حجت الاسلام والمسلمین الحاج اسدی: انسان همیشه سعی و تلاشش براین باشد که در انجام کار خیر سرعت بخرج دهند

 

quetta_juma

 کویته (جامعه) : حجت الاسلام و المسلمین الحاج اسدی-امام جمعه کویته در خطبه های این هفته اش بعد از توصیه و سفارش مؤمنین و نماز گزاران به دوری از گناه و معصیت الهی و در داشتن تقوی و پرهیزگاری، حدیث را از امام موسی کاظم علیه السلام نقل نموده در توضیح آن بیان داشت.

امام موسی کاظم (ع) می فرماید: سعی کنید در اینکه نفس اعزاء وجوارح خود وهمچنان اهل و عیال و فرزندان؛ و یا دوست و اقاریب تان را در صورت که ارادۀ انجام کار خیری را دارد، تشویق نمائید و نگذارید که در انجام آن سهل انگاری نمایند، و یاخود شما در صورت تمایل به انحام کار ثواب آن را به تأخیر نیندازید، چونکه در صورتکه شما اراده کاری را نمودید، که در آن خیری باشد و آن را به جا نیاوردید، دو برابر آن نیروی که در انجام کاری خیرمصرف می کردید، در راه معصیت به خداوند خرج نمائید ” إيّاكَ أن تَمنَعَ في طاعَةِ اللّه ِ فَتُنفِقُ مِثلَيهِ في مَعصِيَةِ اللّه ِ (بحار ج 78 ص 320)

زیرا کاری مورد پسند خداوند باشد و انجام داده نشوند شیطان در آن دخالت کرده وانسان را از انجام کار خیر دور داشته و به سوی کار زشت و گناه رهنمای و هدایت می کنند، آن زمان است که انسان بجای اینکه کاری خیر انجام دهند دوبرابر آن مصرف ونیرو را برای انجام کاری صرف نمایند که در آن معصیت الهی را انجام دهند “وسارعو الی مغفرة من ربکم” انسان همیشه سعی و تلاشش براین باشد که در انجام کار خیر سرعت بخرج دهند، فرق نمی کند که آن کار خیر چه باشد، نمازخواندن اول وقت از جمله بهترین کار وعمل نیک برای انسان بشمار می آید و همچنان دیگر واجبات مثل حج، دادن زکاة وخمس، این ها همیشه کاری است که باید در انجام آن سرعت بخرج داده شود زیرا اگر تنبلی وسهل انگاری  در آن صورت گیرد شیطان از انجام آن انسان را باز داشته و نیروی را که قرار است برای انجام این کارها مصرف شوند در را ه شرّ و معصیت به مصرف خواهد رساند، همچنان وقتی را برای انجام حج و نماز و.. گذاشته بود، دوبرابر آن وقت را به کارهای بیهوده و گناه مصرف خواهد نمود، انسان نباید کاری را برای فردا بگذارد چونکه هر کسی کاری را وا گذار برای فردا نماید، فردا عواقب دیگری را در پی خواهد داشت، زیرا امروز وفردا دوفرصت جدا از هم برای انسان است که در هر زمان آن باید کاری را انجام دهند.

چونکه اگر کاری امروز برای فردا گذاشته شود، کاری که برای فردای انسان می باشد تکمیل نشده و بدون انجام می ماند.

شیطان نیز از همین نتوانستن انسان استفاده کرده قدرت و توانایی شان را در جای دیگر به مصرف می رسانند، و شمارا تحت فرمان خود قرارمی دهد.

مثلا کسی در دادن زکاة کوتاهی می نمایند و آن را بموقع نمی دهند، ممکن که بعد از مدتی دوبرابر مقدار زکاة را در جای دیگر مصرف نمایند که به ضررش تمام شوند همچنان خمس، هر کسی که پیروی امام صادق (ع) می باشد باید سری سال داشته باشد و تمام چیزهایش را در آخرسال پاک نماید در صورت نداشتن سری سال تمام مال حلال و حرام مخلوط می شود.

