الحاج استاد اسدی :برترین و نیکوترین عملِ یک انسان عملی است که برای خداوند باشد

03

نماز با معنویت و  وحدت بخش عید قربان، با شرکت صدها نماز گزار، تحت امنیت شدیدی نیروی های امنیتی ( اف سی ) و پولیس نظمه عامه، و همچنان فرزندان شجاع و همیشه در صحنه ای مردم درکنار نیروی های امنیتی، به امامت مدیریت محترم جامعه امام صادق و امام جمعه شهر کویته؛ حجت الاسلام و المسلمین الحاج استاد اسدی، در هزاره عیدگاه، واقع در علمدار رود برگزارشد.

امام جمعه و مدیریت محترم جامعه امام صادق؛ در ضمن تبریکی عید و آرزوی قبولی اعمال انسان ها، بویژه نماز گزاران حاضر در نماز که با عشق و علاقه در نماز وحدت آفرین عید قربان، که در واقع همان قربانی هواهای نفسانی و امیالی شیطانی نفس اماره ی انسان است، حضور بهم رسانیده بود، حدیثی را از زبان مولی الموحدین، امیرالمؤمنین، حضرت علی ابن ابی طالب (ع) خوانده و در توضیح آن چنین بیان داشت: از امیرمؤمنان، نقل شده است که آنحضرت  فرموده اند؛ برترین و نیکوترین عملِ یک انسان عملی است که برای خداوند باشد و رضای خداوند در آن مدّی نظر گرفته شود.

“أفضَلُ العَمَلِ ما اُريدَ بِهِ وَجهُ اللّه” برترين عمل، عملى است كه براى خدا باشد.

دراینصورت انسان می تواند متوجه خداوند بوده واز کارهای که خلاف دستور رب العالمین می باشند دوری نموده و از معصیت وگناه پرهیز نمایند.

01

انسان می توانند از همان اوایل کودکی، فرزندانش را بگونه ای تربیت نمایند که آخر عمرش، تحت هر شرایطی که قرار گیرند، یاد خداوند وذکر او را فراموش ننمایند. نمونه ای این را ما در دنیا امروزی بگونه ای واضح و روشن مشاهده نموده ومی بینیم، که خیلی از فرزندان، و جوانان امروزی جامعه ای ما، حتی از احترام کردن و خدمت نمودن پدران و مادران خود سر باز زده واحترام والدین را انجام نمی دهند! اگر برایش گفته شوند که چرا؟! می گویند که اکنون ما در قرن جدید زندگی می کنیم و از همه چیز آگاهی و خبر داریم، این ها ( والدین ) آدمهای قرن حجر هستند و چیزی را نمی فهمند، باید اینها برای ما کار نمایند و خدمت ما را انجام دهند. اینگونه فرزندان در واقع کسانی هستند که نمی دانند، اگر عالم به علم روز شده واز هر چیزی علمی حاصل کرده ومی دانند، از همین پدر و مادری هستند که امروزه شده آدمهای نفهم و بی سواد! اینگونه جوانان مغرور، این را درک نمی نمایند، که همین پدر و مادر( بقول خود آنها) بی سواد ونفهمش شبانه روزی زحمت کشیدن، اینها را در دامن وبغلش بزرگ کرده  و زمینه ای رشد و نموی این فرزند بروزش را فراهم نموده و خواب راحت را برای خودها حرام کردند.

اگر بعده ای از جوانها گفته شوند که  دستورات دینی و مذهبی را انجام دهید واز معصیت و گناه دوری نمایید، می گویند که این کارها چه کسانی را آب و نان داده که برای ما دهند؟!

12

در واقع بار آمدن چنین اشخاصی، نتیجه ای همان کم توجهی والدین از دوران کودکی فرزندانش را نشان می دهند که اینها را با دستورات دینی و مذهبی، با قرآن،  مسجد وحسینه ها آشنا نکرده وفقط بفکر پر کردن شکم و لخت نماندن تن آنها بوده، که در نتیجه امروزه خودشان نیز از دست این چنین فرزندی در عذابند.

