««تأملی بر ازسرگیری دیگرباره کشتار هزاره ها در کویته!؟»»

 

««تأملی بر از سرگیری دیگرباره کشتار هزاره ها در کویته!؟»»

««هم زیده شدیم و هم پورده!؟؟»»

پس از ماه ها توقف امیدوار کننده در جریان ترور کور قوم مظلوم هزاره در کویته پاکستان، اینک، چند روزی است که این روند خونین و دردناک، بار دیگر با یک نقشه و توطئه جدید به راه افتاده و تا کنون بیش از ده نفر قربانی از این مردم ستمدیده گرفته است!؟ گرچه این عملکرد وحشیانه در این شهر در مورد هزاره ها، تازگی ندارد و بیش از ده سال است که کارکرد تروریستان فرقه گرا از «شیعه کشی» به «هزاره کشی» تغییر جهت داده و تا کنون صدها قربانی از این قوم تمدن پذیر و صلح دوست گرفته است؛ اما، شروع دوباره آن با یک توطئه نسبتاً ثمربخش بسیار نگران کننده است.گرچه نشانه گیری خاص هزاره ها از همان آغازین روزها، ظاهراً بدلیل «مذهبی» صورت میگیرد، اما، این تغییر رویکرد نشان داد که تنها انگیزه های مذهبی دلیل راه اندازی این کشتار نبوده و نیست! بلکه، انگیزه های سیاسی، اقتصادی، قومی و… نیز در پس این رویکرد غیر انسانی به عیان دیده میشود.
images (97)بدون تردید، تمام هدف تروریستان از ترور و کشتار غیر انسانی همانا ایجاد هراس و ترس در میان هزاره های کویته بوده تا ایشان را مجبور به مهاجرت و ترک این شهر نمایند. ناگفته پیداست که مهاجرت معکوس هزاره ها نه تنها منفعت بسیاری را برای باند مافیایی زمین خواران و هم کاسه های حکومتی شان در پی خواهد داشت؛ بلکه، با حذف هزاره ها از نقشه ایالت بلوچستان و شهر کویته مرکز آن، فرقه گرا های افراطی وهابی نیز، به بزرگترین آرزوی شوم خویش رسیده اند. زیرا، هزاره های ساکن کویته تنها قومی است که صد در صد «شیعه» بوده و بزرگترین کتله ای از شیعیان در این ایالت را تشکیل میدهند، آشکار است که حذف این قوم از  صحنه سیاسی- اجتماعی بلوچستان، نه تنها به معنای حذف شیعه در این ایالت قلمداد خواهد شد؛ بلکه، به معنای حذف تمام هزاره ها با آن گذشته پرافتخار و درخشان تاریخی از تاریخ کل پاکستان خواهد بود! چرا که هزاره های ساکن در کویته مهمترین مرکزیت تمام هزاره های پاکستان به شمار می روند.

««توطئه شوم با اهداف شوم تر !؟؟»»
باندهای مافیایی حذف هزاره ها و تروریستان برای رسیدن به هدف شوم حذف هزاره ها از مرکز ایالت بلوچستان پاکستان، تلاش بسیار به خرج دادند تا با ایجاد جو تعصب مذهبی و فرقه گرایی، هزاره های اقلیت را در برابر اکثریت سنی از اقوام دیگر (بلوچ ها؛ پشتون ها و…) قرار دهند. اما، با هوشیاری مردم هزاره و عملکرد خوب نخبه گان این قوم، توطئه شوم آنها ثمر نداد و بسیاری از مذهبی های میانه رو سنی، سیاسی ها و حتی تاجران اقوام دیگر به راز این توطئه شوم نیک و به موقع پی برده و پس از هر حادثه ای با اظهار همدردی در کنار مردم ستمدیده هزاره قرار گرفتند.
اما، به نظر میرسد که آغاز دور جدید کشتار طی روزهای اخیر که با ترور دو نفر از مولوی های  اهلسنت کلید خورده و این بار با زرنگی، انجام آن به هزاره های مظلوم نسبت داده شده و متأسفانه این بار گویا ثمربخش بوده است. زیرا، بسیاری از هم دردان پیشین هزاره ها در کویته، این بار با تروریستان فرقه گرا هم آوا گشته و این توطئه شوم را به گونه ای باور نموده اند!!؟ تظاهرات برخی از گروه های میانه رو سنی مذهب و کشاندن جماعتی زیادی از مردم از اقوام دیگر، به تظاهرات خیابانی علیه هزاره ها همراه با شعار های داغ و تند بر ضد هزاره ها، خود دلیل آشکاری بر ثمردهی این توطئه شوم تروریستان بوده که به طور آشکاری نگرانی های جدی را به وجود آورده است. هرگاه این توطئه شوم این بار نیز به موقع خنثی نشود و همچنان در میان دیگر اقوام بخصوص بلوچ ها و پتان ها پر و بال گیرد، آینده ای شوم تر و خونین تری در انتظار ساکنان شهر کویته بخصوص هزاره ها خواهد بود!؟

جای تأثر و تأسف است که ما این بار «هم زیده شدیم و هم پورده» خدا بخیر کنه !؟

مصطفی خرّمی
9 / 3 / 94



دیدگاهها بسته شده است.