حجت الاسلام و المسلمین الحاج استاد اسدی: تنها اکتفاء به شجاعت علی (ع) و اینکه علی (ع) یک شمشیر زن توانا و دلیری بود محبت به آن حضرت (ع) به حساب نمی آید

Juma prayer

کویته (جامعه) نماز جمعه این هفته، مصادف شد به ایام ولادت مولی الموحدین، امیرالمؤمنین، حضرت علی بن ابی طالب (ع)، حجت الاسلام و المسلمین الحاج استاد اسدی امام جمعه و مدیر جامعه امام صادق (ع) بعد از حمد وثنای الهی و سفارش مؤمنین و نماز گزاران به تقوای الهی و دوری از معاصی و گناه، در آغاز خطبه ای اول؛ با نقل نمودن حدیث گهر بار از سید الساجدین، زین العابدین علی بن الحسین (ع) در توضیح آن افزود: کسیکه جستجو و تحقیق دردین داشته باشد و با درک و فهم خداوند را بشناسد و عبادت نماید، و همچنان خودش و جامعه را با علم و فهم بشناسند، همچون آدمی بر شیطان سخت تر است از عبادت هزار عابدی که بدون تحقیق و دانستن خداوند را عبادت می نمایند و یا اینکه خود را عالم بدین و احکامی الهی میدانند.

امام جمعه کویته اضافه نمود؛ شیطان از راه های مختلف انسانها را گمراه کرده و مغلوب می سازند، گاهی از راه عبادت و گاهی نیز از راه دوستداشتن و عشق و علاقه ای بر یک چیز.

شیطان از راه عبادت برای کسانی دام میگذارند که همیشه مشغول عبادت و یاد خداوند می باشد، و کسی که همیشه در حال عبادت هست، در نزد مردم از اعتبار و جایگاهی مخصوصی بر خوردار می باشد که شیطان برای همچون ادم های دامی از نوع عبادت می ماند که تا عبادت آنها را از نوع ریا و تکبر جلوه دهند و نگذارند که عبادت آنها خالصانه انجام شود، این مسلم است که اگر عبادت انسان از روی اخلاص نباشد دیگر ارزش در نزد خداوند نخواهد داشت، زیرا عبادت که از روی ریا و خود نمای صورت گیرد در واقع برای خداوند نبوده بلکه برای شیطان می باشد و این نوع عبادت خواستی اصلی شیطان که دشمن دیرینه ای انسانهاست می باشد.

و گاهی هم از راهی دوستی و علاقه ای به یگان چیز شیطان، انسانها را اغفال نموده و از خداوند و ذکر خدا دور می سازد.

يکی از رذايل اخلاقی ، حب جاه است. حقيقت «جاه‏» ، تسخير قلوب مردم و مالك شدن دلهاى ايشان است. کسانی که به اين صفت رذيله مبتلا هستند بسيار دوست دارند که مورد توجه و احترام مردم قرار گيرند و رفت و آمدشان همراه با تجملات و تشريفات باشد.

چنانچه در حدیثی از پیامبر معظم اسلام (ص) آمده: « حبّ الجاه و المال یُنبتان النفاق فی القلب کما ینبت الماء البقل»؛ ( جامع السعادات، ج۲، ص۲۷۰. ) حبّ ریاست و مال نفاق را در دل می‌رویاند (برعکس خواست صاحبش)، همان‌گونه که آب علف را می‌رویاند.

به عبارت ديگر هر كس به چيزى علاقه مند است، بعضى به مال عشق مى ورزند، بعضى ديگر به جمال، گروهى خواهان كمالند، ولى جمعى طالب مقامند و اين گروه اخير را جاه طلب مى نامند، دوست دارند مردم همه به آنها احترام بگذارند، و به خانه آنها رفت و آمد داشته باشند، و به اصطلاح از ديگران يك سر و گردن برتر باشند، آخرين سخن، سخن آنها باشد و كسى روى حرف آنها حرف نزند، هر چند عقل و كفايت و درايت لازم براى اين امور را نداشته باشند. اين گونه افراد را جاه طلب و طالب اسم و آوازه و مقام مى نامند.

حب جاه و شهرت، یکی از راه های هلاک شدن، و طالب آن، طالب آفات دنيوي واخروي است. و كسى كه اسم او مشهور و آوازه او بلند شد، كم مى‏شود كه دنيا وآخرت او سالم بماند، مگر كسى را كه خداوند عالم به حكمت كامله خود به جهت نشراحكام دين برگزيده باشد چنانچه در اول در ضمن حدیث از امام زین العابدین خدمت شما عرض شد.