در این صورت از هیچ کدام آن نمی توانید که استفاده نمائید، در ندادن خمس و زکاة ذمه ای انسان مشغول می باشد تا زمانیکه آن را صاف نماید.

در صورت بیرون نکردن خمس و زکاة طبق فرمایش امام موسی کاظم علیه السلام ممکن دوبرابر را نقصان نماید صاحب آن مال؛ آن هم در راهی معصیت خداوند.

چنانچه به تجربه ثابت شده است خیلی ها بلای سرش آمده که دو برابر از دارائی اش را در راه که رضای خدا نبوده مصرف نموده است.

در انجام کاری خیر خیلی ها تنبلی می نماید و اما در مسئله چشم و هم چشمی وسیال داری دو برابر مال خودرا مصرف می کنند، اما در را ه ثواب و در راه خدا دست وپا می لرزد که مال خود را مصرف  کنیم.

در حالیکه روزگار بر عکس این قضیه کار می نماید چونکه در راه خداوند انسان قدم برنداشت در راه غیر خداوند چندین قدم را خواهد گذاشت یادچار سانحه می شود ویاهم گرفتار مریضی…. که چند برابر پول را که قرار بود در راه رضای خداوند خرج شود از دست دهد.

امام صادق (ع) می فرماید: تا زمانیکه تو با برادر مؤمن خود کمک می نمایی تا وقتی که مشغول همکاری با برادر مؤمنت هستی خداوند هم  تورا یاری و مساعدت می نماید هر مقدار انسان بتواند مشکلات برادران مؤمن خود را حل نماید و درگرفتاری هایش او را یاری کند خداوند نیز به آن انسان کمک می کند.

إن تنصرالله ینصرکم” : اگر شما خداوند را یاری کردید خداوند شما را یاری خواهد کرد، یاری کردن خداوند بستگی به یاری رساندن به برادر مؤمن دارد، انسان در صورت می تواند خداوند را یاری نماید که به داد یک برادر مؤمن خود رسیدگی نماید و حاجت او را بر آورده سازد، دراین صورت است که خداوند نیز به داد آن بنده اش می رسد و او را یاری می نماید.

انسان باید با عمل ثابت نماید وخداوند را بخواند، نه در زبان خداوند را یاد نماید و در عمل خلاف زبانش رفتار نمایند که در این صورت دیگر هیچ گاهی توقع کمک از خداوند را نداشته باشند.

وقت ما در شبانه روز چند مرتبه در زمان خواندن نمازمی گویم، ” ایاکَ نستعین ” یعنی خداوندا ما تنها از تو یاری می جوییم و کمک می خواهیم، در عمل هم باید ثابت سازیم، که ما از او کمک می خواهیم تنها به لقلقه ای زبان کار بجای نمی رسد.
چنانچه قرآن می فرماید ” وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ” کسی بخداوند توکل نماید واز او یاری جوید، خداوند اورا کفایت می کند، (و هر كس بر خدا اعتماد كند، همو برايش بسنده است.)

در جای دیگر می فرماید “ و یرزقه من حیث لا یحتسب”  این آیه را میشود گفت مبین آیه قبل است، هر کسی که در کارهایش توکل بخداوند داشته باشد، خداوند رزقش را از جای می دهد که خود بنده اش هیچ گمان نداشته باشد، اما شرطش این است که باید انسان کار نماید وزحمت بکشد، در ضمن کار کردن و زحمت کشیدن توکل به پروردگار عالم هم داشته باشد، نه اینکه در خانه اش بیخوابد و بگوید من توکل بخداوند کرده ام و خداوند هم باید رزق و روزی برایم عطا نماید.!

