سرچشمه قدرت روحی و معنوی برای انسان توجه به خدا و اشتغال به یاد اوست!

12434409_1681052215503957_863537711_n

نمازعبادی وسیاسی جمعه این هفته به امامت حجة الاسلام والمسلمین الحاج استاد محمد جمعه اسدی مدیرمسئول حوزه علمیه جامعه امام صادق (ع) برگزارشد .

حجة الاسلام استاداسدی درخصوص توصیه نمازگزاران به تقوی الهی فرمودند: اگرکسی تقوی اللهی رارعایت نماید، حریم الهی رانگهدارد، به وظایف خود درارتباط با اوامرونواهی حق تعالی عمل کند وزبانش را ازمحرّمات نگهدارد خداوندآرامش رادر زندگی اوحاکم میکند واورا ازشروروآفات حفظ میکند.

حجة الاسلام والمسلمین استاد اسدی امام جمعه کویته درخطبه های نماز جمعه به آیات قرآنکریم درخصوص اثر زيانبار غفلت از ياد خدا و پشت كردن و بي اعتنايي نسبت به ياد خداوند، كه داشتن زندگي روحي سخت و دشوار از جمله بزرگترين و مهم ترين آثار آن است.

ایشان دراین رابطه سخنانی ایراد نمودند که خلاصه سخنان عالمانه ی ایشان درادامه ذکر شده است.

قرآنکریم: ومن اعرض عن ذكري فان له معيشه ضنكا و نحشره يوم القيامه اعمي. آن كس كه از ياد من روي بگرداند، دچار زندگاني سختي خواهد شد و ما او را در روز قيامت كور محشور خواهيم كرد.

امام جمعه کویته: از نظر اسلام سرچشمه قدرت روحي و معنوي براي انسان و يگانه عامل سعادت و كمال او توجه به خدا و اشتغال به ياد اوست.

اعراض كننده از ياد خدا در هر صورت معيشت ضنك دارد، يعني، گاهي تنگي معيشت به خاطر اين نيست كه درآمد كمي دارد، چه بسا پول و درآمدش هنگفت است،‌ ولي بخل وحرص زندگي را بر او تنگ مي كند. اصولا تنگي زندگي بيشتر به خاطر كمبودهاي معنوي و نبودن غناي روحي وعدم اطمينان به آينده وامكانات موجود و وابستگي بيش از حد به ماديات است وآن كس كه ايمان به خدا دارد و دل به ذات پاك او بسته،‌ از همه اين نگراني ها در امان است. ياد خدا مايه آرامش جان،‌ تقوا و شهامت است و فراموش كردن او مايه اضطراب و ترس و نگراني است. هنگامى كه انسان مسئوليتهايش را به دنبال فراموش كردن ياد خدا به فراموشى بسپارد، غرق در شهوات و حرص و طمع مى‏گردد، پيداست، كه نصيب او معيشت ضنك خواهد بود، نه قناعتى كه جان او را پر كند، نه توجه به معنويت كه به او غناى روحى دهد، و نه اخلاقى كه او را در برابر طغيان شهوات باز دارد.

اگر درجوامعى میبینیم كه على رغم پيشرفت شگفت‏انگيز صنعت و على رغم فراهم بودن همه وسائل زندگى، دراضطراب ونگرانى شديد بسر مى‏برند، ودر محيط خانواده‏هایشان نه نور محبتى است، و نه پيوند عاطفى نشاط بخشى،است این نشانگر زندگى سخت و معيشت ضنك آنهاست.

حضرت استاد درادامه ودرخطبه دوم نماز عبادی جمعه به پیامد اعراض از ذكر خدا و آثار حيات بخش ياد خداوند اشاره نموده تصریح کردند:

پیامد اعراض از ذکر خداوند نه تنها بدبختی دنیوی را در پی دارد، بلکه آخرت انسان نیز دچار خسران است. که خداوند متعال در قرآنکریم سوره طه می فرماید: ونحشره يوم القيامة أعمى. روزقيامت،او را نابينا ( کور )محشور مى‏كنيم!

امام جمعه کویته: به این دلیل که اینان در دنیا، چشم دلشان را به حقایق بسته بودند و بر اساس آن، خدا را فراموش نموده بودند، خداوند نیز در قیامت آنها را مورد فراموشی قرار داده، بینایی آنها را می‌گیرد، زمانیکه این افراد اعتراض می‌کنند ما در دنیا، بینا بودیم، جواب می‌شنوند « همچنانکه شما در دنیا خدا را فراموش کردید، امروز نیز خودتان مورد فراموشی واقع شدید».

استاد اسدی: البته یاد خداوند متعال فقط ذکر زبانی نیست بلکه شامل قرآن، نماز… ومصداقهای دیگر نیز می‌باشد، یعنی یک انسان معتقد علاوه بر اینکه نماز می‌خواند‌، قرآن می‌خواند و به پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) نیز ایمان دارد باید ایمانش را در مرحله عمل نیز نشان دهد و به اظهار لفظی ولقلقه زبان بسنده نکند. در چنین صورتی انسان، ذکر خدا را بر زبان جاری ساخته است و اگر فقط به ذکر لفظی اکتفا کند به پیامدهای ناشی از اعراض یاد خدا، مبتلا خواهد گردید. که تنگی معیشت، کوری دل، همنشینی با شیطان، قساوت قلب، و کوری چشم در قیامت ازآثار زیانبار وویرانگرآن است.

وی درادامه باوضاحت بیشتر: نیكو شدن اعمال، زنده شدن قلب، نزول رحمت، وموارد متعدد دیگر را ازآثاروفواید ذكر وياد حضرت حق تعالی شمرده وفرمودند: انسان تا به ياد خدا است و خود را در محضر او مى بيند گناه نمى كند ارتكاب گناه زمانى است كه خدا را فراموش كند و گرفتار غفلت گردد، وهنگامي كه ياد خدا برده مي شود يك دنيا عظمت، قدرت، علم و حكمت در قلب انسان متجلي مي گردد.

استاد حوزه در بخش پایانی خطبه های نماز جمعه در خصوص مسایل سیاسی روز در واکنش به اقدام خباثت‌آمیز و مزدورانه شورای همکاری خلیج فارس و اجلاس اتحادیه عرب در تروریستی خواندن گروه مقاومت اسلامی (حزب‌الله) اشاره نمود وضمن محکومیت، این اقدام شیطنت‌آمیز برخی از دول خود فروخته مرتجع عربی را خوش خدمتی سران عرب به دشمن آشکار اسلام ومسلمین یعنی رژیم تروریست پرور و کودک‌کش صهیونیستی و از عجایب تلخ و خفت بار تاریخ و از نشانه‌های بارز جاهلیت مدرن دانست. این درحالیست که همه جهان عرب و سران کشورهای اسلامی می دانند که حزب الله، نیرویی مردمی است که توانسته است در دو مقطع در برابر ارتش رژیم صهیونیستی ایستادگی و در برابر آنها پیروز شود.

استاد:  البته از عربستان که نه غیرت عربی دارد  و نه غیرت اسلامی و در یکسال گذشته با بمباران وحشیانه مردم مظلوم  یمن  هزاران زن و کودک و پیر و جوان را به خاک و خون کشیده است و نوکری آمریکا و رژیم صهیونیستی را به نمایش گذاشته است، انتظاری بیش از این نیست.



دیدگاهها بسته شده است.