حب جاه از جمله حب دنياست که منشأ تمام مفاسد است. و در خطرناک بودن آن بس که در روايت آمده است «آخِرُ ما يَخْرُجُ مِنْ قُلُوبِ الصِّدِّيقينَ حُبُّ الْجاه» يعنی ” آخرين چيزى كه از محبت دنيا از قلب مؤمنان راستين خارج مى شود، جاه طلبى است”.

انسان های که عاشق جاه و مقام و منصب هست، اینگونه اشخاص همیشه خواسته اش این است که از چی راهی بر مردم تسلط پیدا کرده و خود را در جایگاهی که می خواهد برساند و هر کاری لازم را برای بدست آوردن کرسی و ریاست انجام می دهد، چنانچه تاریخ گواهی میدهد که خیلی از آدمهای بودن که برای حفظ ویا بدست آوردن جاه و مقام، پدر و یا و برادر خود را بقتل رسانده تا که بتواند کسانیکه مانع از رسیدن به خواسته اش می شود را از سری راهش بردارند وبه آسانی به خواسته ای خود دست یابند.

و یکی از نمونه های بارز آن این روزه آل سعود هست که امروزه سری مسئله سیاست بین شان اختلاف می باشد.

عاشقان به جاه و مقام گوش و چشم شان کور و کر می باشد و هیچ چیزی را غیر از گفتار و یا رفتاری که بنفع خودش است قبول نمی نماید

دوستی یک چیز، حالا فرق نمی کند هر چیزی باشد، بنا به فرمایش حضرت علی (ع) انسان را کر و کور می سازد، « حُـبّ ٌ الشَّـیءِ یُعـمـی و یُـصِـمّ »  (من لایحضره الفقیه، قم، جامعه مدرسین،چاپ دوم، ج 4، ص380، حدیث 5812.)

دوستی و محبت نیز فرق می کند، بعضی از دوستی ها و علاقه ها انسان را براه راست هدایت کرده و از گمراهی نجات می دهند که از جمله ای همچون علاقه و دوستی محبت و عشق به اهلبیت (ع) می باشد.

حجت الاسلام و المسلمین الحاج استاد اسدی: امام جمعه و مدیر مسئول حوزه علمیه جامعه امام صادق (ع) در ضمن خطبه ای دوم این هفته اش حدیثی دیگری از زبان گهر بار پیامبر برزگوار اسلام (ص) در باره ای چهارچیزی که در روز قیامت از انسانها سؤال می شود نقل نموده و در توضیح آن فرمود: از پیامبر اسلام (ص) نقل شده است که می فرماید روزی قیامت خداوند از بنده اش از چهار چیز سؤال می نماید؛ 1 – از جوانی انسان که در چی راهی مصرف کرده است، خداوند سوال می کند که جوانی را که من بتو داده بودم در کدام راه و برای چی مصرف کردی آیا در راه گناه و یا که در راه عبادت؟.

 2 – از عمرش که در چی راهی آن را تلف کرده است، در قیامت از انسان سوال می شود، عمری را که برایت داده شده بود در چی راهی مصرف و فانی کردی؟.

3 – از مال؛ که ازچی راهی بدست آورده است و در چی راهی مصرف کرده، خداوند  هم از بدست آوردن مال در قیامت از بنده گانش سؤال می کند و هم از مصرف کردن آن مال، که در چی راهی مصرف کردی واز چی را پیدا نمودی؟

 4 – و محبت اهلبیت (ع)، روای سوال می کند که یا رسول الله علامت محبت شما چیست، می گوید که پیامبر(ص) دستش را روی سری حضرت علی (ع) گذاشت و فرمود؛ محبت این شخص، یعنی دوست داشتن حضرت علی (ع) مساویست با دوست داشتن ما اهلبیت! هر کسی که علی (ع) را دوست داشته باشد در حقیقت ما را دوست میدارد.

