالیت آن را تعلیق کنند. از این رو سازمان های غیر دولتی همواره زیر سایه تهدیدها به فعالیت خود ادامه می دهند و حتی دیدار با نمایندگان سایر کشورها نیز از جمله اتهاماتی است که به فعالان سیاسی روا داشته شده است.

چهارمین موضوع قابل توجه در بحرین از نظر عفو بین الملل شکنجه فعالان سیاسی در زندان ها است که به امری عادی تبدیل شده و اسناد مربوط به دهها مورد شکنجه زندانیان وجود دارد که حاکی از کتک زدن وحشیانه آنها، یا محرومیت از خواب و غذای مناسب و کافی، سوزاندن بدن زندانیان با سیگار و آهن و تجاوز جنسی است که در نهایت وادار به اعتراف شده اند.

عفو بین الملل در بیانیه خود پنجمین مساله را چنین بیان می کند که در صورت غیرمفید واقع شدن همه موارد فوق، حکومت نسبت به سلب تابعیت از فرد اقدام می کند و این فرد بدون تابعیت، مجبور است که کشور را ترک کند؛ حتی اگر جایی را برای پناه بردن به آن نداشته باشد و این افراد عملا به افرادی بدون تابعیت تبدیل شده اند.



دیدگاهها بسته شده است.