باز در جای دیگر از قرآن آمده است که هیچ چیزی برای انسان جزء نتیجه ای تلاشش نمیرسد.” وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى(سوره النجم آیه 39 )  خداوند هیچ گاهی آدم بی عرضه و بدون حرکت را دوست نداشته وندارد، بلکه بر عکس همان ضرب المثل معروف که می گوید ( تو حرکت نما تا خدا برکت نماید) انسان تا حرکت نکرده خداوند نیز برایش چیزی مفتکی نمی دهد.

امام جمعه ای کویته در خطبه ای دوم این هفته اش، بعد از سفارش نماز گزاران ومؤمنین، به تقوای الهی و دوری از معصیت، حدیث را از امام صادق (ع) خوانده و در  توضیح آن بیان داشت: انسان دارای مقام والا و عالی و ارزشمند نزد خداوند می باشد، خداوند انسان را من حیث خلیفه و نمایده اش در روی زمین خلق نموده است، در صورت که انسان مقام و منزلتش را درک نمایند ومرتکب گناه ومعصیت الهی نشوند، مقامش را خداوند از ملائکه ای مقربش هم بالاترمی برند اما اگر نه؛ نا فرمانی نمود و از دستورات الهی سر پیچی کرد خداوند مقامش را از حیوان هم پست تر و پائین تر می سازد، چنانچه قرآن هم به این مسئله اشاره نموده است. ” آولئک کالانعام بل هم اضل.. “.

بنابراین نماینده خداوند در روی زمین هیچ گاهی دنباله روی شیطان نباید باشد، چنانچه خود رئیس ( خداوند) از همه چیز منزه و پاک هست، باید نمایده اش هم مثل خودش از همه چیزمثلا، معصیت، فساد اخلاقی، پیروی شیطان و…. بدور باشند.

یک از عوامل که جامعه ای انسانی (بویژه جامعه ای اسلامی ) را به تباهی کشانده است همین فساد اخلاقی می باشد که امروزه خیلی از انسانها به این مرض گرفتار شده و رو به بدبختی می روند.

ریشه ای دورشدن بشر از خداوند همین فسادهای اخلاقی می باشد که باعث فاصله ایجاد شدن بین خدا و بنده گانش می گردد.

در صورت که انسان اخلاقیات اسلامی را درزندگی خود پیاده نماید و طبق فرامین الهی رفتار نمایند، دیگر هیچ گاهی به این مرض کشنده دچار نشده و رو به معصیت و گناه و شیطان نمی آورند.

اما این را باید درک کرد که اخلاق تنها در داشتن خنده بر لب وباز بودن پیشانی نیست! بلکه باید دستورات الهی را انجام داد و از وسوسه های نفس اماره خود را دور نگهداشت.

تمام سعی و تلاش یک انسان خدا پرست و پرهیزگار این است که باید هوای نفسانی و غریضه ای وحس حیوانی  دورنش را کنترول نمایند و بر آنها تسلط کامل داشته باشند.

هر کسی که عقل بر هوای نفس و نیروی شهوانی اش غلبه کرد وآنها را تحت فرمان عقل خود گرفت، گام اول را به طرف اخلاق اسلامی بر داشته اند، در غیر این صورت طبق فرمایش امام صادق (ع) انسان ذلیل و خار می گردد.

هر انسانی که گناه می کنند و از شیطان پیروی می کنند، در واقع خودش را ذلیل وبیچاره می سازند.

بنا بفرموده ای امام (ع) خداوند به انسانها اختیار داده است که هر کاری را انجام میدهد در این دنیا هیچ گونه جبری را خداوند بالای انسان نگذاشته است، بلکه در تمام افعال و کارهایش مختار آفریده شده است.

اما این اجازه را برایش نداده است که کارهای را انجام دهد که باعث خاری و ذلت مقام و منزلتش که همان “خلیفة الله” بودن هست شوند.

زیرا انسان دارای مقام و منزلت بسیار بالا ردر نزد پروردگارش می باشد، انجام گناه و نا فرمانی از دستورات الهی، باعث تنزل  ونابود شدن این مقام والای انسان می گردد که این اجازه را برایش نداده است.

