حوزه علمیه هیچ‎گونه وابستگی سیاسی را نمی‎پذیرد

234235

حوزه علمیه هیچ‎گونه وابستگی سیاسی را نمی‎پذیرد

آیت الله العظمی الشیخ محمد اسحاق فیاض(حفظه الله) از مراجع تقلید در حاشیه درس خارج اصول به بررسی مسائل جاری در حوزه‎های علمیه، عراق و کشورهای منطقه پرداخت و گفت: طلاب علوم دینی باید بیشتر وقتشان را به مطالعه، مباحثه و حفظ جایگاه حوزه علمیه نجف اختصاص دهند

وی افزود: حوزه علمیه نجف اشرف به عمق و دقت در تحصیل و علوم شناخته شده است پس بر این اساس باید جایگاه حوزه طبق تلاش و کوشش علمای گذشته حفظ شود

حوزه علمیه هیچ گونه وابستگی سیاسی را نمیپذیرد

آیت الله فیاض با بیان اینکه علما، فقها و مراجع مشکلات، سختی، محدودیت و تجاوزهای حکومت دیکتاتور سابق را تحمل کرد، بیان داشت: علما و طلاب گذشته باوجود تحمل فقر شدید اجازه ندادند که حوزه علمیه نجف به دولت و حزب سیاسی و اقتصادی وابسته باشد.

وی ادامه داد: طلاب در تحصیل و تبلیغ مسائل شرعی و دینی آزاد هستند و هیچ گونه محدودیت و یا وابستگی را نمی‎پذیرند.

این مرجع تقلید تصریح کرد: طلاب و مبلغان اربعین حسینی (علیه السلام) با تشکیل کارگروه‎هایی به دور از مشاجره و وابستگی به فردی به افراد کهنسال، کودکان و بیماران خدمت می‎کنند و به بیان احکام شرعی، آداب اسلامی و اخلاق می‎پردازند.

ملت عراق باید از افراطر گرایی و تعصب دوری کنند

وی بر ضرورت حفظ اتحاد دوری از افراط گرایی و تعصب گرایی تاکید کرد و اظهار داشت: تقوای الهی میزان برتری انسان‎ها نسبت به یکدیگر است. انسان مومن و متقی از هر گونه وابستگی نژادی و طایفه‎ای به دور است.

آیت الله فیاض حق شهروندی را متعلق به همه مردم عراق دانست و گفت: شیعه، سنی، عرب، کرد، ترکمن، ایزدی و مسیحی در عراق شریک هستند و هیچ فرقی بین مردم این کشور نیست.

وی به حضور نظامیان ترکیه در خاک عراق اشاره کرد و بیان داشت: دولت عراق باید در برابر متجاوزان به خاک عراق قاطع و قوی و به اصل مقابله به مثل پایبند باشد. متجاوزان با استفاده از کلمات غیر انسانی و اخلاقی به حکومت عراق حمله کرده‎اند بر این اساس طبق آنچه که در قرآن آمده است ما باید مقابله به مثل کنیم. اگر دولت عراق در برابر حمله و یورش دشمنان ضعف و سستی نشان دهد دشمن تجاوز خود را بیشتر خواهد کرد.



دیدگاهها بسته شده است.