تربیت نیکو داشتن و آشنا بودن به اخلاق و دستورات دینی وقرآنی، نمونه اش عمل حضرت ابراهیم (ع) است که وقتی در خواب دستور قربانی کردن فرزندش را دریافت کرد وبا فرزندش اسماعیل (ع) در میان گذاشت، اسماعیل نگفت پدر این کاری بدی است و می خواهی مرا با دست خود بکشی و از بین ببری، بلکه در جواب پدر عرض کرد، هر چه را که خداوند به شما دستور داده انجام بده که من راضی ام به رضای خداوند. که در نتیجه ای وفای بعهد ابراهیم واسماعیل، خداوند به حضرت ابراهیم می فرماید که شما کار خود را درست انجام دادید و امری مرا اطاعت نمودید، ولی حالا بجای فرزندت این گوسفند را قربانی نما.

انسان اینگونه اگر فرزندانش را بار بیاورند، دیگر هیچ وقت سر از گفتار و دستوراتش سر باز نزده ودر حقش بی احترامی را روا نمی دارد، این کار امکان ندارد مگر اینکه از همان دوران کودکی تربیت اسلامی داده شوند و با قرآن و مساجد وحسینه ها آشنا شوند، چونکه هر کس زندگی اش را با قرآن وأئمه همگام سازند دیگر هیچ وقت سرگردانی  را نمی بینند.

08

حجت الاسلام و المسلمین الحاج استاد اسدی: در بخش دیگراز سخنانش، در رابطه با فلسفه ای حج و  واطاعت از خداوند ومبارزه با هواهای نفسانی صحبت نموده و افزود: مراسم حج خودش نماد و الگوی اتحاد بین انسانهای مسلمان و خدا پرست می باشند که از هر گوشه وکناری دنیا، دور هم جمع می شوند وهمه با یک لباس و یک صدا اطراف خانه کعبه در طوافند، که این خود یک نوع اتحاد را میان مسلمانان نشان داده واین پیام را برای مسلمانان می رسانند که باید در تمام دوران زندگی خودها با هم یک دل و یک صدا باشید و همیشه مثل دوران حج که همه با یک قسم لباس و یک صدا در حال طواف کردن هستید و بدون کدام بر تری و …. بعد از برگشت و تمام شدن مراسم حج نیز اینگونه باشید.

 یکی دیگر از فلسفه های حج همان قربانی کردن است، البته نه آن کشتن گوسفند و ….. بلکه باید هوای نفس را قربانی کرد، حج انسان آنزمان مورد قبول خداوند قرار می گیرند که هوای نفس و خواهشهای نفس اماره خود را در صحرای عرفات ومنی قربانی نمایند و بعد از برگشتن سفر حج با یک نفس خالص و خدای برگردن پیش خانواده و دوستان خود، این زمان است که واقعا حج انجام داده و حاجی شده است، اما درصورت که برگردن و از روزی اول هم بد تر شوند که این تنها رفته گوسفندی را قربانی کرده، نه هوای نفس اماره اش را. اینگونه حج رفتن جزء مصرف کردن سرمایه پولی و …. دیگر ثمره ای نخواهد داشت برای آن شخص که بعنوان حاجی رفته مکه.

10

حج رفتن و دستور از فرمان خداوند آن زمان مصداق پیدا می کند که انسان با اعمال و حج قبول شده از مکه برگردند، اینگونه است که اطاعت خداوند را انجام داده است.

ایشان همچنان سانحه های دلخراشی را که در مسجدالحرام و منا برای حجاج بیت الله الحرام، رخ داد ه اند را محکوم نموده و واقع شدن چنین حوادثی را از بی کفایتی آل سعود دانسته بیان نمود: آل سعود امسال با این مدیریت نادرست، و این همه کشته و مجروح شدن حجاج آنهم در حرم امن الهی ( مسجدالحرام) و همچنان در منا، برای تمام دنیا ثابت کرد که لیاقت و شایستگی این را ندارند که بعنوان خادم الحرمین خود را معرفی نموده و از مهمانان خانه ای الهی پذیرای نمایند.!

آل سعود باید در قبال اینگونه حوادث برای تمام مسلمانان، بلکه برای جهانیان پاسخ دهند و باید از تمام خانواده ای قربانیان عذرخواهی نمایند.

در اخیر نیز اشاره به مسئله پیشاور نمود و عمل انتحاری که جان ده ها پولیس و انسانهای دیگر را گرفتن بشدید ترین الفاظ محکوم نموده واز خداوند خواست که برای ارتش پاکستان، که برای سرنگونی دهشتگردها و تروریستان، دارن عملیات های را انجام می دهند، توفیق مزید عطا نموده  و توفیق دهند تا این قاتلان انسانیت را نیست و نابود سازند.

 07

 05



دیدگاهها بسته شده است.