حجت الاسلام و المسلمین الحاج اسدی افزود” یکی از اهداف قیام ابا عبدالله نیز اشاره بهمین مسئله دارد که می فرماید ” الا ترون ان الحق لا یعمل به و ان الباطل لا یتناهی عنه ”  آیا نمی بینید که به حق عمل نمی شود و از باطل نهی نمی شود؟» بعد می فرماید: «انی لا اری الموت الا سعادة و لا الحیوة مع الظالمین الا برما »؛ من مردن را برای خودم سعادت، و زندگی با ستمگران را موجب ملامت می بینم.

درادامه می فرماید که هیچ گاهی حاضر نیستم که زیر بار ذلت وخاری بروم؛ ” هیهات من الذله ” مرگ سرخ برای من بهتراز زندگی ننگین و ذلت بار با ظالمان می باشد.

سالارشهیدان با اینکه تمام یاوران، و فرزندان، برادر،  وبرادر زاده اش را از دست داده و خاندانش هم نزدیک است که به دست سفاکان اسیرشوند، ولی ایمانش را از دست نداده وهمچنان محکم واستوار از عقائید و خط جدش دفاع می نماید وسر تسلیم فرو نمی آورد در مقابل دشمن.

شیعه آنحضرت؛ آنهای که خود را پیروی خطی سرخی حسینی می گیرند نیز باید از آن سردارو سالارشهیدان این درس را بگیرند و هیچ گاهی در مقابل دشمنان انسانیت، دین و مذهب شان سر تسلیم خم ننمایند و همیشه سر بلند زندگی کنند، زیرا شیعه وارث همان خون حسین و یارانش می باشند.

وظیفه ای یک انسان مسلمان شیعه این است که زینب گونه و زین العابدین وار در مقابل دشمنان ایستاده گی نموده و همچون زینب که در پیش یزید اراد خطبه کرد وهدف از قیام برادرش را برای مردم شرح داد و یزید را رسوا ساخت، و همچنان امام زین العابدین که در مجلس یزید آن ملعون را رسوا ساخت و تمام حقایق را برای مردم بیان نمود، از عقائید و قیام عاشورا دفاع نمایند ونگذارند که دشمنان نور این تاریخ روشن و عدالت خواهی را، خاموش سازند.

دشمن امروزه با تمام نیرو توانی که دارد می خواهند شیعیان را نابود ساخته وتمام عقائیدش را بر باد دهند، و تمام سعی و تلاشش را انجام میدهند تا از رفتن شان در کربلا جلوگیری نمایند، ونگذارند که تاریخ کربلا زنده بیماند وفریاد آزادی خواهی حسینی در جهان طنین انداز شوند، اما با تمام این کوششها و ممانعت ها، شما می بینید که بطور سیل آسا از هر گوشه ای این کره ای خاکی جمعیتی؛ نه تنها شیعیان بلکه از هر قوم و مذهب ودین و مسلکی، زن و مرد، پیر و جوان، همراه با کودکان سالمندان، در وقت فرا رسیدن عاشورا؛ مخصوصا اربعین، بگونه خود جوش، بدون کدام زور و یا جبری، لبیک گویان راهی کربلا می گردد تا که بار دیگر با آن انسان آزاده و سرور آزاده گان ” حسین بن علی (ع) ” تجدید میثاق و عهد نمایند ونگذارند که صدای « هیهات من الذلة » آن حضرت خاموش شوند.

در طول تاریخ دشمن تلاشهای کرده اند تا از این حرکت خود جوشانه و عاشقانه؛ جلوگیری نمایند، از زمان متوکل عباسی گرفته تا زمان صدام ( لعنت الله علیهما) اما نتوانست که این عشق حسینی را از دلهای مردم بیرون سازند.