در حدیث چنین آمده است: « لَا يَزُولُ قَدَمُ عَبْدٍ يَوْمَ الْقِيَامَةِ حَتَّى يُسْأَلَ عَنْ‏أَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ عَنْ شَبَابِهِ فِيمَا أَبْلَاه وَ عَنْ عُمُرِهِ فِيمَا أَفْنَاهُ وَ عَنْ مَالِهِ مِنْ أَيْنَ اكْتَسَبَهُ وَ فِيمَا أَنْفَقَهُ وَ عَنْ حُبِّنَا أَهْلَ الْبَيْت‏….. »

(الأمالي( للصدوق) 39 المجلس العاشر الخصال ج‏1 253 لا تزول قدما عبد يوم القيامة حتى يسأل عن أربع ….. ص : 253)

حقیقت شخصیت حضرت علی (ع) را جزء خود پیامبر و دخترش حضرت زهراء (س)، و همچنان ائمه (ع) کسی دیگر درک نتواسته و نمی تواند!.

حضرت علی (ع) مقام و منزلتش از تمام پیامبران پیشین الهی بالاتر و عالی تر بوده است؛ کدام پیامبری از پیامبران الهی در خانه ای کعبه بدنیا آمده است؟!  در دوران بدنیا آمدن حضرت عیسی (ع) وقتی که مادرش وضع حملش نزدیک می شود از طرف خداوند وحی میشود که ای مریم از خانه ای من بیرون برو، ولی در زمان ولادت حضرت علی (ع) وقتی که مادرش  حضرت فاطمه بنت اسد، درد حمل میگرد، دستانش را بلند کرده در میان بیت الحرام دعا می کند و از خداوند می خواهد که کمکش نماید؛ دستور می رسد که ای فاطمه داخل خانه من شو، به إذن خداوند دیوار کعبه شکافته می شود و فاطمه مادر علی (ع) داخل خانه می شود و سه شبانه روز در داخل می ماند و دیگران هرکاری می کند در را باز نمیتواند، تا اینکه بعد از سه روز فاطمه بنت اسد در حالیکه قنداقه ای علی (ع) در دستش از همان جای اولش بیرون می شود.

چی کسی را این سعادت نصیب می شود که در خانه خدا (کعبه) متولد شود و هم در حال عبادت در خانه خدا (مسجد) به شهادت برسد.

لذاست که پیامبر(ص) در جواب سؤال روای از “حُبِّ اهل بیت (ع)” دستش را روی سری حضرت علی (ع) می گذارد و می گوید که هرکس علی (ع) را دوست داشته باشد اهل بیت را دوستدارمی باشد.

تنها اکتفاء به شجاعت علی (ع) و اینکه علی (ع) یک شمشیر زن توانا و دلیری بود محبت به آن حضرت (ع) به حساب نمی آید، بلکه باید از هر جنبه ای ما شخصیت آنحضرت را درک کرده و خود را در عمل کردن به سیره و رویش آن حضرت همگام سازیم، تنها به نعره یا علی گفتن محبت علی بدست نمی آید. راهی علی (ع) و سیره آنحضرت را الگو قرار دادن و به آن عمل کردن محبتش را برای ما و شما فراهم نموده و ثابت می کند، یتیم نوازی علی (ع) می تواند برای ما یک الگوی آشکارا و روشن می باشد که باید با استفاده از آن رویش به یتیمان و بیچارگان که در جامعه ماست کمک نمایم.

شخصیت علی (ع) را باید از دیدی کودکانی یتیم کوفه و بی نوایان کوفه شناخت! کسی که شبانه برای یتیمان و بینوایان کوفه نان وخرما می برد در حالیکه هیچ کسی او را نمی شناسد، تا بعد ازشهادتش متوجه می شود که چی کسی برای آنان، نان و خرما می آورده است!.

الحاج استاد اسدی: در اخیر اشاره ای داشت به مسایل روز از جمله مسئله یمن که مظلومانه تحت ستم های آل سعود و هم پیمانانش قرار گرفته و صدها تن از کودکان و زن و مردش را به شهادت رسانده است، امام جمعه کویته؛ آل سعود را یک جنایت کار بین المللی دانسته افزود: عربستان سعودی به سردمداری آل خلیفه این را بدانند روزگاری بد تر از روزگاری مردم مظلوم یمن خواهد داشت، چنانچه اکنون مشاهده می شود که اختلاف میان خاندان آل سعود بر سری قدرت بوجود آمده است که این خود نشانه ای بر افتادن آنها را نشان می دهند، روزگاری ظالم شدید تر و بد تر از روزگاری مظلوم بوده و خواهد بود، عربستان سعودی باید منتظر آمدن چنین روزی باشد.

گزارش از: ع، س، ی.



دیدگاهها بسته شده است.