زوارهای که عازم کربلا می گردند؛ برای تجدید پیمان با اسرای کربلا که از شام بر می گردند، بویژه امام سجاد (ع) و بانوی قهرمان زینب کبری (س) می روند تا ثابت نمایند که هیچ کسی نمی تواند این عشق را از ما بگیرند ومانع آمدن ما در کربلا گردد.

زوارهای که از گوشه گوشه؛ پاکستان مخصوصا کویته می خواهند بروند، تا هنوز بنا به دلایل نا امنی و بی توجهی نیروی انتظامیه و حکومت، چندین شبانه روز است که در علمدار رود منتظر مانده اند، ما همیشه برای حکومت پاکستان و نیروی انتظامیه ای گفته ایم که مسئله ای رفتن زائرین باید به زود ترین فرصت حل شده و آنها را در امنیت کامل بمقصد شان برسانند؛ در حالیکه قبل از این زائرین بدون کدام معطلی راهی کربلا  و یا ایران می شدن اما در این اواخر حکومت و نیروی انتظامیه با یک سازش دارن رفتن و موقع رسیدن زائرین را در عراق وکربلا به تأخیر می اندازند؛ تا زائرین دراربعین نتوانند در کربلا برسند.

از این کار حکومت و نیروی انتظامیه فهمیده می شود که شیعیان را در تنگنا قرار می دهند، در حالیکه عده ای از زائرین مدت بیست روز و یا کم تر وبیشتر است که از اطراف پاکستان آمده اند و در علمدار رود منتظر مانده اند.

لذا ما از حکومت و نیروهای انتظامی می خواهیم که باید هر چه عاجلتر برای روان کردن زائرین اقدام نمایند و کاری نکنند که درآینده برای خود حکومت و یا نیروی انتظامیه گران تمام شود.

امام جمعه ای کویته: به مسائل که امروزه دامن گیر جامعه ای اسلامی شده است اشاره نموده افزود: هر کسی با استفاده از نام و اعتبار اسلام می آیند کارهای غیر انسانی و اسلامی را انجام می دهند، و دشمنان دیرینه ای مسلمانان هم از آنها حمایت همه جانبه می نمایند.

اگر قدرت پیدا شود که گروهک های تروریستی که به نام اسلام جنایت های را انجام می دهند نابود سازند، می بینی که چندین کشور دیگر خلافش می خیزند و از جنایت کاران دفاع می نمایند. نمونه اش را در حمله ای اخیر کشور ترکیه به یک جنگده ای روسی که برای سر کوب و نابودی گروهک داعش و امثالش می جنگد، دیده و شنیدید، که کشورهای همچون امریکا، فرانسه، آلمان، اسرائیل، و از همه کرده پست تر که باعث سر افگنده گی کشورهای اسلامی شده است؛ کشوری خبیث عربستان که مثل یک مادر مهربان از داعش حمایت می نماید و مردم بیگناه را در یمن و …. قتل عام می سازند، از کشور داعش و کشورترکیه حمایت خود را اعلام می کند.

ما این اقدام کشور ترکیه را به شدید ترین الفاظی ممکن محکوم نموده، و به آنهای که از داعش و امثالش دفاع می نمایند می گوییم که این (سگ وحشی ) را که شما ها تربیت نموده اید و به جان انسانهای بی گناه رها ساخته اید، مطمئین باشید که روزی از پای خود شما نیز دندان گرفت، چنانچه در فرانسه این کار صورت گرفت، ما با اینکه کشتار مردم بی گناه را در عملیات فرانسه، محکوم می نماییم، این را هم می خاطرنشان می نماییم که حامیان دیگر داعش و امثالش نیز مانند این حامی آنها منتظر دندان گرفت این وحشی های دست پرورده ای شان باشند که روزی خواهد رسید که عدالت در جهان پیاده شده و مظلومین عالم به پادشاهی خواهد رسید که آن روز نزدیک است إن شاء الله با آمدن منجی عالم بشریت مهدی موعود (عج).



دیدگاهها بسته شده است.